همشهری آنلاین: با افزایش قیمت بنزین آزاد به ۱۰۰۰ تومان در هر لیتر، دولت تا کنون به ۴۱ درصدی قیمت تعیین شده در قانون هدفمندکردن یارانه‌ها رسیده است؛ زیرا باید قیمت بنزین در ایران به ۲۳۸۵ تومان در هر لیتر برسد.

به گزارش فارس، بر اساس قانون هدفمند کردن یارانه‌ها قیمت بنزین در داخل کشور باید طی 5 سال به 95 درصد قیمت فوب خلیج فارس برسد.

عبارت "فوب" حاکی از قیمت جهانی یک کالا "قیمت فروش آن کالا به مقدار بسیار عمده، از طرف تولید کننده، به صورت بدون واسطه به خریداران عمده، بدون این که عوارض گمرکی و مالیات به آن افزوده شده باشد" است.

به معنی ساده‌تر قیمت "فوب" ارزان‌ترین قیمت است که هر خریداری ممکن است به آن کالا در معاملات بین‌المللی دسترسی داشته باشد. بنابراین چون مناطق مختلفی در جهان وجود دارد که قیمت‌ها در آنها متفاوت است، ملاک در ایران خلیج فارس در نظر گرفته شده است؛ به همین دلیل در قانون به فوب خلیج فارس اشاره شده است.

در حال حاضر بر اساس فوب خلیج فارس، قیمت هر لیتر بنزین نزدیک به یک دلار است که باید گفت بر اساس ارز مبادله‌ای، هر لیتر بنزین در فوب خلیج فارس 2650 تومان است.

از پنج‌شنبه شب که قیمت بنزین آزاد 1000 تومان شده است این سوال مطرح است که با توجه به قانون هدفمند کردن یارانه‌ها تا کنون چه بخشی از این قانون اجرا شده است.

همانطور که در ابتدای این گزارش گفته شد، قیمت بنزین باید در مدت 5 سال به 95 درصد قیمت فوب خلیج فارس برسد که اگر قیمت ارز ثابت باقی بماند قیمت بنزین در داخل کشور باید به 2385 تومان در هر لیتر برسد.

بر این اساس با تعیین نرخ 1000 تومان برای بنزین آزاد باید گفت به 41 درصدی قیمت تعیین‌شده در این قانون رسیده‌ایم.

کد خبر 257190
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز