یکشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۸
۰ نفر

اصغر اصغری: همیشه به فصل تابستان که می‌رسیم با حجم قابل‌توجهی از هشدار‌ها درباره لزوم کاهش مصرف برق مواجه می‌شویم اما امسال ماجرا کمی جدی‌تر شده و وزارت نیرو هم از یک بحران خبر داده است.

روشنایی های شهر

اين روزها بايد تدابيري انديشيده شود و راهكارهايي به دست‌ آيد تا انرژي الكتريسيته به‌صورت بهينه مصرف شود؛ هم به‌خاطر بهره‌مندي ديگر هموطنانمان از اين نعمت و هم به‌خاطر كاهش هزينه‌هاي ماهانه خانوار، مي‌توانيم بسياري از راهنمايي‌هايي كه به كمك سيدزمان حسيني، مديرعامل شركت برق منطقه‌اي تهران در اين صفحه آمده را در زندگي روزمره به كار بگيريم.

10 برابر عمر بيشتر
مزيت مهم ال‌اي‌دي‌ها

۱۰ برابر عمر بيشتر لامپ‌هاي ال‌اي‌دي، مزيتي است كه نمي‌توان از كنار آن به‌راحتي گذشت. هنگام خريد لامپ‌هاي كم‌مصرف يا لامپ‌هاي ال‌اي‌دي طبيعي است كه پول بيشتري نسبت به لامپ‌هاي رشته‌اي مي‌پردازيد اما با توجه به گستردگي تعداد لامپ‌ها در همه جاي خانه و ميزان عمر آنها نسبت به لامپ‌هاي ديگر مي‌توان آنها را نوعي سرمايه‌گذاري كوتاه‌مدت و بلندمدت هم به‌حساب آورد. درضمن مابه‌التفاوت قيمت آنها هم در مدت زمان كوتاهي به واسطه كاهش مصرف برق ماهانه‌تان دوباره به جيبتان بازمي‌‌گردد.

3 برابر افزايش
ضريب هزينه‌هاي اضافي

۳ برابر هزينه مصرف برقتان با استفاده از وسايل برقي پرمصرف در زمان اوج بالا مي‌رود. برخي از وسايل خانگي انرژي الكتريسيته زيادي مصرف مي‌كنند و به همين دليل، تا آنجا كه ممكن است نبايد آنها را در ساعات اوج مصرف به كار بگيريد. وسايلي مثل اتو، ماشين لباسشويي، ماشين ظرفشويي و ... جزو اين وسايل هستند. شما مي‌توانيد با مديريت زمان از اين وسايل در ساعت‌هاي غيراوج مصرف بهره ببريد.

4 درجه
درجه مناسب يخچال خانه

۴ درجه سانتي‌گراد بالاي صفر، بهترين درجه براي استفاده از يخچال است. يخچال و فريز جزو پرمصرف‌ترين وسايل برقي هر خانه‌اي هستند. اگر يخچال و فريزر را روي درجه مناسب آن قرار دهيد مي‌توانيد ميزان مصرف اين دوقلوهاي پركاربرد را كاهش دهيد. يادتان باشد براي يخچال درجه‌اي بين ۲ تا ۴ درجه سانتي‌گراد بالاي صفر كاملا ايده آل است. براي فريزر اما درجه مناسب ۱۵ تا ۱۸ درجه سانتي‌گراد زير صفر توصيه مي‌شود.

80 درصد كاهش
استفاده از كم‌مصرف‌ها

۸۰ درصد كاهش مصرف برق در خانه را با استفاده از لامپ‌هاي ال‌اي‌دي مي‌توانيد ايجاد كنيد. استفاده از لامپ‌هاي كم‌مصرف در سال‌هاي اخير در بسياري از شهرهاي كشور رواج يافته است اما هم‌اكنون با ورود لامپ‌هايي كه به «ال‌اي‌دي» شهرت يافته‌اند، مي‌توان تا ۸۰ درصد در مصرف برق صرفه‌جويي كرد. براي انتخاب لامپ خانه‌تان ابتدا سراغ لامپ‌هاي ال‌اي‌دي برويد، لامپ‌هاي كم‌مصرف و همچنين لامپ‌هاي فلورسنتي در رتبه‌هاي بعدي قرار دارند.

6 برابر مصرف بيشتر
تفاوت گازي‌ها با آبي‌ها

۶ برابر مصرف بيشتر، تفاوت اصلي كولرهاي گازي نسبت به آبي است. اگر در شهرهايي مثل تهران كه تقريبا آب و هوايي نيمه خشك دارند زندگي مي‌كنيد، بهتر است سراغ كولرهاي آبي برويد تا بخشي از رطوبت لازم از همين راه وارد محيط خانه‌تان شود؛ پس هنگام انتخاب و خريد كولر، اين موضوع را هم مدنظر قرار بدهيد. اگر به هر دليلي خواستيد كولر گازي بخريد، حتما سراغ نوع كم مصرف آن‌كه اين روزها در بازار وجود دارد برويد.

1 لامپ خاموش
لامپ كمتر، روشنايي بيشتر

يك لامپ كمتر در هر خانه، مي‌تواند كشور ما را از بحران كمبود برق نجات دهد. شايد باور كردنش كمي سخت باشد اما آمارهايي كه توسط كار‌شناسان به‌دست آمده نشان مي‌دهد كه اگر هر خانوار تنها يك لامپ اضافي را به‌ويژه در ساعت‌هاي اوج مصرف خاموش كند، همه ايراني‌ها از نعمت برق برخوردار مي‌شوند و ديگر خاموشي به فراموشي سپرده مي‌شود. همچنين آمار‌ها نشان مي‌دهند اگر يك وسيله برقي اضافه در خانه خاموش شود، در مجموع حدود ۲۰درصد از ميزان مصرف كنتور برق شما هم كاسته مي‌شود.

7 ساعت
ساعت‌هاي اوج مصرف

۷ ساعت در هر شبانه‌روز، زمان اوج مصرف برق داريم. هر چه در اين مدت از وسايل برقي پرمصرف كمتر استفاده كنيد مي‌توانيد هزينه‌هاي برق ماهانه خانواده‌تان را به شكلي باورنكردني كاهش دهيد. بيشتر دردسرهاي اداره‌هاي برق شهري هم در همين ساعات ايجاد مي‌شود و آنها مجبور مي‌شوند در برخي نقاط خاموشي بدهند تا كمبودها جبران شود. ساعت‌هاي اوج مصرف در تابستان عبارتند از ۱۱ صبح تا ۳ بعدازظهر و ۸ تا ۱۱ شب. بازه‌هاي زماني اوج مصرف در صبح و عصر هيچ برتري‌اي نسبت به هم ندارند و هر دو زمان براي رعايت كردن شما كاملا شرايط برابري خواهند داشت.

60 دقيقه زودتر
زماني براي خاموشي

۶۰ دقيقه زودتر سيستم سرمايشي محل كارتان را خاموش كنيد. اين يك نكته بسيار مهم درباره كاهش مصرف برق در اداره‌هاست كه كارشناسان رعايت آن را خيلي مؤثر مي‌دانند. در همين يك ساعت، هوا به قدري خنك خواهد ماند كه بتواند محيط اداري را از دست گرماي تابستان نجات دهد. يادمان باشد، تابستان تنها فصلي است كه ركورددار بيشترين مصرف برق به‌خاطر استفاده از همين وسايل سرمايشي است.

24 درجه
دماي مناسب كولر گازي

۲۴ درجه سانتي‌گراد، همان درجه مناسب براي كولرهاي گازي خانه شما از نظر كارشناسان است. اين درست كه تابستان است و هوا حسابي گرم اما ديگر لازم نيست دماي كولر گازي خانه را روي درجه حداقلي قرار دهيد؛ چرا كه اين كار مصرف برقتان را به شكلي فزاينده بالا مي‌برد. درجه پيشنهادي كارشناسان، هواي بهاري را تقديمتان مي‌كند و از طرفي هم فشاري به كنتور برقتان وارد نمي‌آورد.

4000 وات
استاندارد كولر شما

۴ هزار وات، توان مناسب كولر آبي براي يك خانه زير ۸۰ مترمربع است. براي اينكه مصرف برق خانوار را كاهش دهيد بايد كولر مناسب با متراژ منزلتان را خريداري كنيد. اگر خانه كوچكي داريد، كولرهاي با واحد كوچك‌تر بخريد و سراغ مدل‌هاي پرمصرف نرويد. كولرهاي آبي ۵۰۰۰ هم براي خانه‌هاي تا۱۰۰ متر جواب مي‌دهد. خانه‌هاي زير ۱۰۰ مترمربع با كولرهاي گازي زير ۲۱ هزار كاملا خنك مي‌شوند.

توصيه‌هايي براي شما

سيدزمان حسيني، رئيس هيأت مديره و مديرعامل شركت برق منطقه‌اي تهران تحصيلات خود را در رشته مهندسي برق تا مقطع كار‌شناسي ارشد ادامه داده و حدود ۲۹ سال سابقه كار در حوزه تخصصي‌اش دارد. او در اين گزارش از همه مردم خواسته تا در روزهاي گرم سال، توصيه‌هاي همكارانش را جدي بگيرند تا همه با مصرف بهينه برق، از اين نعمت بهره‌مند شوند.

از مصرف زياد به مصرف كم

هنگام خريد وسايل برقي به نشان و برچسب مصرف انرژي آن دقت كنيد. حتما سراغ وسايلي برويد كه برچسب مصرف انرژي A يا B دارند. وسايل خانگي كه داراي برچسب انرژي نباشند معمولا استاندارد نيستند.
لامپ‌هاي كم‌مصرف ۱۲ ولت ال‌اي‌دي را مي‌توان جايگزين لامپ‌هاي ۱۰۰ وات كرد.
وسايل نوردهنده، لامپ‌ها و حباب‌هايشان را هر چند وقت يك‌بار نظافت كنيد تا نوردهي بهتري به محيط داشته باشند.
در طول روز تا آنجا كه ممكن است از نور طبيعي خورشيد به جاي نورهاي مصنوعي براي تأمين روشنايي خانه استفاده كنيد.
برج‌ها و مجتمع‌هاي مسكوني مي‌توانند در محيط‌هاي مشاع و راه‌پله‌ها از لامپ‌هاي تايمردار يا ديمردار استفاده كنند.
دستگاه‌ كاهنده مصرف برق تحت هر عنواني كه به فروش برسند، به هيچ عنوان تأثيري در كاهش برق ندارند و از سوي كار‌شناسان اداره برق نيز تأييد نمي‌شوند.
ماشين لباسشويي و ظرفشويي را هنگامي به‌كار بيندازيد كه از حداكثر حجم آن براي شست‌وشو استفاده مي‌كنيد.

کد خبر 266330

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha