جواد قاسمی: یکی از راه‌هایی که می‌تواند در کاهش آلودگی هوا مؤثر باشد، این است که هرکدام از ما سعی کنیم روش‌های جایگزینی را در رفع نیازهای زندگی روزه‌مره‌ی خود جدی بگیریم.

دوچرخه

در اين‌جا به بعضي از روش‌ها مي‌پردازيم:


1. جايگزين‌ها در رفت و آمد

مي‌توانيم هم خودمان اين نكته را رعايت كنيم و هم از اعضاي خانواده و دوستان و آشنايان بخواهيم كه از روش‌هاي جايگزين در رفت و آمد استفاده كنند و تا جايي كه مي‌شود به‌جاي استفاده از خودروي شخصي، طوري رفت‌ و آمد كنيم كه هوا كم‌تر آلوده شود. مثلاً بعضي مسيرها را كه مي‌توانيم، پياده برويم. در مسيرهايي كه امكانش هست با دوچرخه برويم و برگرديم و مخصوصاً در ساعت‌هاي پررفت و آمد از وسايل حمل و نقل عمومي (مانند مترو، اتوبوس و تاكسي) براي مسيرهاي دورتر استفاده كنيم.


2. استفاده از مواد خام

شايد به‌نظر عجيب بيايد، ولي مؤثر است. مي‌توانيم به‌جاي استفاده از مواد بسته‌بندي‌شده‌ي كارخانه‌اي، بعضي چيزها را با استفاده از مواد خام سالم،‌ خودمان تهيه كنيم. آخر مي‌دانيد كه توليد انبوه، بسته‌بندي و حمل و نقل محصولات بسته‌بندي، باعث توليد گازهاي صنعتي آلوده‌كننده‌ي هوا مي‌شود. پس دست كم وقتي حوصله و وقت كافي داريم، مي‌توانيم مثلاً به‌جاي خريد يك قوطي سس، مواد خالم سالم را در سبد خريدمان بگذاريم و خودمان سس مورد نيازمان را تهيه كنيم.

اين كار را مي‌توانيم در مورد بعضي ديگر از خوردني‌هاي بسته‌شده يا كنسروي هم امتحان كنيم. شايد كمي سخت و وقت‌گير باشد، اما براي سلامتي خودمان و كره‌ي زمين مي‌ارزد امتحانش كنيم، نه؟

 

3. تغيير عادت‌هاي خريد

براي كمك به سالم‌ماندن هوا و البته سلامتي عمومي كره‌ي خاكي، لازم است به بعضي از عادت‌هاي خريد خود دقت و در صورت لزوم در آن‌ها تجديد نظر كنيم. مثلاً انتخاب كالايي كه محل توليد آن به محل زندگي ما نزديك‌تر است، به اين معني است كه براي جابه‌جايي آن كالا، چون فاصله‌اش كم بوده، هوا هم كم‌تر آلوده شده است. براي توليد كالاهاي دست‌ساز هم معمولاً كم‌تر هوا آلوده مي‌شود، هرچند اين كالاها گران‌ترند، ولي اگر بتوانيم آن‌ها را انتخاب كنيم خوب است.

توجه به بسته‌بندي كالاها هنگام خريد هم مهم است. اول اين‌كه چيزهايي را كه مي‌شود بسته‌بندي‌نشده‌ي آن‌ها را پيدا كرد، بهتر است اين‌ كار را بكنيم و مثلاً به‌جاي برداشتن نان بسته‌بندي‌شده، ميوه‌ها و سبزي‌هاي بسته‌بندي‌نشده را، البته به همان ميزان اندازه‌اي كه لازم داريم نه بيش‌تر، از مغازه‌ها و بخش‌هاي فروش فله‌اي بخريم. اگر هم ناچار به خريد كالاهاي بسته‌بندي‌شده هستيم، كالاهايي را انتخاب كنيم كه بسته‌بندي آن قابل بازيافت باشد. (خوب است هميشه دنبال علامت بازيافت روي بسته‌بندي‌ها باشيم.)

البته يادمان باشد هنگام خريد، كيسه‌هاي پارچه‌اي همراه داشته باشيم و از آن‌ها به‌جاي كيسه‌ها و پاكت‌هاي پلاستيكي و كاغذي فروشگاه‌ها استفاده كنيم. روش ديگري هم در اين زمينه هست كه در آينده از آن‌ها برايتان مي‌نويسيم.

کد خبر 282749

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha