پگاه شفتی: بیش از پنجاه سال، از زمانی که دستگاه‌های برقی، روشن یا خاموش شدن خودشان را با کورسوی قرمزی نشان می‌دادند، گذشته است.

کورسویی که قطار نور شد

آن نور قرمز که زمانی آن‌قدر ضعیف بود که فقط کارهای محدودی از آن برمی‌آمد، لامپ «ال.ای.دی»* نام داشت.

ال.ای.دی، مخفف سه كلمه‌ی انگلیسی است که معنای تقریبی آن‌ها می‌شود: دیود ساطع کننده‌ی نور. دیود، دستگاهی نیمه‌هادی است با دو پایانه که تنها اجازه می‌دهد جریان برق از یک پایانه‌اش عبور کند.

ال.ای.دی اما، حالا دیگر یک کورسوی قرمز نیست. دنیای فناوری کاری با این محصول کرده که درست به اندازه‌ی تمام رنگ‌هایی که در دنیا وجود دارد، می‌تواند رنگ از خودش ساطع کند و البته آن‌قدر قدرت دارد که می‌تواند یک شهر را نورانی کند.

اما یک مزیت بزرگ ال.ای.دی نسبت به دیگر نورها، میزان مصرف انرژی بسیار پایین آن است. همه‌ی این‌ها در کنار هم، باعث شده این محصول صنعت روشنایی را در دنیا متحول کند و بسیاری از لوازم الکترونیک مثل تلویزیون‌ها یا حتی شیرهای حمام و دست‌شویی هم از این فناوری استفاده کنند.

اما شاید این رنگ‌های زیبا و شاد و درخشان بیش از همه‌ی صنعت‌گران، دل طراحان، به‌خصوص طراحان شهری را ربوده باشد.

حالا مقامات یک شهر حاضرند با کوچک‌ترین مناسبت یا جشنی، شهرشان را غرق در این نورهای درخشان کنند.

یک نمونه از این انفجار روشنایی در شهر بوداپست در مجارستان رخ داده است.

بوداپست یکی از زیباترین شهرهای اروپایی است و هرسال در فصل تابستان گردشگران بسیاری را به سوی خود می‌کشاند.

وسایل حمل و نقل عمومی در این شهر حتی در تعطیلات از پا نمی‌ایستند. به‌همین دلیل مقامات این شهر تصمیم گرفتند تحولی به قطار شهری یا همان تراموا بدهند. آن‌ها با غرق كردن این قطار در لامپ‌های رنگارنگ ال.ای.دی چشم همه‌ی گردشگران را خیره كردند.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۴۹

جالب این‌جاست که این فناوری ساده، یک ترام معمولی و خشک و خالی را تبدیل به یک قطار نور افسانه‌ای کرد.

اما این فقط بوداپست نیست که با لامپ‌های ال.ای.دی خودنمایی می‌کند. مقامات یک کلیسا در بلژیک، در یکی از مناسبت‌های مذهبی همین کار را با یک کلیسای جامع کردند.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۴۹

فناوری ال.ای.دی هم‌چنین در معماری نوین داخلی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. حالا خانه‌هایی داریم که پلکانشان مانند پله‌های آسمانی فیلم‌ها روشن و خاموش می‌شوند.

پله‌هایی که با نوری ملایم اما در عین حال درخشان کاربر را به پایین یا بالا هدایت می‌کنند.

این فناوری هم‌چنین کمک زیادی به کم‌بینایان کرده است. کم‌بینایانی که بیش از هرچیزی در این دنیا، می‌توانند نور ببینند به‌لطف این فناوری آن‌ها می‌توانند مانند یک فرد عادی از پله‌ها بالا یا پایین بروند.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۴۹

پیشرفت فناوری لامپ‌های ال.ای.دی به صنعت راه‌سازی هم خیلی كمك کرده است. این نور به جای خط‌کشی‌های قدیمی که با رنگ روی آسفالت نقاشی می‌شد، حالا هم جاده را روشن می‌کند و هم راننده را راهنمایی می‌کند.

اما در زمینه‌ی هنر نیز، رنگ‌های درخشان این لامپ‌ها توجه هنرمندان را جلب کرده است.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۴۹

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۴۹

آن‌ها با استفاده از لامپ‌های ال.ای.دی، معنای تازه‌ای به آثار هنریشان بخشیده‌اند. تا پیش از این هنرمندان چندان تمایلی به استفاده از نور در آثار هنری نداشتند، چرا که لامپ‌های رشته‌ای معمولی، انرژی و برق زیادی مصرف می‌کردند و تنوع رنگی چندانی نداشتند.

-------------------------------------------

* ال.ای.دی مخفف این سه كلمه‌ی انگلیسی است:

(Light Emitting Diode)

کد خبر 264954

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha