همشهری آنلاین: رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت :به نفع کشورهای عربی است که به ایران نزدیک شوند ولی نزدیکی ایران با کشورهای اسلامی عربی به نفع کشورهایی نیست که در گذشته برمنطقه حاکم بوده اند.

به گزارش ایرنا، هاشمی رفسنجانی جمعه شب در مصاحبه با "الی ناکوزی" مجری شبکه تلویزیونی العربیه در خصوص موانع برسر راه نزدیکی بین ایران و کشورهای عربی گفت: به نفع کشورهای عربی است که به ایران نزدیک شوند و ما باید با همدیگر رابطه داشته باشیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره تشیع و اختلاف شیعه و سنی گفت: این هم نمونه‌ای از تفرقه افکنی‌های دشمنان است. اختلافاتی در عقاید بین شیعه و سنی وجود دارد ولی این اختلافات مانع نزدیک شدن به یکدیگر نیست. شما در کجا دیده‌اید که ما عملی انجام داده باشیم که برخلاف اعتقاد برادران اهل سنت باشد.

وی در ادامه گفت: ما امتی واحد هستیم، ما از فلسطینیان حمایت می‌کنیم آنها شیعه نیستند و بلکه سنی‌اند اما به دلیل جهاد و مقاومت از آنها حمایت می کنیم. در بوسنی و هرزگوین و افغانستان ما از مجاهدینی حمایت می‌کنیم که هم سنی هستند و هم شیعه، در عراق هم‌از بسیاری از اهل سنت حمایت می‌کنیم به طوری که در زمان صدام بسیاری از آنان به ایران پناه آوردند همانطور که شیعیان به ایران پناه آوردند.

رفسنجانی در ادامه افزود: در لبنان هم همین طور زمانی که اسراییل لبنان را اشغال کرد ما حمایت خود را به شیخ سعید شعبان (رئیس فقید جنبش اسلامی لبنان) اعلام کردیم و وی یک فرد سنی بود.

وی در مورد اهداف انقلاب اسلامی گفت: فکر می‌کنم به هر سه هدفی که در اول انقلاب اعلام کردیم که همان استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود به طور کامل دست یافته‌ایم و ایران اکنون یک کشور کاملا مستقل است.

"ما به آزادی رسیده‌ایم و از وجود یک فرد ظالم به نام شاه آزاد شدیم و همین طور از حضور بیگانگان نیز در کشور جلوگیری کردیم و اکنون کشور بر اساس قانون اساسی که بر پایه دین و احکام اسلام پایه‌گذاری شده اداره می‌شود اکنون مردم ریاست جمهوری، نمایندگان مجلس، شوراهای شهری را مستقیما انتخاب می‌کنند و حتی انتخاب رهبر نیز به طور غیر مستقیم و از طریق نمایندگان خبرگان انتخاب می‌شود."

وی افزود: ممکن است در آزادی بیان ضعف‌هایی وجود داشته باشد اما تحولاتی که ما به آن رسیده‌ایم در منطقه و در کشورهای دیگر بی‌سابقه است.

درباره جمهوری اسلامی نیز باید بگویم که ماسعی می‌کنیم رفاه را برای مردم فراهم کنیم و در منطقه نیز گام‌های خوب و موثری برداشته‌ایم.

رفسنجانی در مورد اسراییل و قبول مشروعیت این رژیم از سوی ایران گفت: اصل مسئله این است که اسراییل یک رژیم غیر قانونی است و ما به این اعتقاد داریم و معتقدیم اسراییل سرزمین فلسطین را اشغال کرده و متکی به قدرت غرب است و از حمایت آمریکا برخوردار است.

آمریکا نیز در مقابل هر کشوری که بخواهد در مقابل اسراییل بایستد علیه آن کشور اقدام می‌کند. و اینکه ما بخواهیم اسراییل را نابود کنیم این مساله مربوط به فلسطینیان است و آنان باید با این رژیم مبارزه کنند، اما اینکه گفته شود اسراییل آسیب پذیر نیست این درست نیست لبنانی‌ها ثابت کردند که اسراییل هم در معرض تهدید و نابودی است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره احتمال حمله آمریکا به ایران گفت:حمله نظامی آمریکا به ایران نوعی خودکشی از سوی آمریکاست.

"الی ناکوزی" مجری العربیه در این مصاحبه به مسایلی همچون انقلاب اسلامی و صدورآن، دستاوردهای انقلاب اسلامی، موضوع تشیع و هلال شیعی و نگرانی برخی کشورهای منطقه، پرونده هسته‌ای، تهدیدهای احتمالی آمریکا علیه ایران اشاره کرد و در این زمینه سوالاتی مطرح کرد.

هاشمی رفسنجانی در پاسخ به این سوال که ایران در حال حاضر با خطر حمله نظامی روبه رو است و یا اینکه این امر صرفا جنگ تبلیغاتی آمریکاست، گفت: تنها جنگ روانی علیه ایران است و طبعا در این جنگ روانی از تحریم شورای امنیت نیز سخن به میان می‌آید، ولی اینکه تا چه مقدار آنها بتوانند به اهدفشان برسند، تردیدهای زیادی در این زمینه وجود دارد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: ما با تهدیدها و چالش‌هایی روبه رو هستیم ولی فکر می‌کنیم تجارب گذشته به متجاوزان جرات تجاوز به ایران را نخواهد داد، زیرا ایران همواره ثابت کرده توانایی و قدرت لازم برای مقابله با هر تجاوز را دارد و آنان خسارت‌های زیادی متحمل خواهند شد، همان گونه که خسارتهایی در عراق، افغانستان، لبنان و دیگر کشورها متحمل شدند.

رفسنجانی در پاسخ به خبرنگار العربیه مبنی براینکه برخی معتقدند مشکلات آمریکا در عراق و یا افغانستان خطری علیه ایران به شمار می‌رود، گفت: البته از لحاظ روانی وهمچنین بر اساس تجارب تاریخی، مساله این چنین بوده و قدرت‌های مغرور وقتی به تنگنا و بن بست می‌رسند ممکن است کارهای غیر معقولی انجام دهند منتهی این اقدامات همیشه در یک جهت نیست و شاید در جهات مختلف باشد.

وی افزود: من احساس می‌کنم آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها و متحدانشان و حتی ناتو در عراق و افغانستان به حالت استیصال و بن بست رسیده‌اند و حتی در داخل کشورهای خودشان نیز با مشکلاتی روبه‌رو شده اند.

رفسنجانی با اشاره به نتایج انتخابات‌ها و دیدگاه افکار عمومی گفت که نوعی انزجار در قبال اینها(آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها) وجود دارد و شاید بدترین راه برای آنان این باشد که این بن بست را با یک تجاوز دیگر بخواهند بشکنند و ما این را یک عملیات انتحاری می‌دانیم.

وی در ادامه افزود: طبعا این انتحار هم برای ما و هم برای آنها مشکلاتی ایجاد خواهد کرد ولی نتیجه آن یک شکست واقعی برای متجاوزان در منطقه خواهد بود، ضمن اینکه منطقه نیز با مشکلات تازه‌ای روبه‌رو خواهد شد.

مجری العربیه از رفسنجانی پرسید، برخی توده‌های عرب می‌گویند ایران برای مقابله با آمریکا به چه چیزی متکی است، به بیان دیگر در صورت حمله نظامی آمریکا به نیروگاه‌های هسته ای، پاسخ ایران چگونه خواهد بود؟
رفسنجانی گفت: البته منطقی نیست که من اگر راه‌ها را هم بدانم اینجا مطرح بکنم ولی قطعا ایران هم برای چنین حالتی برنامه‌هایی دارد.

"تجربه گذشته ما هم می‌تواند برای اینها درس باشد. جنگی که رژیم سابق عراق علیه ما آغاز کرد و شرق و غرب و حتی برخی کشورهای منطقه از رژیم سابق عراق حمایت کردند ولی در نهایت آمریکا مجبور شد و عملا با ما در خلیج فارس وارد جنگ شد و برخی تاسیسات نفتی و هواپیماها و نفتکش‌های ما را مورد حمله قرار داد ولی بالاخره آنها نتیجه‌ای نگرفتند."

رفسنجانی گفت: ما وادارشان کردیم که در سازمان ملل و شورای امنیت بپذیرند که عراق متجاوز و آغاز گر جنگ و ایران مستحق دریافت غرامت جنگ است. این چیزی بود که ما در جریان جنگ تحمیلی هشت ساله می‌خواستیم ولی آنان حاضر نبودند ولی در پایان جنگ مجبور به پذیرش آن شدند. طبعا این جنگ مشکلات زیادی برای ما ایجاد کرد ولی بالاخره آنها مجبور شدند که شکست خود را بپذیرند.

رفسنجانی در خصوص موضوع عراق گفت: اعتقاد ما در مورد عراق این است که این کشور باید یکپارچه و مستقل باشد و همه گروه‌های شیعه سنی و کرد و ترکمن باید در یک دولت وحدت ملی مشارکت داشته باشند.

وی در پاسخ به ادعای دخالت ایران در عراق گفت: مسایل مربوط به داخل عراق مربوط به عراقی هاست و ما در مسایل داخلی آنها مداخله نمی‌کنیم. و به نفع منطقه است که عراق کشوری یکپارچه باشد.

"در مورد شیعیان باید بگوییم که شیعیان بیش از نیمی از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند و شاید برخی نزدیکی‌ها به خاطر عقاید و دیگر مسایل انسانی مانند پناهندگی شیعیان به ایران در زمان صدام حسین باشد که ما را به آنها نزدیک کرده است."

رییس تشخیص مصلحت نظام افزود: وجود حوزه‌های دینی در نجف و در شهر حله و وجود مراقد مقدس ائمه شیعه در این کشور نیز از جمله مسایلی است که ما را به شیعیان عراق نزدیک می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود ایران شبه نظامیان عراقی را حمایت مالی و سلاح می‌کند، گفت: مطمئنا این ادعا درست نیست . ممکن است که شبه نظامیان عراقی در گذشته سلاح‌های ایرانی خریداری کرده باشند، زیرا که در زمان جنگ عراق و ایران سلاح ایرانی در سطح گسترده در عراق یافت می‌شد.

"همانطور که می‌دانید گروه‌های تکفیری و القاعده و گروه‌هایی که از باقی مانده‌های حزب بعث هستند در عراق اقدام به عملیات انتحاری علیه شیعیان می‌کنند و شبه نظامیان نیز برای مقابله با این افراد اقدام به استفاده از سلاح می‌کنند.

رفسنجانی اظهار داشت: ما معتقدیم گروه‌هایی که عملیات انتحاری علیه شیعیان انجام می‌دهند عراقی نیستند بلکه از خارج آمده‌اند و همانطور که می‌دانید انفجارهایی که در کربلا، کاظمین، سامرا، حله و مساجد به وقوع پیوسته از سوی شیعیان نبوده بلکه از سوی گروه‌های خارجی انجام شده‌است.

وی گفت: آنهایی که ما را به ایجاد تفرقه بین شیعه و سنی متهم می‌کنند همان کسانی هستند که ما را به دادن سلاح متهم می‌کنند ولی هیچ دلیلی بر آن وجود ندارد.

وی با اشاره به نگرانی ایران از درگیری بین شیعه و سنی در عراق گفت: اگر کشورهای عربی و ایران و کشورهای همسایه عراق با هم همکاری کنند، می توانیم جلوی این کار را بگیریم و ما باید از امنیت در مرزهای عراق حمایت کنیم.

به گفته رفسنجانی ایران درباره خروج آمریکایی‌ها از عراق به گونه‌ای که پس از خروج آنها درگیری‌های طایفه‌ای رخ ندهد و مشکلی ایجاد نشود، گفت‌وگو کرده است و ایران آماده هرگونه همکاری در این زمینه است و حتی موافقت کرده است باآمریکایی‌ها در این خصوص مذاکره کند و دور دوم مذاکرات نیز هفته گذشته انجام شد.

رفسنجانی گفت: ایجاد ثبات و امنیت در منطقه یک شرط دارد و آن این است که آمریکا واقعا قصد حل مشکلات منطقه را داشته باشد و نه اینکه بخواهد نظرات و دیدگاه‌های خود را بر منطقه تحمیل کند.

وی گفت: زمانی که رییس جمهور بودم به طور مشروط با مذاکره با آمریکا موافقت کردم و شرط هم آن بود که آمریکا باید اول حسن نیت خود راثابت کند و دارایی‌های بلوکه شده ایران را آزاد کند، اما آمریکایی‌ها این کار را نکردند.

رفسنجانی اظهار داشت: فکر می‌کنم اگر آمریکا قبول کند که در رسیدن به اهدافش در منطقه عاجز شده، شاید بتوان مذاکرات را انجام داد اما اگر بخواهد در مسایل تعلل و تهدید و ترور را پیشه کند و مشکلات را با تهدید حل کند طبعا فضا برای هیچ تفاهم و حل مشکلات آماده نخواهد بود.

رییس تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: من، عربستان را کشوری مهم در جهان اسلامی می‌دانم و با همین نظریه از زمان به دست گرفتن ریاست جمهوری و مسوولیت کنونی تمام تلاش خود را برای رسیدن به یک رابطه دوستانه و گرم با عربستان انجام دادم.

"در دیداری که با مقامات عربستان داشتم از جمله در کنفرانس پاکستان به نتایجی دست یافتیم و من به ملک عبدالله ثابت کردم که ایران مسوول صدور انقلاب و مشکلاتی که در منطقه به وجود آمده نیست.

وی در بخش از صحبت هایش گفت: آمریکا به هیچ وجه حاضر نیست دست از حمایت اسراییل بردارد و اسراییل نیز حاضر نیست حقوق فلسطینیان را رعایت کند مثل حق بازگشت پناهندگان فلسطینی. در طرح‌های عربی و اروپایی و آمریکایی و حتی در طرح‌های فلسطینیان نیز هیچ گونه تفکری در خصوص حل مشکل پناهندگان وجود ندارد.

مساله قدس هم مشکلی است که مسلمانان حاضر نیستند در این وضعیت باشد و آنان (اسراییلی ها) باید از این منطقه خارج شوند.

به گفته رفسنجانی آمریکایی‌ها در افغانستان حضور یافته‌اند تا طالبان را از بین ببرند، اما اکنون طالبان کجاست. آنهایی که طالبان را مجهز به سلاح می کنند خودشان هستند و ما تصور می‌کنیم که مردم منطقه خواهان امنیت و ثبات هستند و شاید آمریکایی‌ها هم خواهان ثبات در منطقه باشند اما ثباتی که متضمن سلطه گری و حاکمیت آنان بر منطقه باشد.

کد خبر 28154

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز