همشهری آنلاین: رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با تأکید بر اینکه باید مراقبت کنیم دانشگاه‌ها کارکرد حزبی نداشته باشند، گفت: ما به کارکرد فرهنگی و سیاسی در دانشگاه‌ها اعتقاد داریم، اما دانشگاه‌ها نباید پیاده‌نظام و جولانگاه احزاب سیاسی باشند که اگر چنین شود قطعاً مسئولان دانشگاه‌ها با انتظارات و تضادهای مختلفی روبرو می‌‌شوند.

به گزارش تسنیم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدیان چهارشنبه 7 خرداد ماه در نخستین اجلاس معاونان و مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های سراسر کشور در سازمان پژوهش‌های علمی صنعتی ایران، گفت: معاونت‌های فرهنگی، مسئولیت فرهنگی را در دانشگاه‌ها بر عهده بگیرند اما این‌گونه نیست که کار فرهنگی در دانشگاه‌ها تنها بر عهده معاون فرهنگی دانشگاه باشد.

وی با اشاره به اینکه رئیس دانشگاه اولین مسئولیتش مسئولیت فرهنگی در دانشگاه‌هاست، ادامه داد: اولین مسئول فرهنگی در دانشگاه‌ها رئیس دانشگاه است و با همه گستره‌ای که در بحث فرهنگی وجود دارد و در کنار اینکه یک مدیر آموزشی و علمی است، مدیری فرهنگی محسوب می‌شود و در کنارش تک تک اساتید دانشگاه‌ها نیز در دانشگاه‌ مسئولیت فرهنگی را بر عهده دارند. معاون فرهنگی و مدیر فرهنگی به عنوان یک کارشناس فرهنگی مسئولیت مهمتری دارند که شاید یکی از این مسئولیت‌ها همراهی سایر اعضا و مسئولان دانشگاه برای انجام فعالیت‌های فرهنگی است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه مدیر فرهنگی باید شاخصه‌هایی از مدیریت جهادی داشته باشد، تصریح کرد: به هر تلاش و کوششی جهاد گفته نمی‌شود؛ تلاش و کوشش برای تأمین معاش زندگی لازمه زندگی بشری است. گرچه تأمین معاش کار سختی است، اما کاری عادی است؛ تلاش و مجاهدت برای اعتقادات و حاکم ساختن یک تفکر و اعتقاد خاص بر مبنای ارزش جهاد تعریف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه جهاد صفات و مراحلی دارد، گفت: کوچک‌ترین بخش جهاد، جهاد اصغر است که در تقابل نظامی به کار می‌رود و دیگری به نام جهاد کبیر معروف است که عمدتاً در جهاد نرم و در مقوله کار فکری و فرهنگی تعریف و جهاد با نفس نیز گاهی اوقات تلقی می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان با اشاره به مؤلفه‌های کار جهادی، افزود: انجام کار بر اساس جلب رضایت خدا و خالصانه بودن، تلاش فراوان و خستگی‌ناپذیر، به کارگیری امکانات و ظرفیت‌های موجود، اعتماد به وعده‌های الهی و حُسن‌ ظن به وعده‌های خدا، توجه به عنصر دشمن و رقیب‌، خواه دشمن بیرونی و خواه دشمن درونی و در نهایت رضایت از نتیجه کار از مهمترین ویژگی‌های کار جهادی است.

وی افزود: کسی که وارد میدان جهاد می‌شود برای او مهم نیست که چه جوهایی علیه‌اش ساخته می‌شود. کسی که به عنوان یک مدیر جهادی کاری را آغاز می‌کند، علاوه بر مؤلفه‌های قبلی باید به کار جمعی نیز اعتقاد داشته باشد. داشتن آرمان‌ها و تکرار آنها یکی از خصوصیت‌های کار جهادی است. در مدیریت غیرجهادی به جای آرمان، منافع مطرح می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان، برنامه‌ریزی پرشتاب را مؤلفه دیگر مدیریت جهادی دانست و گفت: در کار جهادی، پرکاری وجود دارد اما در مدیریت جهادی، برنامه‌ریزی پرشتاب از ایجاد اتلاف وقت جلوگیری می‌کند و به دنبال کار تشکیلاتی و تقسیم کار است. در مدیریت جهادی افراد در کارگروه‌های مختلف و در بخش‌هایی که توانمندند به کار گرفته می‌شوند و تقسیم کار به خوبی صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: ایستادگی و مقاومت در مقابل دشمن از مؤلفه‌های مدیریت جهادی است؛ اعتماد نداشتن و بدبین بودن به دشمن از مهمترین ویژگی‌های مدیریت جهادی است؛ یک عده فکر می‌کنند فضا همیشه گل و بلبل است و تا از دشمن حرف می‌زنیم، اعلام می‌کنند که ما به دنبال صلح هستیم و نمی‌خواهیم از این حرف‌ها بزنیم. این عده خیلی خوش‌شان نمی‌آید که از دشمن نام برده شود و افراد دیگر را به توهم متهم می‌کنند. از نظر آنها شرایط امروز عصر ارتباطات است و ارتباطات چارچوب ندارد و مرزی در این میدان وجود نخواهد داشت. اگر یک عده چشمان خود را می‌بندند و هزینه‌های دشمن را علیه نظام نمی‌بینند آیا ما حق نداریم دشمن را ببینیم؟

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: اینکه فکر کنید انقلاب اسلامی امروز دشمن ندارد و کسی دنبال تخریب و براندازی آن نیست ساده‌انگاری است و این مبارزه‌ای است که ما باید در همه عرصه‌ها به آن توجه داشته باشیم و حتماً دشمنان به طرق مختلف و طرق نرم به دنبال از بین بردن این نگاه هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، استفاده از نقد و استقبال از نقد را از دیگر ویژگی‌های مدیریت جهادی خواند و گفت: کسی که مدیریت جهادی می‌کند نباید خود را عالم دهر بداند. مدیر جهادی از همه ظرفیت‌ها استفاده می‌کند و از نظر مخالف نیز در این مسیر بهره می‌گیرد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، ساده‌زیستی را از دیگر مؤلفه‌های مدیریت جهادی اعلام کرد و گفت: امکان ندارد انسان هم مدیریت جهادی داشته باشد و هم اینکه از تمام موهبت‌های الهی و زرق و برق دنیا برای خود بهره گیرد. به دنبال سفرهای خارجی و یا کیش باشد؛ مدیریت جهادی با ساده‌زیستی معنا می‌شود و حتما از تجملات و زرق و برق‌ها به دور است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان ادامه داد: اجتناب از چاپلوسی از دیگر ویژگی‌های مدیریت جهادی است. کسانی که از انسان تعریف می‌کنند از بدترین آفت‌های مسئولان به شمار می‌روند. کسانی که زبان تلخ دارند و نقد می‌کنند برای مدیران با ارزش‌تر باید باشند و نباید هیچ‌گاه به چاپلوسان و متملغین میدان داد.

وی با بیان اینکه مدیر جهادی همیشه در صحنه حاضر است، گفت: مدیریت جهادی مدیریت در صحنه است و همیشه در صحنه حضور دارد. به نظر من بیش از 90 درصد تجمعاتی که در دانشگاه‌ها در اعتراض به مسئله‌ای صورت می‌گیرد در ساعات اولیه با حضور به موقع مسئولان برطرف می‌شود. اگر مسئولین در همان ساعات اولیه به میدان بیایند، توضیح بدهند و مطالب را شفاف اعلام کنند، قطعا این مسئله حل می‌شود.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ضمن توصیه به حاضران مبنی بر ارزیابی و حساب‌کشی از خود، یادآور شد: گاهی انسان در مسیر یک دوراهی قرار می‌گیرد که باید تصمیم بگیرد. مطمئن باشید همیشه افرادی هستند که از تصمیم شما راضی نباشند و به آن اعتراض کنند. اساساً نمی‌شود کاری را انجام داد که همه از آن تعریف کنند و اگر این‌گونه بود طبق آیات و احادیث باید انسان به خود درباره وجود رگه‌هایی از نفاق شک کند.

وی در بخش دیگر سخنانش، با تأکید بر اینکه باید مراقبت کنیم دانشگاه‌ها کارکرد حزبی نداشته باشند، گفت: به دلیل اینکه در جامعه ما احزاب جایگاه خودشان را ندارند و بسیار کوچک هستند و تأثیرگذاری کمی دارند، بخشی از بار آنها بر دوش دانشگاه‌ها افتاده و تلاش می‌شود به شکلی کارکرد آنها در دانشگاه‌ها رقم بخورد. ما به کارکرد فرهنگی و سیاسی در دانشگاه‌ها اعتقاد داریم، اما دانشگاه‌ها نباید پیاده‌نظام و جولانگاه احزاب سیاسی باشند که اگر چنین شود قطعاً مسئولان دانشگاه‌ها با انتظارات و تضادهای مختلفی روبرو می‌‌شوند.

کد خبر 260869
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز