مهدی چمران: مدتی است طرح انتخاب شهردار توسط مردم از راه انتخابات شنیده می‌شود هر چند که این طرح سال‌هاست از سوی عده‌ای مطرح و پیگیری می‌شود که خوشبختانه تاکنون نتیجه‌ای را در بر نداشته است.

چمران

براساس ماده 71 قانون شوراهاي اسلامي كشور نخستين وظيفه شوراها پس از تشكيل، انتخاب شهردار به‌مدت 4 سال است. از آنجايي كه نحوه اداره شهر همدلي و همراهي شوراي شهر و شهرداري را مي‌طلبد برهمين اساس انتخاب شهردار توسط شورا در بالابردن اين همدلي و همراهي نقش بسزايي خواهد داشت و تغيير در ماهيت روند انتخاب شهردار، شوراها را تضعيف خواهد كرد و اين مسئله به صرفه و صلاح شهر نخواهد بود. همانطور كه در بالا ذكر شد براساس نص صحيح قانون اين وظيفه بر عهده شوراها قرار داده شده و علت اصرار برخي بر تغيير اين قانون چيست؟

اين نوع انتخاب بيشتر شهردار را هم سياسي و حزبي خواهد كرد كه اگر چنين باشد شورا و شهرداري را به بزرگ‌ترين آفت خود كه همان سياسي كاري است دچار خواهد ساخت، آفتي كه هميشه در پيام‌ها و ديدار شوراها با مقام معظم رهبري به دوري از آن اعضاي شورا را دعوت مي‌كنند زيرا جنس كار در شهرداري تخصصي است و نه سياسي و ممكن است با انتخاب شهردار از سوي مردم فردي صرفاً سياسي يا مشهور در عامه مردم انتخاب شود. درحالي‌كه اين انتخاب از سوي شوراها براساس تخصص و تفحص از فرد مورد نظر صورت مي‌گيرد. لذا براساس اصول قانون اساسي درخصوص شوراها دولتمردان بايد به‌دنبال تقويت شوراها باشند و نه خداي نكرده به‌دنبال تضعيف اين نهاد مردمي كه بزرگ‌ترين حامي آن بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران امام خميني(ره) بودند كه صدور فرمان تشكيل شورا در سال 58گواه اين مدعاست.

هر چند اعضاي شورا معتقدند كه با روند كنوني انتخاب شهردار از سوي شوراها بازهم شهردار منتخب مردم خواهد بود زيرا منتخبين مردم از جنس خودشان و برگزيدگان آنها هستند و براساس اختياري كه از سوي شهروندان به ايشان تفويض شده است شهردار را انتخاب مي‌كنند كه خود تجلي مردم سالاري است كه اگر چنين نباشد از نظارت شورا بر شهرداري به‌شدت كاسته خواهد شد و شورا و شهرداري را با چالش‌هاي فراوان روبه‌رو خواهد ساخت. حال به راستي اجراي اين طرح به تقويت شوراها خواهد انجاميد و يا تضعيف آنها را در بر خواهد داشت؟!

به‌هرحال منطق حكم مي‌كند كه هر آنچه به‌عنوان اصلاح قانون و تغييرات قانون صورت مي‌پذيرد خود شورائيان نزديك‌ترين و نخستين كساني هستند كه مي‌بايستي مورد مشورت و نظر‌خواهي قرار گيرند و هم‌اكنون هم دير نشده است، توصيه مي‌كنم اين موارد قبل از طرح و تصويب با شورائيان مورد بحث و بررسي قرار گيرد.

  • رئيس شوراي اسلامي شهر تهران
کد خبر 272046

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha