سه‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: احمد بورقانی فراهانی دی ماه ۱۳۳۸ در ناحیه وحیدیه در شرق تهران متولد شد و در تاریخ ۱۳ بهمن ۱۳۸۶ دار فانی را وداع گفت.او فرزند سوم خانواده پرجمعیتی بود که پدرش با اشتغال به کار بنایی آن را اداره می‌کرد.

احمد بورقانی

بورقانی با شرکت در اولین کنکور بعد از انقلاب، در رشته جغرافیا در دانشگاه فردوسی مشهد پذیرفته شد اما پس از یک سال تحصیل، دانشگاه‌ها به‌دلیل انقلاب فرهنگی تعطیل شدند و این تعطیلی بورقانی را راهی تهران کرد.

با بازگشت بورقانی به تهران، او از سوی دوستان دعوت به همکاری با کمال خرازی در خبرگزاری جمهوری اسلامی فعلی و خبرگزاری پارس آن زمان شد. پس از عبور از دوره‌های آموزشی مختلف و کسب تجربه در حوزه‌های خبری سیاسی، زمینه پیشرفت بورقانی در خبرگزاری جمهوری اسلامی فراهم و سرانجام  در سال ۱۳۶۳ به سمت سردبیر ارشد خبرگزاری جمهوری اسلامی منصوب شد و این اختیار را به دست آورد که بر کلیه گروه‌های خبری و تحریریه خبرگزاری نظارت و مدیریت کند و چندی بعد نیز سکان مدیریت اخبار خبرگزاری را بر عهده گرفت.

همزمان با بازگشایی دانشگاه‌ها احمد بورقانی به دانشگاه بازگشت و در سال ۱۳۶۵ از دانشگاه شهید بهشتی فارغ‌التحصیل شد.
بورقانی در سال ۱۳۶۶ به سمت سخنگوی ستاد تبلیغات جنگ منصوب شد و مسئولیت اطلاع رسانی اخبار جنگ را برعهده گرفت. به منظور انجام کارهای ستاد تبلیغات جنگ، او مجبور شد تا برای مدتی فعالیت در خبرگزاری جمهوری اسلامی را رها کند و پس از پایان جنگ و اتمام مآموریتش در ستاد تبلیغات جنگ، بورقانی به خبرگزاری بازگشت.

بورقانی بعد از بازگشت به خبرگزاری جمهوری اسلامی به عنوان مشاور مدیرعامل انتخاب شد و یک سال بعد در سال ۱۳۶۸ مسئولیت تأسیس دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد در نیویورک به او واگذار گردید.

او در پایان سال ۱۳۷۱ و همزمان با استعفای سید محمد خاتمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ایران بازگشت و از سال ۱۳۷۲ الی ۱۳۷۶ علاوه بر نگاشتن مقاله و مطلب در مطبوعات کشور، به کار ویراستاری کتاب مشغول شد و راهبری یک مؤسسه فرهنگی را نیز عهده دار گردید و سایتی به زبان انگلیسی به نام نت ایران بر روی اینترنت راه اندازی کرد، سایتی که بعدها به علت مشکلات مالی تعطیل شد.

در سال ۱۳۷۵ که سیدمحمد خاتمی تصمیم گرفت نامزد ریاست جمهوری شود بورقانی نیز به ستاد انتخاباتی او پیوست و سرانجام پس از آنکه عطاالله مهاجرانی ریاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را پذیرفت، سمت معاونت مطبوعاتی این وزارتخانه بر عهده احمد بورقانی قرار گرفت. یک سال و نیم بعد از حضور او در معاونت مطبوعاتی یعنی در بهمن ۱۳۷۷، بورقانی از سمت خود استعفا داد و سمت جدیدی تحت عنوان مشاور وزیر کشور را پذیرفت.

سال ۷۹ زمانی بود که بورقانی توانست با رأی مردم تهران، جواز حضور در مجلس ششم را کسب کند و پس از اتمام دوره نمایندگی او در مجلس ششم، بورقانی به وزارت کشور رفت و پس از آن تا شروع به کار دوره نهم ریاست جمهوری، عهده دار سمت مشاور رئیس کتابخانه ملی بود.

۲ دوره عضویت در شورای عالی خبرگزاری جمهوری اسلامی از سال ۱۳۷۶ الی ۱۳۸۴ ویک دوره عضویت در شورای نظارت بر صدا و سیمای جمهوری اسلامی از سال ۱۳۷۹ الی ۱۳۸۱ نیز از جمله فعالیت‌هایی هستند که بورقانی در پرونده کاری خود به جای گذاشته است.

کد خبر 286216

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha