جمعه ۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۵
۰ نفر

همانطور که پیش‌بینی می‌شد، ژنرال عبدالفتاح سیسی، فرمانده سابق ارتش مصر به‌عنوان برنده انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور اعلام شد.

سیسی

گزارش ناظران بین‌المللی و پایین بودن میزان مشارکت اما باعث شده تا پرسش‌ها درباره اعتبار این انتخابات موج گسترده‌ای در رسانه‌های جهان به‌پا کند.مقام‌های مصر برای بالا بردن میزان مشارکت و مشروعیت داشتن انتخابات دست به هر کاری زدند؛از جریمه نقدی کسانی که پای صندوق نیامدند تا تمدید مدت رأی‌گیری برای یک روز بیشتر. هیچ‌کدام از این روش‌ها اما باعث نشد که حوزه‌های رأی‌گیری شلوغ شود. در نهایت مقام‌های انتخاباتی مصر با اعلام میزان مشارکت ۴۰درصدی رأی‌دهندگان از پیروزی سیسی با به‌دست آوردن 8.92درصد آرا خبر دادند.

میزان آرای حمدین صباحی تنها رقیب ژنرال سیسی ۳درصد اعلام شده است. نیویورک‌تایمز در گزارشی اعلام کرده که ناظران بین‌المللی این انتخابات را بدون داشتن استانداردهای لازم تشخیص داده‌اند. به‌گفته این ناظران هرچند میزان مشارکت برای مشروعیت بخشیدن به پیروزی انتخاباتی سیسی ۴۷درصد اعلام شده اما ناظران هیچ راهکاری برای تأیید این رقم ندارند. سیسی که فرماندهی عملیات برکناری محمد مرسی نخستین رئیس‌جمهور منتخب مصر در سال گذشته را به‌عهده داشت، با شعار تأمین امنیت و ثبات در این انتخابات شرکت کرده بود.

«دمکراسی بین‌الملل»، یک سازمان ناظر انتخاباتی با اشاره به میزان پایین مشارکت مردم در انتخابات و رعایت نشدن معیارهای لازم برای برگزاری یک رأی‌گیری آزاد، صحنه سیاسی مصر را دچار مشکلات جدی خوانده است. ماریو دیوید، رئیس هیأت نظارتی که اتحادیه اروپا به مصر فرستاده بود هم تأکید کرده که این رأی‌گیری «نظر همه مصری‌ها را نشان نمی‌دهد». او گفت: باعث تأسف است که بخش مهمی از جامعه مصر در این انتخابات حضور نداشت. آمریکایی‌ها هم با اعلام اینکه «دمکراسی فقط برگزاری انتخابات نیست» از وضعیت سیاسی مصر ابراز نگرانی کرده‌اند. جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشستی خبری گفت: ما نگران شرایط سیاسی قبل از انتخابات و تأثیر این شرایط بر فراگیر بودن دولت آینده مصر و ثبات در این کشور هستیم. شرایطی مثل بازداشت‌های سیاسی و محدود کردن آزادی رسانه‌ها.

یک گروه از ناظران اتحادیه اروپا هم در بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند که استانداردهای لازم که در قانون‌اساسی مصر آمده در این انتخابات رعایت نشده و نمی‌توان این رأی‌گیری را عادلانه خواند. حامیان اخوان‌المسلمین و چند گروه‌ لیبرال و سکولار در مصر این انتخابات را تحریم کرده بودند. حمدین صباحی، رقیب سیسی در این انتخابات هم هر چند گفته است شکست را می‌پذیرد اما تأکید کرده که هیچ پست دولتی یا اجرایی را نخواهد پذیرفت.

ستاد صباحی در پایان روز دوم انتخابات ناظران خود را در اعتراض به خشونت نیروهای امنیتی و بازداشت‌‌ آنها، از حوزه‌های رأی‌گیری خارج کرد. صباحی در بیانیه خود به کارشکنی و تقلب در انتخابات اشاره و تأکید کرده که این انتخابات به آزادی و شفافیت سیاسی در مصر لطمه زده است. عبدالفتاح سیسی شاید حالا با اعلام رأی حدود ۹۳درصدی، خود را رئیس‌جمهور مشروع مصر می‌خواند اما با دوقطبی شدن جامعه مصر بعید است در عمل بتواند بدون زور سرنیزه اعتباری واقعی برای خودش دست و پا کند.

کد خبر 260989
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز