پگاه شفتی: خداحافظ ویندوز اکس‌پی، دلمان برایت تنگ می‌شود. به‌خصوص برای آن تپه‌ی سبزرنگت!

تپه‌ی سبز جاودانه

مدت‌هاست که مایکروسافت و بسیاری از کاربرانش با ویندوز اکس‌پی خداحافظی کرده‌اند. اما کم‌تر کسی است که کاغذدیواری پیش‌فرض اکس‌پی (وال‌پیپر دیفالت اکس‌پی) را هرروز ندیده و حالا از یاد برده باشد.

اما جالب این‌جاست که این تصویر زیبا، با آن آسمان آبی و ابرهای کرکی‌اش، واقعی است و آن‌طور که عکاس، «چارلز اریر»، می‌گوید، هیچ دستکاری روی آن انجام نشده و عکس کاملاً طبیعی برای ویندوز مورد استفاده قرار گرفته است.

چارلز اریر ۷۳ساله، عکاسی آمریکایی است که کارش را با نشریه‌های محلی آغاز کرد. او هم‌چنین یکی از فعالان محیط زیست است و در سال ۱۹۷۲ در یک پروژه‌ی عکاسی در حمایت از محیط زیست شرکت کرد. این پروژه که به داکیومریکا شهرت داشت، عکس‌های پر سر و صدای زیادی از زیست‌محیط‌های‌ آلوده گرفت و افکار عمومی را برانگیخت. بعدها نشریه‌ی «نشنال‌ جئوگرافیک» او را استخدام کرد و بلافاصله به آلاسکا فرستاد تا عکس‌هایی از قوم روس ساکن آن‌جا بگیرد.

اریر، حالا دیگر عکاسی حرفه‌ای شده بود و سرنوشت، او را به سمت بیل گیتس سوق ‌داد. او همکاری‌اش را با شرکت کوربیس آغاز کرد. کوربیس شرکتی بود زیرنظر همان بیل گیتس مشهور که برای فیلم‌ها و عکس‌ها مجوز صادر می‌کرد. بعد از این‌که اریر به‌طور حرفه‌ای کار عکاسی‌اش را بر روی دره‌ها و تاکستان‌ها متمرکز کرد، یکی از عکس‌هایی که از تّپه‌ی بلیس برداشته بود مورد توجه قرار گرفت. این عکس را کوربیس خرید و برای آن مجوز تکثیر گرفت. 

چارلز ایر، درباره‌ی این تپه‌ی سبز می‌گوید: «من در شمال سانفرانسیسکو زندگی می‌کنم. جایی به نام دره‌ی نپا که پر است از تاکستان‌های انگور و مشهور است به تپه‌های سرسبزش.

من این عکس را در سال ۱۹۹۸ گرفتم. زمانی که در حال رانندگی بودم تا به دیدار نامزدم «دافنه» بروم. این عکس را در منطقه‌ای به نام «کارنروس» گرفتم. نام این تپه‌ی سبز «بلیس» (به معنای سعادت) است. بلیس منطقه‌ای است که معمولاً در آن انگور پرورش می‌دهند و نسیم خلیج سانفرانسیسکو همواره در آن‌جا می‌وزد.»

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۴۰

یک عکس یک دفعه‌ای

«من هیچ طرح و برنامه‌ای از قبل برای گرفتن این عکس نداشتم. اما وقتی دیدم چمن این‌طور سبز است و آسمان این‌طور آبی، دوربینم را بیرون کشیدم و تنظیم کردم و کلیک، این عکس را گرفتم. آن‌زمان من برای مجله‌ای عکاسی می‌کردم که یکی از زیرمجموعه‌های مایکروسافت بود. من این عکس را به آن مجله دادم و خیلی ساده آن مجله هم عکس را در ازای مبلغ نامشخصی در اختیار مایکروسافت گذاشت.»

آیا چارلز از این‌که چنین عکسی گرفته و میلیون‌ها نفر آن را دیده‌اند خوشحال است؟ از دستمزدی که بابت آن گرفته چه‌طور؟ خودش متواضعانه می‌گوید: «البته که خوشحالم! دستمزدم هم منصفانه بود، دوباره هم اگر بخواهند، این کار را انجام می‌دهم! خیلی لذت‌بخش است که می‌دانم مردم در سراسر دنیا، هرروز عکس مرا می‌بینند و از آن لذت می‌برند.»

 

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۴۰

آخرین عکس از بلیس. این‌جا حالا تبدیل به تاکستان شده است

 

صحرای کالاهاری

اما یک عکس از این عکاس خوش‌ذوق و کم‌توقع برای مایکروسافت کافی نبود. یکی دیگر از وال‌پیپرهای مشهور ویندوز اکس‌پی، عکسی است که از آسمان شب در صحرای کالاهاری گرفته است. صحرای کالاهاری واقع در آفریقای جنوبی، مکان مورد علاقه‌ی بسیاری از عکاس‌هاست. عکسی از صحرا با آسمان و ماه، عکسی بود که مایکروسافت آن را برای وال‌پیپرش پسندید.

امروز، بلیس، تبدیل به تاکستان شده است و جاده‌ای که منتهی به آن می‌شود، برای توقف و عکاسی، کاری که چارلز ۱۸سال پیش انجام داد، بسیار خطرناک است. او هشدار می‌دهد: «این جاده بسیار باریک و پرپیچ و خم است. رفت و آمد ماشین‌ها در آن زیاد است و سرعت همیشه باعث تصادف می‌شود. بیش‌تر تصادف‌های این منطقه مربوط به همان جاده است.»

ویندوز اکس‌پی امروزه نسبت به ویروس‌ها بسیار آسیب‌پذیر شده است. سازندگان اکس‌پی حالا به این نتیجه رسیده‌اند که دیگر نمی‌شود با به‌روزرسانی این سیستم، آن را امن و پشتیبانی کرد. به همین دلیل است که به کاربران در سراسر دنیا پیشنهاد می‌کنند که هرچه زودتر ویندوز جدیدتری نصب کنند. چارلز اخیراً به استرالیا سفر کرده تا کاربرانی را که از ویندوز اکس‌پی استفاده می‌کنند، تشویق کند که ویندوز جدید نصب کنند.

شرکت مایکروسافت مدت‌هاست که نسخه‌های بهینه از ویندوز ارائه داده است و تازه‌ترین نسخه‌ی ویندوز تا به امروز ویندوز۸ است که قابلیت لمسی دارد و طراحی آن شبیه به طراحی سیستم عامل‌های گوشی‌های هوشمند و تبلت‌هاست. در این نوع از ویندوز دیگر وال‌پیپر توجه کاربر را جلب نمی‌کند، چرا که طراحی کاشی‌گون آن چندان جایی برای دیده‌شدن وال‌پیپر نمی‌گذارد و آی‌کون‌های رنگی بیش‌تر فضای صفحه را اشغال کرده‌اند. البته این طراحی هم جذابیت‌های مختص به خودش را دارد.

بلیس اما جاودانه شد و حتی بعد از خداحافظی مایکروسافت با اکس‌پی هم‌چنان در یادها مانده است.

 

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۴۰

صحرای کالاهاری؛ عکس دیگری از اریر و والپیرهای ویندوز

کد خبر 257551
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز