محمد باریکانی: تلاش‌ها برای جذب گردشگر به ایران ادامه دارد اما آیا واقعا آنچه مقامات دولت جدید در معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی و برخی روسای انجمن‌های گردشگری در بخش خصوصی از آن به‌عنوان سونامی گردشگری ایران یاد می‌کنند پایدار خواهد ماند؟

سونامی گردشگری ایران پایدار می‌ماند؟

در تعطيلات هفته گذشته رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري براي حضور در نود و هشتمين نشست شوراي اجرايي سازمان جهاني گردشگري به اسپانيا رفت و در جلسه‌اي كه پيش از شروع نشست با طالب ريفاعي دبيركل سازمان جهاني جهانگردي و معاونين او داشت، سند همكاري‌هاي دوجانبه ميان ايران و سازمان جهاني جهانگردي را با موضوعاتي ازجمله گسترش امكانات آموزشي، تبادل اطلاعات و نحوه حمايت‌هاي آن سازمان از برنامه‌هاي گردشگري ايران را به امضا رساند.يادداشت تفاهم امضا شده بين مسعود سلطاني‌فر و طالب ريفاعي، براساس آنچه رئيس سازمان ميراث فرهنگي در آن جلسه گفته است، براساس اهداف دولت جديد در تعامل گسترده با كشورهاي جهان تنظيم شده است.

درخواست از UNWTO براي رشد گردشگري

براساس آنچه رئيس سازمان ميراث فرهنگي در اسپانيا اعلام كرده، در 2‌ماه نخست سال‌جاري در مقايسه با سال 92ورود گردشگر اروپايي در قالب تور به ايران حدود 200درصد رشد داشته است.معاون رئيس‌جمهور براساس مستندات خود گفته است كه تمايل زيادي در گردشگران خارجي براي سفر به ايران به‌وجود آمده است.او همچنين از سازمان جهاني جهانگردي خواست تا در زمينه كاهش مشكلات جذب گردشگر به ايران در زمينه‌هاي فني و آموزشي به ايران ياري كند.

دبيركل سازمان جهاني گردشگري نيز گفت كه با امضاي يادداشت تفاهم، گام عملي براي افزايش همكاري‌هاي تكنيكي بين سازمان جهاني گردشگري و ايران برداشته شده و قرار است كه در آينده‌اي نزديك، دوطرف، يك هيأت پيگيري موضوعات مورد تفاهم را تشكيل بدهند تا بخش اجرايي تفاهم را پيش ببرند.

ارتقاي نظام آمار گردشگري، توسعه گردشگري الكترونيك، بازاريابي و برندسازي مقاصد گردشگري، راهكارهاي جذب گردشگر از بازارهاي نوظهور، راه‌اندازي مقر صنايع‌دستي سازمان جهاني جهانگردي در تهران و توسعه گردشگري دريايي از محور‌هاي مهم يادداشت تفاهم امضا شده بين سازمان ميراث فرهنگي ايران و سازمان جهاني جهانگردي است.

سونامي پايدار مي‌ماند؟

مهم‌ترين دستاورد حضور ايران در نشست شوراي جهاني جهانگردي در اسپانيا را مي‌توان امضاي همين تفاهمنامه همكاري دو جانبه گردشگري ايران با سازمان جهاني جهانگردي دانست. اما حتي درصورت تحقق كامل آنچه طالب ريفاعي دبيركل سازمان جهاني جهانگردي به آنها اشاره كرده است بايد ديد آيا آنچه در ايران به سونامي گردشگري تعبير شده و مبناي اعلام آن سه‌برابرشدن تعداد گردشگران ورودي به ايران در 2‌ماه نخست سال در مقايسه با مدت مشابه سال قبل بوده پايدار خواهد ماند؟

ابراهيم پورفرج رئيس هيأت مديره جامعه تورگردانان ايران ازجمله افرادي بود كه خيلي زودتر از وقوع اين سونامي نسبت به اين پديده جديد در صنعت گردشگري ايران خبر داد و گفت كه شرايط به‌گونه‌اي شده كه به‌دليل محدوديت خدمات به گردشگران برخي تورها به مقصد ايران كنسل مي‌شوند.

به گفته او مراكز اقامتي در تهران، اصفهان، يزد و شيراز پر هستند و ديگر ظرفيت پذيرش ندارند. چراكه وجود آثار تاريخي 2دوره مهم قبل از اسلام و بعد از اسلام در شهرهاي اصفهان و شيراز و يزد اين جاذبه را ايجاد كرده تا گردشگران مشتاق ديدن اين شهرها باشند. پورفرج اين اظهارات را در گفت‌وگو با خبرگزاري ميراث فرهنگي اعلام كرده است.به گفته او، درصورتي كه تبليغات سفر به ايران جدي گرفته نشود سونامي گردشگري ايران پايدار نخواهد ماند. رئيس هيأت مديره جامعه تورگردانان ايران گفت: سونامي گردشگري بدون تبليغات و بازارداري فروكش مي‌كند.

به گفته پورفرج، كمبود زيرساخت‌هاي گردشگري و هتل، ورود گردشگر به كشور را با محدوديت روبه‌رو مي‌كند و ادامه نيافتن تبليغات و معرفي جاذبه‌هاي بيشتر از ديگر سو سبب مي‌شود تا ايران تنها براي يك‌بار مقصد گردشگران خارجي شود و سفر دوباره گردشگر خارجي به كشور انجام نشود.

براساس تأكيد رئيس جامعه تورگردانان ايران كه از سونامي گردشگري در كشور سخن گفته بود، افزايش تعداد گردشگران و بازاريابي مهم است اما بازارداري و حفظ آن مهم‌تر است.او گفت: بدون حفاظت از بازار و بدون امكانات و تسهيلات سونامي گردشگري ايران تداوم ندارد.

 

کد خبر 261822

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha