سه‌شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۶
۰ نفر

با اعلام نتایج انتخابات پارلمان اروپا در روز دوشنبه که برخی رسانه‌ها از آن با عنوان فوران خشمگین خیزش توده‌گرایی یاد کردند، نهادها و انگاره‌هایی که در قلب نظم اروپایی پس از جنگ جهانی دوم قرار داشت، زیر سؤال رفته و تشکیلات سیاسی در این قاره به تکاپو افتاده است.

پس از 4روز رأی‌گیری در 28کشور عضو اتحادیه اروپا که روز یکشنبه پایان یافت، ده‌ها نماینده شورشی ازجمله گروهی از خارجی‌ستیزان، نژادپرستان و حتی نئونازی‌ها به این مجمع قانون‌گذاری که 751عضو دارد، راه یافتند. در انگلیس، دانمارک، فرانسه و یونان، نیروهای افراطی از جناح راست و در یونان از جناح چپ توانستند احزاب جاافتاده سیاسی را شکست دهند.

رهبران اروپا دیشب در نشستی غیررسمی به بررسی پیامدهای انتخابات و راه‌های رسیدگی به نگرانی‌های رأی‌دهندگان پرداختند. فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور سوسیالیست فرانسه که حزب وی 2رتبه پس از حزب افراطی جبهه ملی در جایگاه سوم قرار گرفت، دوشنبه هیأت دولت را به نشست اضطراری فراخواند و شب بر صفحه تلویزیون ظاهر شد و بررسی سوگوارانه‌ای از انتخابات کرد که به گفته وی بی‌اعتمادی مردم را به اروپا و احزاب دولتی نشان داد.

وی خواستار کاهش اختیارات بروکسل شد. مانوئل وال نخست‌وزیر این کشور هم از نتایج انتخابات به‌عنوان زلزله یاد کرد. دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس نیز با بهره‌گیری از نتایج انتخابات که به گفته تحلیلگران نشان‌دهنده روی‌گردانی مردم از حاکمیت مرکزی اتحادیه اروپا در بروکسل و اقبال به سوی حاکمیت ملی است، با شماری از سران رهبران اروپا تلفنی صحبت کرده و خواستار اصلاح در ساختار این سازمان شده است.

تحلیلگران معتقدند موضوع مهاجرت برای بسیاری از رأی‌دهندگان کشورهای توسعه‌یافته اروپایی مهم‌تر از وضعیت اقتصادی بوده است، هر چند که تداوم رکود در این کشورها موجبات خشم مردم را فراهم آورده است که تدابیر ریاضت‌آمیز تجویزی بروکسل را عامل اوضاع نابسامان اقتصادی می‌دانند. به‌رغم ورود تازه‌واردان به پارلمان اروپا، احزاب میانه همچنان اکثریت را در آن در اختیار دارند. اما این نتیجه بر احزاب اصلی فشار وارد خواهد کرد تا با اصلاح سیاست‌های خود، درصدد جبران شکست‌ باشند.

نایجل فراژ رهبر حزب استقلال انگلیس که در صدر احزاب حاضر این کشور در پارلمان اروپا قرار گرفت، نتیجه انتخابات را ضربه‌ای مرگبار به اتحادیه اروپا خواند، اما برخی تحلیلگران می‌گویند چنین توصیفی اغراق‌آمیز است. به گفته آنان، طرح یکپارچگی اروپا در گذشته هم دچار نشیب‌وفرازهایی بوده است، ازجمله در سال 2004که رأی‌دهندگان فرانسوی و هلندی پیش‌نویس قانون اساسی اروپا را رد کردند. اما این بار به‌نظر می‌رسد سیاستمداران نارضایتی مردم را از سازوکار اتحادیه اروپا جدی گرفته‌ و می‌خواهند به آن رسیدگی کنند.

کد خبر 260792
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز