یکشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان موفق شده‌اند برای مغز انسان کلید خاموش و روشنی ایجاد کنند که می‌تواند با کمک پالس‌های نوری فعالیت‌های نورون‌های مغز را از کار انداخته بیا احیا کند.

مغز

براساس گزارش ایندیپندنت، دانشمندان دانشگاه استنفورد در سال 2005 موفق به کشف راهی شدند که با کمک آن و با استفاده از تکنیکی به‌نام اپتوژنتیک، امکان خاموش و روشن کردن تک سلول های مغز فراهم می‌آمد. از آن زمان به‌بعد محققان در گوشه‌و‌کنار جهان با استفاده از این تکنیک به مطالعه روی سلول‌های مغز، قلب، سلول‌های بنیادین و دیگر سلول‌هایی که تحت تاثیر سیگنال‌های الکتریکی قرار دارند پرداختند.

بااین‌همه پروتئین‌های حساس به‌نور در روشن‌کردن سلول‌ها بسیار کارآمدند اما در خاموش کردن آنها چندان کارایی ندارند. اکنون پس از گذشت یک دهه دانشمندان توانسته‌اند برای خاموش کردن نورون‌های عصبی نیز راهکاری بیاندیشند.

محققان دانشگاه استنفورد اکنون با مهندسی دوباره پروتئین‌های حساس به‌نور می‌توانند بیش از همیشه سلول‌ها را خاموش و روشن کنند. به گفته آنها ایجاد سوئیچ خاموش برای سلول‌های مغزی می‌تواند به دانشمندان در درک بهتر عملکرد مدارهای مغزی که در ایجاد رفتارهای مختلف، تفکر و احساسات انسان دخیلند، کمک کند.

تکنیک جدید بر تغییر آمینواسید‌ها در پروتئین‌های حساس به‌نور اتکا دارد و به این شیوه ابزاری قدرتمند خلق شده‌است که به عصب‌شناسان امکان می‌دهد فعالیت مدارهایی خاص را برای مدتی کوتاهتر از یک ثانیه متوقف سازند. با کمک این تکنیک می‌توان برای بیماران مبتلا به امراض مغزی درمان‌هایی جدید ایجاد کرد و بخش‌های آسیب‌دیده مغز آنها را با کمک پالس‌های نوری خاموش کرد.

برای مثال محققان از این تکنیک برای مطالعه روی بیماری‌هایی از قبیل صرع و انواع بیماری‌های مشابه استفاده می‌کنند، زیرا به گفته محققان این تکنیک جدید علاوه بر ایجاد فرصت مطالعاتی بیشتر در زمینه رفتار انسان، می‌تواند جایگزین درمانی بسیاری از بیماری‌های مغز و اعصاب از قبیل صرع و تحریک‌پذیری بالا شود.

کد خبر 257487
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز