همشهری آنلاین: مدیر عامل انجمن یوزپلنگ ایرانی گفت: آبگذرهایی مانند تونل و زیرگذر برای عبور آب در جاده‌ها احداث می‌شود که می‌توان با کمی تغییر در آن برای عبور حیات وحش نیز بهره برد.

به گزارش ايرنا، مرتضی اسلامی روز شنبه گفت: حوادث جاده‌ای سالانه تلفات زیادی را متوجه حیات وحش کشور می‌کند که در برخی وارد غیر قابل جبران است.

وی تاکید کرد: در حیات وحش و زیستگاه‌ها نباید جاده احداث شود اما اگر بنا به هر دلیلی چنین اتفاقی افتاد باید شرایط به گونه‌ای باشد که تهدیدی برای حیات وحش نباشد، برای این منظور در کشورهای پیشرفته تدابیر متعددی برای کاهش تلفات جاده‌ای اتخاذ می کنند که امکان اجرای برخی از آن‌ها در کشور ما هم وجود دارد.

وی ادامه داد: یکی از این راه‌ها استفاده از آبگذرها است که به صورت تونل در جاده‌ها احداث می‌شود، با کمی تغییر و سازکار کردن آنها با محیط زیست و شرایط حیات وحش می‌توان از آن به عنوان گذرگاه و کریدور حیات وحش استفاده کرد.

اسلامی افزود: برای این منظور می‌توان قبل از احداث جاده با وزارت راه و یا پیمانکار وارد مذاکره شد تا آبگذر با دو هدف عبور آب و حیات وحش احداث شود.

وی با بیان این که برای ایمن‌سازی جاده‌ها راه‌حل‌های متعددی وجود دارد که باید بنا به شرایط جاده اعمال شود گفت: ایجاد محدودیت سرعت حداقل در نقاط حادثه‌خیز، احداث روگذر، فنس‌کشی و نصب تابلو برخی از این راه‌حل‌ها است.

مدیر عامل انجمن یوزپلنگ ایرانی افزود: در برخی کشورها از جمله کانادا در برخی از نقاطی که محل عبور و مرور حیات وحش است سنسورهایی نصب می‌کنند که در زمان عبور حیوانات چراغ ان روشن و آژیر به صدا در می‌آید که در این زمان خودروهای عبوری متوجه حضور حیات وحش در جاده می‌شوند و تا زمان عبور از جاده متوقف می‌شوند.

وی گفت: در کشور ما انجام برخی کارها مانند فنس‌کشی و یا احداث زیرگذر امکان‌پذیر است تا شاهد کاهش تلفات جاده‌ای حیات وحش باشیم.

اسلامی افزود: بر اساس گزارش‌های سازمان حفاظت محیط زیست در کشور ما درصد بالایی از تلفات وحوش مربوط به تلفات جاده‌ای است، بر این اساس آمارها نشان می‌دهد حدود 70 درصد تلفات گوشتخواران در بین سال‌های 86 تا 93 مربوط به تلفات جاده ای بوده است.

وی گفت: همچنین 27 درصد تلفات پلنگ ایرانی هم در همین بازه زمانی در جاده‌ها اتفاق افتاده که 83 درصد آن فقط مربوط به جاده پارک ملی گلستان است.

اسلامی با بیان این که آمار تلفات جاده‌ای یوزپلنگ ایرانی تکان‌دهنده است افزود: بر اساس آمار انجمن یوزپلنگ ایرانی طی دهه هشتاد 40 درصد تلفات یوزپلنگ ایرانی مربوط به حوادث جاده‌ها بوده و اکنون در کمتر از یک هفته دو یوزپلنگ ماده دیگر در تصادفات جاده‌ای تلف شده‌اند.

وی ادامه داد: با توجه به سهم بالای تلفات جاده‌ای در کشتار حیات وحش و آسیب جدی به گونه‌های در خطر انقراض از جمله پلنگ ایرانی و یوزپلنگ آسیایی، به پیشنهاد انجمن یوزپلنگ ایرانی و با حضور سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت راه و شهرسازی، پلیس راهنمایی و رانندگی، پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی و تشکل دیده‌بان حقوق حیوانات کارگروه کنترل اثرات سوء جاده‌ها ایجاد شد و تاکنون دو جلسه کرده است.

وی تاکید کرد: در دنیا راهکارهای زیادی برای کنترل اثرات جاده‌ها بر محیط زیست و حیات وحش مطالعه و اجرا شده است که در ایران نیز قابل انجام است اما اجرای آن‌ها به همکاری منسجم بین دستگاهی نیاز دارد، از این رو این کارگروه با هدف ایجاد تعامل مناسب بین دستگاه‌های ذیربط به منظور کنترل اثرات سو جاده‌ها تشکیل شده است.

وی گفت: تاکنون دراین کارگروه تصمیماتی اتخاذ شد که داشتن نماینده ادارات کل حفاظت محیط زیست استان‌ها در شورای ایمنی و ترافیک، معرفی نقاط حادثه‌خیز حیات وحش به شورا، برنامه‌ریزی برای ایمن‌سازی نقاط حادثه‌خیز، استانداردهای لازم برای ایمن‌سازی جاده‌ها برای حیات وحش برخی از این تصمیم‌ها است.

کد خبر 283317

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha