یکشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۵:۱۰
۰ نفر

۶ ماه پس از نخستین دیدار رئیس دولت یازدهم با اهالی فرهنگ و هنر در تالار وحدت، این بار سالن اجلاس سران در شمال تهران میزبان ضیافت افطاری حجت‌الاسلام حسن روحانی با هنرمندان بود؛ جایی که به سنت دیدار پیشین نمایندگان رشته‌های سینما، تئاتر، تجسمی، ادبیات و موسیقی به دعوت امیرحسین مدرس روی صحنه آمدند و از دغدغه‌های هم‌صنفان خود گفتند.

هنرمندان برای دومین بار در یک سال اخیر مهمان رئیس جمهور شدند.

 در پايان هم گروهي از هنرمندان نماز مغرب و عشا را به امامت رئيس‌جمهور خواندند و افطار را مهمان وي بودند.

بحران سالن

به گزارش همشهري، تهمينه ميلاني به نمايندگي از هنرمندان سينما سخن گفتن آغاز كرد و از كمبود سالن در نقاط مختلف ايران چنين گفت: آقاي رئيس‌جمهور! سينماي ايران هزار سالن مي‌خواهد. ما در ايران تنها 300سالن داريم و اگر شما دستور بدهيد براي شهرهاي بدون سينما سالن ساخته شود، مطمئن باشيد جاي ناحقي نمي‌رود. از شما مي‌خواهم براي شكوفاكردن اين هنر و صنعت در ايران موضوع مبارزه با سيستم قاچاق فيلم‌ها، ساختن شهرك‌هاي سينمايي، حمايت از توليد فيلم كوتاه و تاليف در سينما را مدنظر قرار دهيد.

ارزش نفت در هنرهاي تجسمي

حبيب صادقي، هنرمند نقاش بعد از ميلاني روي صحنه آمد و به نمايندگي از اهالي هنرهاي تجسمي مشكلات را بازگو كرد. عضو پيوسته فرهنگستان هنر گفت: امروز آثار هنري در حوزه تجسمي با فروش قيمت نفت در ايران برابري مي‌كند و همين مسئله دولتمردان را در همه جهان متوجه اين هنر ارزشمند و قدسي كرده است. البته بايد از نگاه فراگير دولت تدبير و اميد به ارزش‌هاي هنر تجسمي تقدير كرد، چراكه توجه مردم به هنر و رشد چشمگير هنرهاي تجسمي امروز جايگاهي ويژه پيدا كرده و دولتمردان بايد به اين مهم توجه ويژه‌تر داشته باشند.

سرخوردگي‌هاي تئاتري

فرهاد آييش در سخنان خود از دغدغه‌هاي اهالي تئاتر گفت و افزود: نسل جوان امروز به وضوح اشتياق وصف‌ناشدني براي كار دارد و اين مي‌تواند كارساز باشد. امروز نسلي جديد و تازه‌نفس به صحنه آمده است؛ نسلي كه مخاطب اين هنر را جذب مي‌كند. با حضور همين نيروهاست كه سالن‌هاي جديد تاسيس و سالن‌هاي مرده زنده مي‌شود اما اين جوان‌ها با وجود اين همه شور و انرژي، سرخوردگي را هم تجربه مي‌كنند. جناب رئيس‌جمهور! من به‌عنوان عضوي از خانواده تئاتر درخواست مي‌كنم دولت تدبير و اميد درباره بودجه سال آينده اين هنر ابعاد واقعي را درنظر بگيرد.

حميدرضا نوربخش، مديرعامل خانه موسيقي آخرين سخنران مراسم پيش از روحاني بود. اين خواننده موسيقي سنتي گفت: نخستين بحث هنرمندان موسيقي بحران هويت است. بعد از گذشت 35سال از پيروزي انقلاب هنوز روي بايدها و نبايدهاي اين هنر بحث است. بارها شاهد بوده‌ايم برخي كنسرت‌هاي داراي مجوز رسمي در شهرستان‌ها اجرا نشده‌اند.

هنر يگانه ايران در دنيا

در پايان اين مراسم نوبت به سخنراني رئيس‌جمهور رسيد. حجت‌الاسلام روحاني خطاب به هنرمندان گفت: بسيار خرسندم كه دنيا هيچ‌گاه ما را به‌عنوان كشور نفت يا سازنده مدرن‌ترين سلاح‌هاي روز نشناخت بلكه دنيا مردم ايران را به فرهنگ و هنر، حافظ و سعدي، ابوعلي سينا و زكرياها مي‌شناسد. در واقع همه جهان ما را ملتي فرهنگ‌دوست مي‌داند و بايد تلاش كنيم غباري كه به ناروا در گذشته بر اين چهره نشسته از بين ببريم؛ چرا كه مردم ما هميشه اهل فرهنگ و هنر بوده‌اند. وي افزود: ملت ايران هميشه ضد‌خشونت و ضد‌افراط بوده و اگر هم گوشه‌اي فردي، جمعي يا گروهي راهي ديگر مي‌پيمايد، شما فرهنگ‌دوستان با بهترين هنرها به همه دنيا بگوييد صداي مردم ايران دوستي، صلح و برادري است.

 

کد خبر 267041

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha