یکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۰
۰ نفر

بحث مربوط به صف نشینی و همگامی با بورس‌های بین‌المللی ۲ مسئله‌ای است که برای برطرف شدن آن نیاز به تغییرات در برخی از ساختارها وجود داشت که با راه‌اندازی بازار برتر به ساختار بازار سرمایه این مهم برآورده خواهد شد.

بورس

به گزارش همشهري، محمودرضا خواجه نصيري، مدير نظارت بر سازمان بورس درخصوص ساختار بازار موسوم به بازار برتر گفت: 2مسئله در بازار وجود دارد كه نياز به ايجاد تغييراتي در برخي از ساختارهاست. يكي از اين بحث‌ها پديده صف نشيني در بازار است كه موجب كاهش ميزان نقدشوندگي سهام شده و فرايند تغيير قيمت را طولاني مي‌كند و موجب كاهش تحليل در بازار مي‌شود.

وي درخصوص دومين نكته اظهار داشت: برنامه‌هاي بازار سرمايه براي توسعه در حوزه استفاده از ابزارهاي مالي جديد (مثل مشتقات و مواردي از اينگونه نيازمند يك بستر جديد و بين‌المللي شدن بازار سرمايه) و توسعه معاملات بازار سرمايه است كه به اين ترتيب، بازنگري در برخي موارد بازار سرمايه را مي‌طلبد. خواجه نصيري افزود: بررسي‌هاي گسترده‌اي در رابطه با شرايط بازارها انجام و تشكيل يك بازار جديد مطابق با قواعد و فرمول‌هاي استاندارد بين‌المللي احساس شد.

افشاي اطلاعات

وي درخصوص شركت‌هاي پذيرش شده در بازار جديد گفت: شركت‌ها به لحاظ افشاي اطلاعات، شرايط اطلاعاتي و همچنين ساير متغيرها مثل استانداردهاي حاكميت شركتي و ساختار سرمايه شركت و مواردي از اين دست مورد بررسي قرار مي‌گيرند تا براي ورود در اين بازار انتخاب شوند.

خواجه نصيري در اين خصوص بيان داشت: در حوزه پذيرش شركت‌ها، سابقه افشاي اطلاعات شفاف و همچنين بحث‌هايي مثل نقدشوندگي، حاكميت شركتي و استقرار سيستم مديريت مبتني بر رعايت حقوق سهامداران مواردي است كه مورد سنجش قرار مي‌گيرد و شركت‌هايي كه در اين موارد وضعيت مطلوبي داشته باشند، وارد بازار برتر مي‌شوند. وي ادامه داد: شركت‌هايي كه در بازار اول بورس هستند، در اين بازار وارد مي‌شوند و به اين ترتيب قواعدي بر آنها حاكم مي‌شود كه محدوديت كمتر و آزادي عمل بيشتري دارد.

تغيير نحوه معاملات در بازار برتر

مدير نظارت بر بورس‌ها و بازارهاي سازمان بورس با اشاره به تغييرات در نحوه معاملات بازار برتر خاطرنشان كرد: در اين بازار، تغييراتي از قبيل كاهش حجم مبنا و افزايش دامنه نوسان، كاهش مدت توقف نمادها و اقدام سريع براي از بين بردن صف‌ها و اصلاح قيمت‌ها در حداقل زمان در چارچوب ساختارهاي معاملاتي ديده شده و مورد بررسي قرار گرفته است.

وي متذكر شد: در حوزه افشاي اطلاعات، بحث‌هايي مثل افشاي اطلاعات به زبان انگليسي و يا قراردادن تارنماي انگليسي شركت‌هاي موجود در اين بازار، برگزاري كنفرانس‌هاي دوره‌اي و فصلي توسط مديران شركت كه موجب افزايش ارتباط بين مديران مي‌شود، ديده شده كه در حال بررسي است. خواجه نصيري افزود: ارائه برخي اطلاعات و افشاي برخي گزارش‌هاي عملكردي در دوره‌هاي زماني كمتر از 3ماهه ازجمله مواردي است كه در حوزه افشا براي اين شركت‌ها درنظر گرفته شده است.

تسهيلات بازار برتر

وي در ادامه تسهيلات درنظرگرفته شده براي شركت‌هاي موجود در بازار برتر را بدين گونه تشريح كرد: براي شركت‌هايي كه در بازار وارد مي‌شوند به‌دليل افشاي اطلاعات دقيق‌تر و ساختار پاسخگويي بهتر در اين شركت‌ها، تسهيلات خاصي درنظر گرفته خواهد شد كه مي‌توان به اخذ وام‌ها و احتساب ايـن سهـم‌ها در حساب تضمين يـــــاد كرد.

کد خبر 268379

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha