سه‌شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۲
۰ نفر

نگار شهیددخت: همین که بدانیم برای خرید یک دستگاه تلفن همراه چه پول زیادی باید خرج کنیم، باعث می‌شود کمی بیشتر مراقب گوشی‌هایمان باشیم.

گوشی‌ات را سفت ببند...

ضمن اينكه اين روزها بسياري از اطلاعات شخصي و محرمانه آدم‌ها در گوشي‌هايشان وجود دارد كه همين امر نگراني‌ها از سرقت تلفن همراه را چند برابر مي‌كند؛ اطلاعاتي چون شماره تلفن‌ها، عكس‌هاي خانوادگي، فيلم‌ها و حتي نوشته‌ها و... . در نتيجه با كمي تصوركردن عواقب سرقت گوشي همراه براي هر شخص مي‌توان به اهميت و ضرورت حفاظت هر چه بيشتر از گوشي‌ها در دنياي امروز پي ببريم. محافظت كردن از گوشي البته آنقدر‌ها هم كار مشكلي نيست و تقريبا با چند راهكار ساده مي‌توانيم كار سرقت را براي دزد‌ها سخت‌تر كنيم. نكات زير به شما نشان مي‌دهد كه چطور از سرقت گوشي تلفن همراه و اطلاعات آن پيشگيري كنيد.

نكات اصولي امنيت تلفن همراه

قبل از هر كاري يك سري نكات بنيادي وجود دارد كه بايد از آنها آگاه باشيد. براي شروع، شما بايد يك نرم‌افزار مكان‌ياب روي موبايل خود نصب كنيد تا درصورت سرقت بتوانيد از محل دقيق آن آگاهي پيدا كنيد. براي‌ اي‌اواس آيفون و گوشي‌هاي اندرويد بايد نرم‌افزار‌هايي مخصوص به اين كار را نصب كنيد ولي در ويندوز فون‌۸ چنين سرويسي به‌عنوان يك بخش از خود سيستم عامل به‌صورت پيش‌فرض روي تلفن نصب شده است. چنين نرم‌افزار‌هايي به شما اجازه مي‌دهند علاوه بر پيدا كردن موقعيت دقيق تلفن همراهتان، روي آن رمز‌گذاري كنيد يا همه اطلاعات درونش را پاك كنيد. علاوه بر اين بايد براي اسمارت فون خود يك رمز معين كنيد كه به سادگي قابل پيدا كردن نباشد؛ مثلا نبايد از رمز‌هايي مثل ۰۰۰۰ يا 1234و اينگونه رمز‌هاي ساده روي گوشي‌هاي خود استفاده كنيد.

رمز خوب چه رمزي است؟

هميشه اين سؤال در ذهن همه وجود دارد كه با توجه به نرم‌افزارهاي رمزشكن چه رمزي را بهتر است براي گوشي يا ديگر موارد لازم در زندگي انتخاب كنيم تا به‌راحتي و به سادگي كشف نشود. جالب است بدانيد در زمينه رمزگشايي بحث‌هاي علمي و منابع معتبر زيادي شكل گرفته است كه راهكارهايي را نيز براي استفاده عمومي ارائه مي‌دهند؛ مثلا استفاده از شماره شناسنامه يا بخشي از شماره تلفن‌هاي خود و اطرافيان عادت تقريبا مرسومي در جامعه است اما كارشناسان معتقدند بهترين رمز براي هركس رمزي است كه به‌صورت رندوم و شانسي انتخاب شده و در نهايت به‌خاطر سپرده شود.

در مكان‌هاي عمومي از تلفن‌تان كمتر استفاده كنيد!

درموارد بسياري ديده شده كه افراد هنگام انتظار در صف اتوبوس، وقتي مشغول استفاده از دستگاهشان بوده‌اند مورد سرقت قرار گرفته‌اند. پس تلاش كنيد تا زماني كه سوار اتوبوس نشده‌ايد تلفن را از كيف يا جيبتان درنياوريد. دانش‌آموزان بايد بدانند كه خطر به سرقت رفتن دستگاه‌هاي الكترونيكي‌شان در كتابخانه، كافي شاپ، رستوران يا زمان استفاده از وسايل نقليه عمومي(زمان پياده يا سوار شدن به تاكسي، اتوبوس يا مترو) بسيار زياد است. پس كاملا به اطراف خود دقت كنيد و بدانيد كه هر چه وسيله‌تان كمتر در معرض ديد باشد، خطر احتمال به سرقت‌رفتن آن نيز كمتر خواهد بود.

دزد‌ها به‌دنبال تلفن‌هاي همراه هستند

راه‌هاي مختلفي براي دزديدن وجود دارد. نخستين قدم براي دزدها، مسلما پيدا كردن يك تلفن همراه به درد بخور است. اين قدم مي‌تواند براي دزد‌ها خيلي سخت يا خيلي آسان باشد و به‌خود شما بستگي دارد؛ به‌عنوان مثال اگر يك پلاستيك بزرگ با مارك اپل را همراه با جعبه درون آن روي ميز رستوران يا در ديد عموم بگذاريد در واقع با اين كار فرياد مي‌زنيد كه شما يك يا چند وسيله باارزش جديد خريده‌ايد و در نتيجه احتمال سرقت را به‌دست خودتان تا حد زيادي افزايش مي‌دهيد. يك وسيله نو و كار نكرده مي‌تواند بهترين گزينه براي سارق موبايل باشد. بهتر آن است كه پلاستيك مارك دار را درون يك پلاستيك بدون مارك بزرگ‌تر قرار دهيد تا كسي متوجه آن نشود يا اينكه مي‌توانيد موبايل جديد خود را از درون جعبه بيرون آوريد و در جيب خود قرار دهيد.

راه ديگري كه يك سارق مي‌تواند اسمارت فون‌ها را پيدا كند آن است كه شما يك شارژر، هدفون يا حتي داك را در جايي مثل جلوي شيشه ماشين خود گذاشته باشيد تا به راحتي قابل ديدن باشد. هميشه حواستان باشد كه زماني كه از اينگونه ابزارها استفاده نمي‌كنيد، آنها را در جاي مناسبي قرار دهيد كه در برابر ديد عموم‌نباشد. گاهي اوقات حتي يك هدفون هم مي‌تواند نشان دهد كه شما يك تلفن همراه باارزش داريد؛ مثلا هدفون‌هاي اپل به اين دليل كه داراي يك شكل استاندارد و شناخته شده هستند مي‌توانند اعلام كنند كه شما به‌احتمال زياد گوشي آيفون با خود داريد.

به‌طور معمول، سارقان براي دزديدن تلفن همراه شما بايد به شما نزديك شوند تا آن را از درون جيب يا كيف شما بدزدند. اكثر جرم‌هاي خياباني با نوعي نزديك شدن مجرم به قرباني شروع و در نهايت هم به فرار سارق ختم مي‌شود. براي همين هميشه مراقب كساني كه به شما نزديك مي‌شوند باشيد و همواره گوش چشمي به تحركات اطراف خود در خيابان داشته باشيد.

آنها ممكن است از شما ساعت بپرسند. در اين شرايط يا به سادگي نگاه خود را به ساعت مچي‌تان مي‌اندازيد و حواستان از او پرت مي‌شود كه اين كار باعث مي‌شود سارق فرصت خوبي براي سرقت موبايل به‌دست بياورد يا اينكه وقتي تلفن همراهتان را از جيب خود بيرون مي‌آوريد تا ساعت را از روي اسمارت‌فون به او بگوييد كه يك موقعيت عالي را در اختيار سارق مي‌گذاريد تا آن را از دست شما بقاپد و فرار كند. در هر دو حالت شما خود را كاملا در معرض خطر قرار مي‌دهيد.

چطور از پيامدهاي منفي دزدي گوشي بكاهيم؟

اخيرا برنامه‌هايي براي‌گوشي هاي آيفون، بلك بري و موبايل‌هاي داراي اندرويد ارائه شده‌ كه اجازه مي‌دهند از راه دور اطلاعات مهم گوشي خود را پاك كنيد. تنها كاري كه بايد انجام دهيد اين است كه موبايل يا تبلت خود را رجيستر كنيد.
دسترسي به نرم‌افزار تحت وب مديريت دستگاه اندرويد از طريق وب سايت (https://www. google. com/android/devicemanager) انجام مي‌شود كه موقعيت دستگاه را روي نقشه گوگل نشان مي‌دهد. يك پنجره كوچك اطلاعات هر يك از دستگاه‌هاي اندرويد شما را نمايش ‌و اجازه مي‌دهد كه نام دستگاه را تغيير دهيد، اطلاعات موقعيت را به روز، دستگاه را از راه دور پاك و آژير (Alarm) آن را فعال ‌و از راه دور اطلاعاتتان را قفل كنيد.

نكته قابل توجه براي كاربران اين ابزار اين است كه براي انجام همه اين عمليات، لازم است پيش از دزديده شدن يا گم شدن گوشي چند كار را انجام داده باشيد. نخست اينكه گوشي اندرويد خود را به‌حساب كاربري گوگل (Gmail Account) متصل ‌و در واقع در تنظيمات گوشي، حساب كاربري جي ميل خود را وارد كرده باشيد. دوم مكان ياب (GPS) گوشي شما بايد به شكل پيش فرض فعال باشد كه در بيشتر گوشي‌ها اگر كاربر خود اقدام به غيرفعال كردن آن نكرده باشد، فعال است.

Find My iPhone نيز از خدمات Apple iCould استفاده مي‌كند كه در 2 نسخه رايگان و پولي موجود است. انواع گوناگون ديگري از اين برنامه با نام‌هاي GadgetTrack و Device Locator براي آيفون و آي‌پد و نوع ديگري كه نياز به ثبت نام و پرداخت ماهانه دارد به نام iHound در اپ‌استور موجود هستند.

همچنين راه‌حل دسترسي به اطلاعات منحصر به فرد گوشي، فشردن دكمه‌هاي Home و Sleep/Wake به‌طور همزمان در پنجرهAbout است. اين كار سبب مي‌شود تصويري شامل اطلاعات لازم در گوشي شما ذخيره شود و پس از آن مي‌توانيد تصوير را به آدرس ايميل خود بفرستيد و اطلاعات مربوطه را براي روز مبادا نزد خودتان نگاه داريد. اگر بتوانيد از طريق بكاپ گرفتن اطلاعات خود را نجات دهيد يا از طريق از بين بردن آنها از راه دور، اجازه سوءاستفاده را به سارق ندهيد، تنها ضرري كه مي‌كنيد از دست دادن سخت‌افزاري گران‌قيمت (دستگاه هوشمندتان) است كه به هر حال بعد از مدتي قابل جبران است اما خدا نياورد روزي را كه اطلاعات مهم‌تان دست آدم نامطمئن بيفتد!

کد خبر 265229

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha