همشهری آنلاین: سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) از بهبود نسبت اعضای هیئت علمی به دانشجو و تعداد استنادات به ازای هر عضو هیئت علمی به عنوان دو شاخص مهمی نام برد که امتیاز قابل‌توجهی در رتبه‌بندی بین‌المللی دانشگاه‌ا دارند.

به گزارش پایگاه رسمی وزارت علوم، دکتر جعفر مهراد درباره رتبه‌بندی دانشگاه‌ها گفت: نظام‌های تایمز، QS و شانگهای، سه نمونه از نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی هستند که هر سال دانشگاه‌های مختلف را در سطح بین‌المللی رتبه‌بندی می‌کنند.

وی افزود: از سال 2014 میلادی، نظام رتبه‌بندی ISC نیز به این گروه پیوسته، و در حالی که پیش از این تنها دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور را رتبه‌بندی می‌کرد، از سال جاری تمام دانشگاه‌های کشورهای اسلامی را بر اساس معیارهای مخصوص به خود رتبه‌بندی نموده و نتایج آن توسط وب سایتی که به همین منظور طراحی شده است به صورت وبی منتشر خواهد شد.

مهراد تصریح کرد: رتبه‌بندی دانشگاه‎‌های ایران نشان می‌دهد که دانشگاه‌هایی مانند صنعتی شریف و دانشگاه تهران به ترتیب در نظام رتبه‌بندی تایمز و شانگهای، جایگاه ممتازی دارند و هر سال نیز رتبه برتری را در این دو نظام یاد شده در جمع هزاران دانشگاهی که رتبه‌بندی می‌شوند بدست می‌آورند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) افزود: دانشگاه‌های تربیت مدرس، صنعتی اصفهان، علم و صنعت ایران و دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در برخی از رشته‌های موضوعی، رتبه‌های قابل‌توجهی کسب کرده و به عنوان دانشگاه‌های ممتاز و برتر معرفی شده‌اند.

وی افزود: گرچه معیارها و شاخص‌های رتبه‌بندی دانشگاهی از نظامی به نظامی دیگر متفاوت است، با وجود این امروز توجه دانشگاه‌ها به این مهم جلب شده و می‌کوشند با اصلاح روش‌ها و ارائه آمارهای مستندتر در گروه دانشگاه‌های برتر جهان قرار گیرند.

سرپرست ISC اظهار داشت: بررسی نتایج رتبه‌بندی در مورد دانشگاه‌هایی که از آنها نام برده شد نشان می‌دهد که بهبود نسبت اعضای هیئت علمی به دانشجو و تعداد استنادات به ازای هر عضو هیئت علمی، دو شاخص مهمی هستند که باید از نظر کسب امتیاز بیشتر به این دو مورد توجه ویژه‌ای معمول شود که هر دو موارد نیازمند اعتبارات بیشتر است.

وی گفت: دانشگاه‌های کشور باید اعضای هیئت علمی با استعداد را برای بهبود و پیشرفت آموزش و پژوهش جذب و حفظ کنند. از طرف دیگر، این دانشگاه‌ها به بودجه بیشتری برای رشد و ارتقای ظرفیت‌های پژوهشی که امری ضروری در تولید مقالات با کیفیت است، نیاز دارند.

دکتر مهراد ادامه داد: گزارش‌های اخیر مسئولان آموزش عالی کشور نشان می‌دهد که بودجه اختصاص داده شده به پژوهش و توسعه در جمهوری اسلامی ایران بین نیم صدم درصد و هفتاد صدم درصد تا نوسان است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام تصریح کرد: در مقابل، بررسی گزارش‌های بانک جهانی در این مورد نشان می‌دهد که بودجه اختصاص داده شده در کشورهای آسیایی که از نظر علمی و فناوری به درجه مطلوبی از رشد و پیشرفت نایل شده‌اند از تولید ناخالص داخلی با آنچه در ایران به امر پژوهش تخصیص داده می‌شود متفاوت است.

کد خبر 256812
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز