جمعه ۲۲ تیر ۱۳۸۶ - ۱۰:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی در خطبه دوم نماز جمعه این هفته‌تهران با اشاره به اینکه در پرونده هسته‌ای ملت ایران مظلوم است، گفت دنیا باید پیشرفت‌های هسته‌ای ایران را تحسین کند.

به گزارش ایرنا، هاشمی رفسنجانی افزود: ما به‌دلیل امضای مقررات آژانس بین‌المللی حق داشتیم ازسوی آژانس حمایت شویم که‌صنایع هسته‌ای صلح آمیز را داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران به اثبات رسانده که در جنگ از سلاح‌های غیرمتعارف استفاده نمی‌کند، گفت: ما می‌توانستیم مانند عراق در جنگ از سلاح شیمیایی استفاده کنیم اما نکردیم، عراق شهرهای ما را موشک باران می‌کرداما ما برای مقابله به مثل به فرمان امام (ره) ، ‪ ۴۸‬ساعت قبل اعلام می‌کردیم تا اطراف مراکز حساس را خالی کنند.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به اینکه ما درمبارزات انقلاب نیزاینگونه عمل کرده‌ایم، اظهار داشت: در انقلاب هم اگر امام (ره) می‌خواست ما از راه‌های تند انقلاب را پیروز کنیم ، می‌توانستیم اما با مشت‌های گره کرده و صفوف آهنین ملت این انقلاب پیروز شد.

وی "همه ظلم به ملت مسلمان ایران " را از جانب آمریکا دانست و گفت:- جواب روشن آمریکا راخداوند امروز در عراق و افغانستان می‌دهد.آمریکاچه ابرقدرتی است که در یک کشور کوچک تا این حد گرفتار شده است؟

خطیب جمعه‌تهران افزود: امروز کنگره آمریکا قانونی گذرانده که‌تا پایان سال جاری میلادی نیروهای آمریکا از عراق خارج شوند که البته از سوی بوش وتو می‌شود اما این اختلافات در داخل آنها وجود دارد.

وی تصریح کرد: نیروهای آمریکا در خیابان‌های عراق جز به صورت حرکت کاروانی با چند ردیف محافظت، نمی‌توانند حضور پیدا کنند. روزانه عده زیادی کشته و مجروح باید به آمریکا ببرند و برخی را نیز به خاطر شرایط ویژه اعلام نمی‌کنند و مجبور هستند بدون هیچ دستاوردی ازعراق بیرون بروند.

امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها خاطره و تجربه فرار از ویتنام را دارند که البته در عراق مجبورند به شکل بدتری فرار کنند.

وی گفت: در افغانستان نیز نیروهای آمریکا هیچ امنیتی ندارند و اهدافی را که اعلام کرده‌اند نمی‌تواند تحقق ببخشند. در لبنان نیز شکست مفتضحانه خوردند اما هنوز هم فشار می‌آورند که جنبش مظلوم و مقاوم حزب الله را مورد آسیب قرار دهند. بین فلسطینی‌ها و لبنانی‌ها اختلاف انداخته‌اند که البته هیچ بهره‌ای از آن نمی‌گیرند.

خطیب جمعه تهران با تاکید بر اینکه با انقلاب اسلامی مردم مسلمان بیدار شده‌اند، گفت: جهان شاهد بوده که ملت مظلوم و بی‌پناه‌ایران بدون کمک خارجی مجهزترین دولت منطقه را از پای درآورد که این الگو فراموش نمی‌شود.

وی تاکید کرد: آمریکایی‌ها و غربی‌ها از حوادث منطقه باید درس بگیرند و دست از سر ملت مسلمان و مقاوم ایران بردارند.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به سالگرد پذیرش قطعنامه ‪ ۵۹۸‬از سوی جمهوری اسلامی ایران، گفت: در پایان جنگ در سال ‪ ۶۷‬بعد از سال‌ها مقاومت، جمهوری اسلامی ایران قطعنامه را پذیرفت.

وی گفت: دراواخر جنگ قدرت‌های بزرگ عملا وارد جنگ شده وسلاح‌های خطرناکی به رژیم بعث عراق داده بودند و در آن مقطع به صلاح نبود که جنگ ادامه یابد ومصلحت بر این شد که قطعنامه را بپذیریم.

خطیب جمعه تهران قرار گرفتن خواسته‌های نظام در قطعنامه ‪ ۵۹۸‬را هنر نظام دانست و گفت: بر اساس قطعنامه صدام مقصر جنگ شناخته شده و ما ذی حق برای دریافت خسارت شدیم. چیزی که سال‌ها آنها بر آن مقاومت می‌کردند و نمی‌پذیرفتند در این قطعنامه آن را پذیرفتند.

وی تصریح کرد: کار بزرگ امام (ره) این بود که جنگ را خوب اداره کرد که واقعا شایسته مدال و تقدیر است.

امام جمعه‌موقت تهران خاطرنشان کرد: انقلابی جوان بابریده شدن از منابع لجستیک و سلاح و ارتش و تحت تحریم و محاصره در مقابل رژیمی که از حمایت اردوگاه شرق و غرب و ارتجاع برخوردار بود، موفق شد دشمن را شکست دهد و در قطعنامه آثار شکست صدام و پیروزی ایران کاملا مشهود بود.

وی در عین حال گفت: البته آثار آن بعدا ظهور کرد و صدام دست خالی به کشور خود بازگشت و تلفاتی بسیار بیش از تلفات ما در جنگ متحمل شد و برای پاسخ دادن به مردم خود مجبور شد به کویت حمله کند.

هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: این افتخار را باید از چشم امام (ره)دید، غیر از ایشان کسی نمی‌توانست این مساله بزرگ را حل کند. ایشان می‌دانستند که پس از رحلتشان کشور با مشکل مواجه می‌شود و نخواستند این مشکل پس از ایشان در جامعه باقی بماند.

وی در ادامه تامین اجتماعی و بهزیستی را از مهم‌ترین ارکان عدالت و از وظایف مهم حکومت‌ها به ویژه حکومت‌های اسلامی دانست و گفت: در سند چشم انداز ‪ ۲۰‬ساله و سیاست‌های کلی نظام به این مساله توجه ویژه‌ای شده است.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه در صورت تحقق این امور جامعه ما می‌تواند با وضعیت بهتری زندگی کند، گفت:کشورهای دنیا مسایل خود را با تامین اجتماعی حل کرده‌اند که با منطق روز و اسلامی نیز سازگار است.

وی گفت: ماباید بتوانیم همه مردم را که در کشور به صورت قانونی زندگی می‌کنند تحت بیمه اجتماعی درآوریم. هر انسانی که متولد می‌شود باید بیمه شود و از لحاظ زندگی و حداقل معیشت نگرانی نداشته باشد. از لحاظ شغل اگر افراد روزی به سنی برسند که باید شغل داشته باشند،اما شغلی پیدا نکردند، نظام باید حق بیمه بیکاری آنها را بدهد و از لحاظ تحصیل نیز هیچ محدودیتی وجود نداشته باشند.

خطیب جمعه تهران تصریح کرد: با همین شیوه و روش باید مساله بهداشت و درمان نیز حل شود.

وی با تاکید بر اینکه فعلا باید سرمایه‌گذاری کنیم که صندوق‌های بیمه راه اندازی شده و تقویت شود،گفت: کشورهایی که اقتصاد ضعیف‌تر از ما دارند به این سیستم‌ها دست یافته‌اند. در برخی کشورها حتی توریست‌ها و مهاجرها نیز بیمه می‌شوند،البته این به معنای تساوی همه مردم نیست. هر که فعالیت بیشتر می کند مرفه‌تر زندگی می‌کند،اما در حداقل،شغل ،بهداشت و درمان باید تامین شود.

وی گفت: آنچه خواست اسلام و دنیای عاقل امروز و سیاست‌های مصوب امضا شده و ابلاغ شده ما از سوی مقام معظم رهبری است، گسترش این حمایت‌ها است و دراین صورت خانواده‌ها راحت‌تر زندگی می‌کنند و تصمیمات بزرگتر را بهتر می توان اتخاذ کرد.

هاشمی رفسنجانی افزود: ما دراین حد بیمه‌های اجتماعی رانداشته‌ایم تنها در حد تامین اجتماعی و خدمات درمانی دسترسی ایجاد شده و بیمارستان‌هایی که بیشتر در سازمان سازندگی ساخته شده، تجهیز شده است.

امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: این اقدامات مقدماتی و وصله و پینه کردن است و چاره اصلی تامین بیمه اجتماعی کامل در سراسر کشور است.

خطیب جمعه تهران پیروزی حزب الله بر اسرائیل در جنگ سی و سه روزه را قطعه تاریخ بی‌نظیر در عصر حاضر دانست و گفت: ارتش اسرائیل به گونه‌ای ساخته شده که در مقابل ارتش‌های عربی بتواند مقاومت کند، هر چه عرب‌ها پیدا می کنند بالاتر از آن از سوی غرب به اسرائیل داده می‌شود.

وی تصریح کرد: این ارتش با غرور فراوان و با امید به پیروزی چند روزه نه بامقاومت یک ارتش و دولت،بلکه با یک جنبش مسلمان وانقلابی ومقاوم مواجه شد و حادثه عظیمی رخ داد که اسرائیل اعتراف به شکست کرد.

هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: در این سی و سه روز شهرهای عمده اسرائیل ناامن بود و اسم اسرائیل از ابهت افتاده بود. آمریکایی‌ها پل هوایی برقرار کرده و نیازهای تسلیحاتی اسرائیل را تامین کردند اما نتوانستند مقاومت حزب الله را بشکنند که پس از آن هم زلزله سیاسی آن ادامه یافت.

وی تاکید کرد: این حادثه ممتازی در دنیا است که اگر با دید الهی به آن نگاه کنیم منظره واضحی از امداد الهی در روی زمین برای بندگان خالص و مجاهد را در آن می‌بینیم که درسی بزرگی برای دنیای امروز محسوب می‌شود.

امام جمعه موقت تهران گفت: باید دائما از این مساله یاد کرده و تحلیل کنیم و نگذاریم این حادثه بزرگ فراموش شود.

وی بااشاره به کودتای طراحی شده درپایگاه نوژه دراوایل پیروزی انقلاب اسلامی گفت: در زمان آن کودتا، انقلاب نوپای اسلامی نه‌اطلاعات و نه نیروی خوب داشت و عده‌ای مسلح با برنامه عوامل آمریکا کودتایی را طراحی کرده بودند که تا نزدیک حادثه همه کشور از آن بی‌اطلاع بود، اما خداوند از راه‌های متعدد موضوع را آشکار کرد و راه‌های آنها بسته شد و قبل از اقدام همگی دستگیر شدند.

هاشمی رفسنجانی در خطبه اول نماز نیز با تاکید بر اینکه شیوه اسلام و قرآن برای ساختن یک نظام خوب از انسان آغاز می‌شود، گفت: برنامه‌های اسلام انسان محور است.

هاشمی رفسنجانی خاطرنشان کرد:اگرانسان‌های صالح در جامعه به وجود آیند اطراف خود را اصلاح کرده و جامعه را به پیش می‌برند.

وی هدف عبادات را انسان‌سازی دانست و گفت : اگر به ادیان آسمانی دیگر نیز مراجعه کنیم، می‌بینیم که هیچ دینی خالی از عبادت نبوده است.

کد خبر 26422

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز