چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۵:۴۱
۰ نفر

علی‌اصغر محمدی: بیش از ۵۳میلیون مترمربع فضای آموزشی در کشور وجود دارد که متولی نگهداری ندارد، به همین ‌علت هر ساله واحدهای آموزشی متحمل خسارات سنگینی می‌شوند.

خسارت سنگین نداشتن متولی

فرسودگی زود‌هنگام و کاهش عمر مفید فضاهای آموزشی از پیامدهای منفی دیگر نبود متولی نگهداری فضاهای آموزشی است.

مسئولیت ساخت و تجهیز مدارس بر عهده سازمان نوسازی مدارس کشور است و رئیس این سازمان بارها گفته که نگهداری از فضاهای آموزشی کشور بر عهده دستگاه بهره‌بردار(وزارت آموزش و پرورش) است و ما هیچ وظیفه‌ای در قبال نگهداری مدارس نداریم. سازمان نوسازی مدارس نیز موافق ایجاد ساختاری برای نگهداری از فضاهای آموزشی است، البته این به‌معنای ایجاد یک دستگاه عریض و طویل نیست، تنها یک ساختاری می‌خواهد که مسئولیت نگهداری ساختمان‌های وزارت آموزش و پرورش را بر عهده داشته باشد. موضوع دیگر که گاه و بی‌گاه رخ می‌دهد و موجب دلسردی خیرین مدرسه‌ساز می‌شود، تغییر نام و کاربری مدارس خیرساز است. در برخی مناطق کشور خیر، مدرسه‌ای را با سرمایه خودش می‌سازد ولی آموزش و پرورش نام مدرسه یا کاربری آن را بدون جلب رضایت خیر تغییر می‌دهد. رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز چند روز پیش از این موضوع انتقاد کرده است.

آنچه در این بین نادیده گرفته شده، براساس مصوبه شورای‌عالی آموزش و پرورش هرگونه تغییر در کاربری و نام مدارس خیرساز ممنوع است. وزیر آموزش و پرورش در جشنواره خیرین مدرسه‌ساز استان تهران اعلام کرده که باید بخشنامه‌ای در‌این‌باره صادر شود؛ غافل از اینکه بخشنامه پیش از این صادر شده و به جای صدور بخشنامه جدید باید بخشنامه قبلی را اجرا کرد و با متخلفان برخورد شود. خیرین بارها نسبت به نحوه نگهداری مدارسی که ساخته‌اند و به تغییر نام و کاربری آنها اعتراض کرده‌اند که توجهی به آنها نشده است. جالب آنکه مقام معظم رهبری نیز بر این موضعات تأکید دارند.

ایشان در دیدار اعضای هیأت مدیره جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور درباره تغییر نام مدارس خیرساز گفتند: «اسم مدرسه‌ها را تغییر ندهند؛ فرض کنید که آن خیر، مدرسه‌ای را به اسم شهیدش یا به اسم فرد مورد علاقه‌اش گذاشته است؛ اینها را مراقبت بکنند و کار را برای آن کسی که می‌خواهد کار خیر مدرسه‌سازی را انجام بدهد، تسهیل کنند، او را تکریم کنند، که ان‌شاءالله انجام بگیرد.» آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه افزودند: «این نکته‌ آقای فانی هم کاملاً نکته‌ درستی است؛ مسئله‌ مقاوم‌سازی مدارس؛ این یک کار بسیار مهمّی است و حفظ این مدارسی که ساخته می‌شود که فرسودگی زودهنگام به سراغ اینها نیاید؛ این هم یک نکته است.» با توجه به تأکیدات رهبری نسبت به رعایت این 2نکته انتظار می‌رود مسئولان آن را سرلوحه امور قرار دهند و نسبت به تعیین متولی نگهداری فضاهای آموزشی و تغییر ندادن نام و کاربری مدارس خیرساز اقدام کنند.

 

کد خبر 260132

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز