همشهری آنلاین: انتخابات ریاست جمهوری مصر که به منظور جلب مشارکت مردم برای سومین روز تمدید شده است، روز چهارشنبه نیز با حضور بسیار کمرنگ شهروندان مصری ادامه یافت.

سومین روز انتخابات مصر با استقبال اندک مردم روبرو شد

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس از قاهره، در سه حوزه انتخاباتی که خبرنگار این خبرگزاری روز چهارشنبه آنها را زیر نظر داشت، استقبال مردم بسیار اندک و ناچیز بود.

به گزارش این خبرنگار، حتی تصاویر تلویزیون دولتی مصر نیز حاکی از مشارکت اندک مردم در حوزه های رای گیری است.

این در حالی است که مشارکت بالای مردم برای ژنرال السیسی بسیار مهم است. وی انتظار داشت بتواند انتقادهای ناظران مبنی بر نبود حمایت مردم از ارتش در برکناری رییس جمهوری پیشین از قدرت را با مشارکت بالای رای دهندگان پاسخ گوید.

مخالفان می گویند، استقبال اندک مردم به دلیل نارضایی آنان از عملکرد «السیسی» و هراس ملت از بازگشت روش های حکومتی ˈحسنی مبارکˈ است.

بسیاری از کارشناسان انتظار دارند السیسی فرمانده پیشین ارتش، پیروز انتخابات جاری باشد.

رقیب السیسی به نقض آشکار قانون در انتخابات مصر اعتراض کرد

 حمدین صباحی یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مصر به نقض آشکار قانون انتخابات در جریان رای گیری از مردم اعتراض کرد.

شبکه الجزیره روز چهارشنبه گفت: ˈحمدین صباحیˈ یکی از دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری مصر با انتشار بیانیه شدید اللحنی اعلام کرد که امروز همه نمایندگان ستاد خود را از همه حوزه های اخذ رای فرا خوانده است.

وی گفت:این اقدام در اعتراض به تخلف ها و موارد مکرر نقض قانون در جریان رای گیری از مردم و خودداری مسئولان از پاسخگویی به شکایت های ستاد انتخاباتی وی صورت گرفته است.

صباحی افزود این انتخابات فاقد محتوای دمکراتیک و نیز فاقد حداقل تضمین آزادی بیان بود.

اعتراض صباحی تنها چند ساعت پس از آن ابراز شد که کمیسیون انتخابات در مصر زمان رای گیری از مردم این کشور در انتخابات ریاست جمهوری را یک روز دیگر تمدید کرد.

قرار بود انتخابات که از بامداد دوشنبه آغاز شده بود، شب گذشته به پایان برسد اما با تمدید زمان رای گیری، رای دهندگان تا امشب فرصت دارند در انتخابات شرکت کنند.

بلافاصله پس از اعلام تمدید مدت رای گیری، ستادهای انتخاباتی صباحی و نیز عبدالفتاح السیسی به این تصمیم کمیسیون انتخابات اعتراض کردند.

به گفته ناظران، تمدید زمان انتخابات با هدف تقویت آرای السیسی انجام شد زیرا با وجود دو روز رایگیری از مردم مصر، میزان مشارکت آنان در انتخابات از سوی مقام های مسئول 37 درصد اعلام شد.

دولت مصر برای تشویث بیشتر مردم به شرکت در انتخابات اعلام کرد تسهیلاتی را برای مردم فراهم کرده تا بتوانند به صورت رایگان به استان های خود سفر و در رایگیری شرکت کنند.

شبکه خبری الجزیره نیز اعلام کرد کمیسیون انتخابات ساعاتی قبل اعلام کرد یک بند از قانون جدید انتخابات را اجرایی می کند که بر اساس آن، هر مصری در انتخابات شرکت نکند باید جریمه ای به مبلغ 500 جنیه (واحد پول مصر) معادل 70 دلار بپردازد.

این شبکه اعلام کرد پیش از اعلام خبر جریمه، مقام های مصری از هیچ اقدامی با هدف بسیج مردم برای شرکت در انتخابات دریغ نکردند اما به دلیل تحریم انتخابات از سوی برخی احزاب و گروه ها نتوانستند تعداد مطلوب رای دهندگان را پای صندوق ها بکشانند.

روز سه شنبه همزمان با دومین روز انتخابات ریاست جمهوری مصر، مخالفان دولت مصر در استان های مختلف تظاهرات اعتراض آمیز به راه انداختند.

کد خبر 260871
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز