شاید برای شما هم این پرسش وجود داشته باشد که سهامداران بورس تهران از ابتدای سال تاکنون سهام چه شرکت‌هایی را بیشتر در بورس دادوستد کرده‌اند، آمار‌ها پاسخ روشنی دارند از ابتدای سال تاکنون بیشتر از ۱.۵ میلیون نفر در بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند که از این تعداد ۴۰درصد معاملات به ۳صنعت خودروسازی، پتروشیمی وبانک‌ها اختصاص داشته است.

بورس

به گزارش همشهري، خودرو ساز‌ها در كنار سهام شركت‌هاي توليد‌كننده محصولات پتروشيمي، پالايشگاه‌ها و بانك‌ها خبرساز‌ترين سهام بورس تهران بوده‌اند. براساس آمار و اطلاعات موجود از ابتداي سال 1.5 ميليون نفر در بورس سرمايه‌گذاري كرده‌اند كه از اين ميزان 500هزار نفر سهام 3صنعت خودروسازي، پتروشيمي و بانك‌ها را خريده‌اند.

بيشترين ميزان معاملات بورس تهران از ابتداي سال تاكنون با فاصله زيادي نسبت به ساير صنايع به شركت‌هاي خودرو‌سازي‌ و قطعه‌سازي اختصاص داشته است؛ به‌طوري كه 33شركت حاضر در اين گروه در مجموع 15درصد از كل معاملات بازار سهام را به‌خود اختصاص داده‌اند. در مجموع 236 هزارو 700نفر سهام شركت‌هاي خودروسازي را خريده‌اند.

ارزش شركت‌هاي اين گروه از ابتداي سال تاكنون 8.5درصد رشد كرده است در حال حاضر مجموع ارزش سهام اين 33شركت نزديك به 10هزار ميليارد تومان است. اين شركت‌ها در مجموع 2.3درصد از كل ارزش بازار را به‌خود اختصاص داده‌اند.

پس از خودروساز‌ها، شركت‌هاي پتروشيمي در رديف دوم فهرست تقاضاي سهامداران قرار گرفته‌اند. اطلاعات آماري نشان مي‌دهد كه از ابتداي سال تاكنون 149هزارو430نفر سهام شركت‌هاي توليد‌كننده محصولات پتروشيمي را خريداري كرده‌اند. سهامداران در اين مدت 2300ميليارد تومان از سهام شركت‌هاي اين گروه را خريداري كرده‌اند. به اين ترتيب 12.5درصد از كل معاملات بورس در اين دوره به اين صنعت اختصاص يافته است. در حال حاضر 29درصد از كل ارزش بازار سهام ايران يعني رقمي معادل 123هزار ميليارد تومان در اختيار شركت‌هاي پتروشيمي است.

ارزش سهام اين شركت‌ها با وجود تقاضاي زيادي كه برايشان وجود دارد به‌دليل مشكلاتي كه بر سر تعيين قيمت اين شركت‌ها وجود داشت از ابتداي سال تاكنون 6.5درصد نزول كرده است. پيش‌بيني مي‌شود با اعمال قيمت‌گذاري جديد براي شركت‌هاي اين گروه، ارزش سهام شركت‌هاي پتروشيمي ظرف روز‌هاي آينده رشد كند. در اين مدت همچنين 109هزارو421نفر، 2335ميليارد تومان از سهام بانك‌ها و مؤسسات اعتباري را در بورس دادوستد كرده‌اند اين ميزان 13درصد از كل معاملات بورس است. اما با وجود معامله اين مقدار از سهام بانك‌ها ارزش سهام بانك‌ها در بازار سهام با افت زيادي مواجه شده است وشركت‌هاي اين گروه در مجموع 19درصد از كل ارزش‌شان را از دست داده‌اند. بيشتر از 10درصد كل ارزش بازار سهام در اختيار بانك‌هاست.

کد خبر 268512

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha