همشهری آنلاین: انتخاب رییس جدید کمیسیون اروپا به دلیل تغییر قوانین بعد از دوره قبل و اختلاف نظر شدید سران ۲۸ کشور عضو در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

 انتخاب رییس جدید کمیسیون اروپا در هاله ای از ابهام

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نیو یوروپ، نشست هفته گذشته سران اتحادیه اروپا در بروکسل و 2 روز بعد از انتخابات پارلمان اروپا سبب تعجب گروه ها و احزاب مهم در پارلمان شد؛ سران 28 کشور عضو پارلمان اروپا بر سر نامزدی ˈ‍ژان کلود یونکرˈ نماینده حزب مردم اروپا برای مقام ریاست کمیسیون به توافق نرسیدند.

در این میان سوسیالیست ها به عنوان مهم ترین حربف خود را فریب خورده را می بینند، آنها تا جایی پیش رفتند که از یونکر نامزد حزب رقیب حمایت و موافقت کردند وی مذاکرات را برای هدایت کمیسیون آغاز کند.

همانطوری که ˈهانس سوبوداˈ رهبر فراکسیون دموکرات ها و سوسیالیست ها در پارلمان اروپا گفت: ˈباعث خنده است که یونکر از حمایت سوسیالیست ها برخوردار است اما حزب مردم اروپا به عنوان حزب خود او در پارلمان مانع از این نامزدی وی شده است... رهبران حزب مردم اروپا مانند ˈآنگلا مرکلˈ صدراعظم المان حمایت خود را مشروط از وی اعلام کرده اند با آنکه حمایت از یونکر در داخل حزب خود نیز چندان زیاد نیست.

وی ادامه داد: شورای اروپا بازی موش و گربه می کند، در حالیکه شورا از پذیرش مسوولیت های خود طفره می رود؛ ما از یونکر خواسته ایم مذاکرات را بدون دستور شورا آغاز کند. 26 میلیون نفر در سراسر اروپا بیکارند و اقتصاد راکد حرکت حلزون وار شورا را برای اتخاذ تدابیر عینی برنمی تابد.

اشاره به 26 میلیون بیکار تنها لفاظی صرف است زیرا رییس کمیسیون اروپا در آینده نزدیک نمی تواند برای میلیون ها یونانی، اسپانیایی و ساکنان شرق اروپا نقشی ایفا کند.

ممانعت شورای اروپا از تایید یونکر به عنوان نماینده مایه تعجب نبود، از این گذشته همه کشورها در اظهارنظرهای متفاوت گفته اند که با تفسیر پارلمان اروپا از معاهده لیسبون موافقت نیستند و کشورهای عضو اعلام کرده اند آماده تایید رییس جدید کمیسیون نیستند.

کل روند شامل برگزاری جلسات اولیه در داخل احزاب سیاسی است اما این تصمیم پارلمان است و شورا آن را نپذیرفته است. کشورهای عضو خواستار برگزاری این روند نشده بودند و خود را ملزم به نتایج نمی دانند. 28 کشور عضو اروپا در مورد مخالفت با یونکر موافق اند و ˈدیوید کامرونˈ نخست وزیر انگلیس مهم ترین صدای مخالف در این زمینه است.

برای شورای اروپا متشکل از رییس 28 دولت عضو اتحادیه اروپا و رییس کمیسیون، همچنین رییس این شورا و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، مزیت انتخاب رییس کمیسیون بر اساس سلایق آنها تنها بعد سیاسی دارد؛ اما تبعات آن بسیار زیاد است. از دست دادن این برتری به معنای از دست دادن کنترل بر همه نهادهای اروپایی تاکنون است.

قوانین انتخابات رییس کمیسیون اروپا در این دوره با قوانین دوره بعدی تغییر کرده است و شورا دیگر نمی تواند از رای وتو استفاده کند، تصمیم در این مورد با اکثریت اعضا خواهد بود.

از نظر فرضی هیچ مانعی برای انتخاب یکی از نامزدهای خارج از احزاب و گروه های سیاسی داخل پارلمان اروپا برای شورا وجود ندارد و نام ˈکریستین لاگاردˈ رییس فرانسوی الاصل صندوق بین المللی پول معمولا این روزها به عنوان یکی از نامزدها شنیده می شود.

لاگارد به تازگی گفته که نابرابری که دموکراسی را تهدید می کند، در حالیکه همواره به عنوان رییس صندوق بین المللی پول برای کمک به کشورهای فقیر به شرط تغییر در نظام مالی موافقت کرده است. وی همچنین در این سخنان گفت نابرابری دموکراسی، حقوق بشر و ثبات مالی در جهان را از بین می برد.

بر اساس این گزارش، لاگارد یک شبه به تکرار کننده سخنان ˈنوام چامسکیˈ زبانشناس و مفسر سیاسی آمریکایی و پاپ تبدیل نشده وی به عنوان کارت برنده ˈفرانسوا اولاندˈ رییس جمهوری فرانسه و مرکل همچنین شمار دیگری از کشورهای اروپایی مطرح بوده است تا لاگارد را به عنوان رییس کمیسیون اروپا مطرح کنند.

اما لاگارد به دلیل پرونده اختلاسی در داخل فرانسه تحت تعقیب و در دادگاه حاضر شده ولی هنوز متهم نشده است.

همه این موارد نشان می دهد قوانین روشن نیست و هیچ کس نمی داند دقیقا چه روندی را باید طی کرد، به همین دلیل در حال خریدن زمان هستند.

این گمانه زنی نیز وجود دارد که اگر یونکر با مصالحه شورای اروپا انتخاب شود به سرعت به دلایل جسمانی استعفا خواهد داد. این امر سبب می شود سران 28 کشور دیگر با پارلمان مشاجره ای نداشته باشند.

اما پارلمان در هر حال حرف آخر را می زند و نمایندگان باید به گزینه شورا برای ریاست کمیسیون در ماه ‍ژوئیه (تیر/مرداد) رای بدهند.

احتمالا سران اتحادیه اروپا در نشست خود در26 و 27 ژوئن (5 و6 تیر) به طور رسمی نامزد این مقام را تعیین می کنند. پارلمان اروپا نیز در دومین نشست عمومی خود از 14 تا 17 ژوئیه (23 تا 26 تیر) در مورد رییس بعدی کمیسیون اروپا تصمیم می گیرد.

پارلمان اروپا تنها نهادی است که اعضای آن با رای مستقیم ساکنان این منطقه تعیین می شوند. انتخابات پارلمان اروپا از 22 تا 25 ماه مه (اول تا چهارم خرداد) در 28 کشور برگزار شد.

نتایج نشان داد حزب محافظه کار مردم اروپا و  ائتلاف سوسیال دموکرات ها 400 کرسی از مجموع 751 کرسی در پارلمان جدید را به دست آورده اند. احزاب راست افراطی نیز در فرانسه و انگلیس پیروز شدند و توانستند از احزاب حاکم این کشورها نمایندگان بیشتری را به پارلمان بفرستند.

مشارکت رای دهندگان در این انتخابات به طور متوسط در همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا که 388 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن بودند 43.1 درصد برآورد شده است.

کد خبر 261103
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز