آرش نهاوندی: در سال‌های اخیر و به‌ویژه با بروز چندین دوره خشکسالی، منابع آب کشور کاهش یافته و همزمان شایعات مبنی بر آلودگی آب در شهرهای بزرگ ایران بالا گرفته است.

آب

اخيرا نيز از سوي سازمان غذا و دارو اعلام شده كه آب شرب شهر تهران به درخواست سازمان آب و فاضلاب آزمايش شده و قرار است اين آزمايش به‌طور متناوب انجام گيرد. اما نكته جالب در اين ميان تكذيب عملكرد دستگاه‌هاي تصفيه آب است كه تبليغات زيادي درباره آن شده و در يك ويدئو نيز عملكرد آن با استناد به استفاده از آب تهران نشان داده شده است، البته مطرح كردن اين ادعا كه آب تهران بسيار تيره و آلوده است.

بي‌شك امر درستي نخواهد بود و احتمال اينكه با آزمايشگاه‌هاي مجهز و تصفيه‌خانه‌هاي زياد در مناطق شهري آب تهران همچنان به ميزاني كه در تصاوير تبليغي اين دستگاه تصفيه نشان داده شده آلوده باشد، نمي‌تواند منطبق با واقعيت باشد. رئيس مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت عملكرد اين دستگاه را زير سؤال برده و احتمال اينكه يك دستگاه بتواند با چند الكترود ساده به تصفيه آب آلوده بپردازد را رد كرده است.

فارغ از اينكه اين اظهارنظر به چه دليلي انجام گرفته و اينكه آيا ادعاي سازندگان اين دستگاه مبني بر اينكه آب تهران بسيار آلوده است، سبب اين اظهارنظر شده‌است، واكنش اين مقام مسئول دستگاه‌هاي ابداعي را با ارائه ادله علمي زير سؤال مي‌برد. در واقع طي سال‌هاي اخير ادعاهايي مبني بر ابداع و ساخت دستگاه‌هاي مختلف در زمينه علمي تكنولوژيك در كشور مطرح شده است، اما كمتر ادعايي در اين زمينه به مرحله آزمايشگاهي يا تست‌گيري و تجاري‌سازي‌ رسيده است.

به‌عنوان مثال، ادعاهايي در زمينه ساخت دستگاه‌هايي در زمينه پيش‌بيني زلزله شده كه هنوز به‌طور رسمي تأييد يا تكذيب نشده است. البته همواره مقامات پژوهشگاه زلزله‌شناسي در گفت‌وگو با روزنامه همشهري احتمال اينكه چنين دستگاه‌هايي ساخته شود كه بتواند حتي 5دقيقه قبل از وقوع زلزله را پيش‌بيني كند نامحتمل دانسته بودند.

علاوه بر اين در سال‌هاي اخير خبرهاي متعددي در زمينه ساخت دستگاه‌هاي ابداعي در كشور انتشار يافته كه در مورد تعداد قابل توجهي از اين ادعاها حتي نمونه آزمايشگاهي آن دستگاه ابداعي يا نمونه اوليه‌اش در معرض ديد مردم قرار نگرفته و هيچ‌گاه به وضوح تست نشده است چه رسد به اينكه مراحل آزمايش‌هاي مقدماتي را با موفقيت طي كند و وارد مرحله تجاري‌سازي‌ شود. در سال‌هاي اخير شايد دستگاه‌هاي ابداعي نيز وارد بازار شده باشد بدون اينكه عملكرد آنها به دقت مورد ارزيابي دقيق قرار گيرد. اين مسئله لزوم بيشتر نظارت و ارزيابي دقيق‌تر نهادها و دستگاه‌هاي مسئول در زمينه پژوهش‌هاي علمي را بيش از گذشته ضروري مي‌كند.

کد خبر 266882

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha