یکشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۸
۰ نفر

در مغازه‌های نوشت‌افزار‌فروشی، یک عالم دفتر با تصاویر و نمادهای غربی یا شخصیت‌های کارتونی مثل بن‌تن، باب‌اسفنجی و... دیده می‌شود و همیشه جای دفترهایی با نمادهای ایرانی خالی است.

دفترهایی با نمادهای ایرانی

چند سالی است برخی از تولیدكنندگان نوشت‌افزار، در تلاشند تا دفترچه‌هایی جذاب، با نمادهای ایرانی عرضه كنند. كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان هم، بیست و ششم مردادماه از ۴۰ دفتر ایرانی‌اسلامی رونمایی كرد. روی جلد دفترهای جدید، تصاویری از نقوش سنتی ایرانی و تصویر عروسک‌های بومی اقوام، عروسک‌های دارا و سارا و هم‌چنین تصاویری برگرفته از فرش‌ها و نقاشی‌های قدیمی ایرانی ثبت شده است.

به گزارش اداره‌ی کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مدیر عامل كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان، علیرضا حاجیان‌زاده در این مراسم گفت: «درج این نمادها بر روی کالاهای مورد استفاده‌ی کودکان در کشورهای مختلف جهان، به‌ویژه از سوی غربی‌ها به ابزاری برای رخنه در فرهنگ سایر ملل تبدیل شده و ما باید در این زمینه نیز از فرهنگ خود مراقبت کنیم.»

وی تأکید کرد که کانون با انتشار دفترهای دارای نقوش ایرانی و اسلامی تلاش می‌کند نمادها و نشانه‌های فرهنگی بومی را رواج دهد و به دنیا معرفی کند.

حاجیان‌زاده، هم‌چنین در پاسخ به سؤال یک خبرنگار مبنی بر موازی‌کاری در این حوزه، نقش‌آفرینی همه‌ی دستگاه‌های دولتی و غیردولتی برای تولید نوشت‌افزارهای ایرانی‌اسلامی را پر اهمیت خواند و گفت: «این موازی‌کاری نیست و کانون با هدف الگوسازی، هرگز خود را رقیب دیگر بخش‌ها و تولیدکنندگان نمی‌داند، بلکه معتقدیم همه‌ی دستگاه‌ها باید ظرفیت‌های خود را به‌کار بگیرند تا بتوانند بخشی از نیازهای جامعه را در این زمینه تأمین کنند.»

کد خبر 269797

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha