شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۴
۰ نفر

مریم انصاری‌سعید: نه زیر فرش، نه لای درز جیب‌های مخفی کت و شلوار و نه در آن جعبه سوهان قدیمی که مخفیگاه همیشگی‌تان است، خبری نیست.

نقشه پول اینجاست

 بله هنوز‌ ماه به نيمه نرسيده اما پول‌هايتان تمام‌ شده است. هرچقدر هم فكر مي‌كنيد اين ‌ماه چه خرج فوق‌العاده‌اي داشته‌ايد كه كفگير اينقدر زود به ته ديگ خورده، به نتيجه نمي‌رسيد. اين وضعيت آشنا دقيقا اواسط هر برج براي خيلي از ما تكرار مي‌شود و هميشه با اعمال سياست‌هاي انقباضي و لحظه‌شماري براي ريختن حقوق پيش مي‌رود. اما باور كنيد خيلي راحت مي‌توانيد از اين كابوس نجات پيدا كنيد، شما فقط نياز به بودجه‌بندي داريد! بودجه‌بندي يعني شما نقشه دخل و خرج‌ داشته باشيد و دست‌اندازهاي مالي هر ‌ماه برايتان قابل پيش‌بيني باشد. اگر اين 5مرحله را درست اجرا كنيد، مي‌توانيد براي هميشه با بي‌پولي خداحافظي كنيد.

آخرش چند؟

با خودتان روراست باشيد، اينجا نه فرم اظهارنامه مالياتي است و نه سامانه اطلاعات يارانه خانوار، عدد و رقم‌ها را بايد دقيق و مطمئن بنويسيد. وقتي پاي عمل برسد، تمام اين داده‌ها براساس موجودي جيب مبارك خودتان راستي‌‌آزمايي مي‌شوند. در قدم اول بايد هر چقدر پول كه از هر كجا مي‌گيريد، حساب كنيد. فراموش نكنيد كه منظور از پول در اينجا، درآمد ثابت شماست. پس وامي را كه اين‌ ماه از صندوق خانوادگي به دست‌تان رسيده با اين پول قاطي نكنيد. حقوق ماهانه، بيمه تأمين اجتماعي و بازنشستگي و اجاره‌اي كه سر‌ ماه از موجر محترم دريافت مي‌كنيد، همگي در اين قسمت جا دارند. حاصل جمع اين مبالغ را حساب كنيد و اسم آن را «پول الف» بگذاريد.

خرج داريم تا خرج

اگر دانشگاه آزاد درس خوانده باشيد با عباراتي مثل «شهريه ثابت» و «شهريه متغير» كاملا آشنايي داريد. زندگي هم يك دانشگاه بزرگ است، بايد هزينه ماهانه‌تان را بر اين اساس تقسيم كنيد. تمام مبالغي كه هر‌ماه بي‌كم و كاست پرداخت مي‌كنيد در گروه هزينه‌هاي ثابت قرار مي‌گيرند. اجاره خانه، قبض آب و برق و تلفن و...؛ در كنار اين هزينه‌ها اما پولي هم براي هزينه‌هاي سلامت و تعميرات اختصاص دهيد؛ براي هزينه‌هايي كه معلوم نيست دقيقا چه زماني براي شما مي‌تراشند. علاوه بر اين، مقادير نسبتا معتنابهي هم هر ‌ماه صرف تفريح يا مهماني مي‌شود، آنها را دست‌كم نگيريد و يادداشت كنيد. مجموع اين هزينه‌ها را هم جمع كنيد و در گروه «پول ب» قرار دهيد.

احمد چقدر پول دارد؟ 

وقتي «پول ب» را از «پول الف» كسر كنيد، تازه مي‌توانيد يك نفس راحت بكشيد. البته اگر پولي برايتان باقي بماند. اگر حاصل اين تفاضل مثبت باشد، يعني هزينه‌هاي شما از درآمدتان كمتر است. اما اگر حاصل تفاضل منفي باشد، يعني به‌اصطلاح هشت‌تان گرو نُه است و دخل و خرج‌تان با هم نمي‌خواند. نگران نباشيد برنامه بودجه دولت هم بيشتر اوقات با كسري مواجه مي‌شود. يك‌بار ديگر نگاهي به ليست هزينه‌ها يا همان «پول ب» بيندازيد، مطمئن باشيد چيز‌هايي براي حذف كردن وجود دارد. مثلا اگر فقط از خرج تفريح بزنيد، پول خوبي صرفه‌جويي مي‌كنيد. هدف، به حداقل رساندن هزينه‌هاست پس بايد اصل اولويت‌بندي را به خوبي اجرا كنيد و ضروري‌ترين‌ها را در ليست بگذاريد.

پس‌انداز و ديگر هيچ! 

اگر در حال خواندن اين قسمت هستيد، به شما تبريك مي‌گوييم. اين يعني حقوق‌تان به اندازه‌اي است كه بعد از اين همه حساب و كتاب هنوز پولي برايتان باقي‌مانده و مي‌توانيد به پس‌انداز و سرمايه‌گذاري هم فكر كنيد. بهترين راه سرمايه‌گذاري با سرمايه‌هاي محدود، بانك و صندوق‌هاي بورس است؛ جايي كه هيچ ريسكي براي پول‌تان وجود نداشته باشد. خودتان را به پس‌انداز عادت بدهيد، در ماه‌هاي اول و دوم بودجه‌بندي هم اگر نشد، در ماه‌هاي بعد حتما پولي را كنار بگذاريد. پول پس‌انداز براي روز مباداست و نبايد دم دست باشد. پس بهتر است يكي از حساب‌هاي بانكي‌تان را به ذخيره پول پس‌انداز اختصاص دهيد و كارت بانكي آن را تا جاي امكان دور از دسترس نگه‌ داريد.

يك، دو، سه

در اينجا مرحله برنامه‌ريزي شما به پايان مي‌رسد اما اصل قضيه تازه شروع مي‌شود. از اين مرحله به بعد بايد پول‌تان را طبق برنامه خرج كنيد. اگر برنامه‌تان خيلي خوب نشده اصلا مهم نيست. برنامه بودجه كشور هم با نظر صدها استاد و كارشناس اقتصادي تهيه مي‌شود و باز به مشكل مي‌خورد. مطمئن باشيد برنامه‌هاي بعدي‌تان از اين بهتر خواهد شد. اگر فكر مي‌كنيد در بودجه‌بندي خيلي خساست به خرج داده‌ايد و برنامه خانواده، رياضتي شده، مي‌توانيد برنامه‌تان را بازنگري كنيد تا هزينه‌هايتان متعادل‌تر بشود، اين تعادل به‌معناي كم كردن بعضي از هزينه‌ها به نفع افزايش بودجه در بعضي از ديگر بخش‌هاست؛ يعني نمي‌توان اين گشاده‌دستي را درباره همه هزينه‌ها اعمال كرد، چرا كه قطعا ميزان خرج از دخل بالا مي‌زند.

آمار جيبت را آنلاين داشته باش!

سيستم‌هاي حسابداري شخصي اين روزها كار را براي دودوتا چهارتاي زندگي روزمره ما آسان كرده‌اند. در اينجا درباره 2 سيستم حسابداري آنلاين و تفاوت‌ها و شباهت‌هايشان مي‌خوانيد. مهم‌ترين ويژگي اين دو سرويس عدم‌نياز به دانش تخصصي و راحتي كار با آنهاست.

جيب

هدف از سامانه «جيب» ثبت مبالغ وارد شده و خارج شده از جيب شما بوده و توسط اين دو مورد شما مي‌توانيد مديريت كاملي روي دخل و خرج خود داشته باشيد. همچنين اين سامانه شامل قسمت‌هاي چك، بدهي، طلب و اقساط است. مهم‌ترين امتيازات سامانه اينهاست:
در دسترس بودن در هر مكاني كه اينترنت باشد.
عدم‌نياز به پشتيبان‌گيري و نگراني از گم شدن فايل
مشاهده گزارش‌ها و نمودارهاي متنوع
گروه‌بندي درآمد‌ها و هزينه‌ها
مشاهده منظم اطلاعات درخواست شده
عدم‌مواجهه با حجم انبوهي از اطلاعات
مشاهده دخل و خرج‌هاي ماه‌هاي گذشته
در كمترين زمان ممكن و با گزارش‌ها و نمودارهاي متنوع
امكان گزارش‌گيري به‌صورت اكسل

كاستز بوك

 سرويس ديگري كه امكانات خوبي در اختيار كاربرانش قرار مي‌دهد، سايت Costsbook است. كاستزبوك يك نرم افزار تحت وب براي مديريت آسان هزينه‌هاي روزانه است و همانند يك صندوق اي‌ميل شخصي هميشه و همه جا در دسترس شماست. احتياجي به نصب و راه‌اندازي آن روي كامپيوتر شخصي‌تان نيست. تنها كافي است در وب‌سايت ثبت‌نام كنيد و صفحه شخصي خود را در اختيار داشته باشيد و بهتر به مديريت اقتصاد فردي و خانوادگي‌تان بپردازيد. اين سرويس هم مزاياي منحصر به فردي دارد:
تحت وب بودن به‌معناي امكان دسترسي در همه جا
مدت زمان آزمايشي ۴۵ روزه
نسخه موبايل كه مي‌توانيد تمام هزينه‌ها و درآمدهاي خودتان را توسط گوشي موبايلتان كنترل كنيد.
طراحي ساده و كاربردي
عدم‌نياز به دانش حسابداري

 

کد خبر 264798

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha