همشهری آنلاین: رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری گفت: میزان تولیدات علمی ایران در سال ۲۰۱۳ در پایگاه استنادی ISI با احتساب مجموع مقالات کنفرانس‌ها و مقالات مجلات به ۲۵ هزار و ۹۵۹ مدرک رسیده است و این رقم برابر با ۱.۴۶۱ درصد از کل تولیدات علمی جهان به حساب می‌آید.

به گزارش پایگاه رسمی وزارت علوم، دکتر جعفر مهراد با اشاره به پیشرفت‌های علمی و فناوری در کشور و مروری بر توسعه علمی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی علمی در آستانه دهه فجر انقلاب اسلامی گفت: رصد توسعه علمی با استفاده از شاخص‌ها و معیارهای مختلف صورت می‌گیرد.

رئیس ISC اظهار داشت: یکی از ماموریت‌های اصلی این سازمان، کنترل مشخصات و اطلاعات مقاله‌هایی است که در کشور و خارج از کشور به چاپ می‌رسد و حضور ایران در عرصه‌های بین‌المللی به منظور چاپ مقاله‌های علمی با توزیع جغرافیایی متناسب درخور توجه است.

دکتر مهراد گفت: اطلاعات استخراج شده از ISI نشان می‌دهد که 10 کشور اول که اعضای هیأت علمی و پژوهشگران ایرانی در نشر آثار علمی با آنها همکاری دارند شامل کشورهای آمریکا، کانادا، انگلستان، آلمان، استرالیا، فرانسه، ایتالیا، مالزی، ژاپن و هندوستان است.

وی خاطرنشان کرد: نگاهی به آمار تولید علم ایران به تاریخ ماه اوت 2013 میلادی نشان می‌دهد که از دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی کشور به همت اعضای هیأت علمی و پژوهشگران در پایگاه استنادی ISI که یکی از موسسات بین‌المللی علم‌سنجی است، 14770 مقاله به ثبت رسیده و ایران با تولید 14770 مقاله 1.45 درصد از کل تولید علمی دنیا را در بازه زمانی مورد اشاره به خود اختصاص داده بود.

رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در خصوص روند میزان تولیدات علمی ایران گفت: پیگیری آمار تولید علم ایران در ماه اکتبر سال 2013 میلادی یعنی درست بعد از دو ماه نشان می‌دهد که میزان تولیدات علمی ایران در فاصله دو ماه به 21138 مقاله رسیده است.

دکتر مهراد در زمینه ثبت اختراعات و اکتشافات اظهار داشت: برای ثبت اختراعات و اکتشافات در ایران سازمان‌های مختلفی ورود پیدا کرده و آمارهای مختلفی ارائه می‌دهند. ثبت اختراعات و اکتشافات در خارج از کشور از نظر کیفیت و محتوا و دقت در ارائه آمار قابل اتکا بوده و بر این اساس در سال 2012 میلادی 28 اختراع در دفتر ثبت اختراعات آمریکا و یک اختراع در دفتر ثبت اختراعات اروپا به نام ایران به ثبت رسیده است.

کد خبر 247934
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز