مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان عصب‌شناس و طراح بازی از دانشگاه کالیفرنیا تکنیکی را ابداع کرده‌اند که می‌توان با استفاده از آن افکار انسان را در قالب واقعیت مجازی مشاهده کرد.

مغز شیشه‌ای

براساس گزارش فاکس‌نیوز، این تکنیک جدید توسط فیلیپ روزدال خالق بازی مشهوری به‌نام "زندگی دوم" و آدام گازالی متخصص مغز و اعصاب دانشگاه کالیفرنیا در سن فرانسیسکو ابداع‌شده‌است که در آن تکنیک‌هایی مانند اسکن مغزی، ثبت فعالیت‌های مغزی و واقعیت مجازی با یکدیگر تلفیق شده‌اند تا بتوان در زمان حقیقی درون افکار انسان سفر کرد. این مغز شیشه‌ای توسط این دو محقق در فستیوال جنوب از جنوب غربی رونمایی شد.

به گفته این دو، انسان هرگز نتوانسته درون ساختار مغز قدم گذاشته و آن را به این شکل مشاهده کند. مغزی که به‌واسطه این تکنیک مورد بررسی قرار گرفته به همسر روزدال تعلق دارد، مغز این داوطلب از طریق الکترود‌های ثبت امواج مغزی که فعالیت‌های مغزی را ثبت می‌کند، اسکن شده ‌است. مغز همسر این محقق پیش از این توسط دستگاه MRI نیز اسکن شده‌بود تا ساختار درونی و پیچیدگی‌های رشته‌های عصبی آن آشکار شود.

روزدال برای نمایش تکنیک جدید سرپوش واقعیت‌مجازی را به‌سر گذاشت و از طریق آن توانست درون مغز همسرش را در فضایی سه‌بعدی مورد جستجو قرار دهد، در این سفر مجازی پرتوهای نوری نمایش دهنده فعالیت‌های مغزی داوطلب بودند.

تکنیک "مغز شیشه ای" نمی‌تواند نوع افکار فرد را نمایش دهد اما این دو محقق امیدوارند در آینده بتوانند در رمزگشایی سیگنال‌های مغزی که در این تکنیک به شکل فلش‌های نوری دیده می‌شوند، قدم‌های بلند‌تری بردارند تا بتوانند این افکار را نیز با کمک واقعیت مجازی به نمایش بگذارند.

این تکنیک در کنار جالب‌توجه‌ بودن، از قابلیت‌های درمانی نیز برخوردار است، برای مثال افراد مبتلا به آسیب‌های مغزی می‌توانند از این تکنیک برای نمایش دادن شدت صدمه وارد آمده به مغز استفاده کرده و راهی را برای ترمیم آن بیابند.

روزدال روزی را پیش‌بینی می‌کند که افراد با کمک چنین تکنیکی قادر خواهند بود به صورت مجازی بایکدیگر تعامل برقرار کرده و حالات درونی خود را برای یکدیگر تلگراف کنند.

کد خبر 252920
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز