گروه بورس: رئیس سازمان خصوصی‌سازی برای نخستین بار و در یک افشاگری بی‌سابقه اعلام کرد: درسبد دارایی‌هایی استقلال و پرسپولیس میلیاردها‌تومان دارایی‌‌ جدید کشف شده است. تا پیش از این مسئولان دولتی از آنها بی‌خبر بوده‌اند.

بورس

به گزارش همشهری، میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی روز دوشنبه در جریان نخستین نشست خبری سال 93خود در جمع خبرنگاران در توضیح این گفته خود افزود: در روزهای پایانی سال گذشته، یکی از مدیران باشگاه‌های پرطرفدار، نامه‌ای را به وزارت ورزش ارسال کرد. در این نامه تأکید شده بود باشگاه مزبور 300میلیارد تومان دارایی دارد.

پوری حسینی بدون آنکه نام مدیر یا باشگاه مزبور را اعلام کند، گفت: پیش از این فقط ارقام بدهی‌های سنگین این باشگاه‌ها در رسانه‌ها منتشر شده بود؛ ولی پس از دریافت نامه مزبور و انجام بررسی‌های فراوان متوجه شدیم ادعای مزبور صحت دارد و باشگاه یادشده دارایی‌های چندصدمیلیاردی در سبد خود داشته است.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ یادآور شد: قیمت سهام استقلال و پرسپولیس در هیأت واگذاری 100میلیارد تومان تعیین شده ولی با توجه به دارایی‌های جدیدی که مشخص شده در سبد این دو باشگاه وجود دارد و درصورت‌های مالی آنها اعلام نشده، قرار شده قیمت‌گذاری جدیدی انجام و به هیأت واگذاری ارائه شود. او ادامه داد: سازمان خصوصی‌سازی با وجود تمام فشارها، برای واگذاری سهام 2 باشگاه پرسپولیس و استقلال تلاش بسیاری انجام داده، اما به‌دلیل نبود اطلاعات کافی، تاکنون برای دستیابی به مقصود موفق نبوده‌ایم.

او با اشاره به اینکه هیأت وزیران کارگروهی را برای تعیین چگونگی واگذاری 2 باشگاه پرسپولیس و استقلال به‌کار گمارده افزود: علاوه بر 2 باشگاه مزبور، سهام باشگاه نفت تهران هم با توجه به نامه‌نگاری‌های انجام شده به بخش خصوصی منتقل خواهد شد. به محض اتمام مراحل اداری، اقدامات مربوط به فروش و عرضه سهام آن انجام می‌شود.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی تأکید کرد: امیدواریم هیأت وزیران درخصوص این دو باشگاه اظهارنظر کرده و راه برای این سازمان هموارتر شود. او ادامه داد: یکی از موانع اصلی در واگذاری سهام این دو باشگاه‌ ورزشی، مشخص نبودن نحوه مالکیت، ورزشگاه‌های درفشی فر و مرغوبکار است و قرار شده دراین خصوص از مراجع ذی‌ربط کسب تکلیف شود.

آزادسازی سهام عدالت، 3سال دیگر

رئیس سازمان خصوصی‌سازی درباره سهام عدالت گفت: متأسفانه شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت برای ورود به بورس آماده نشده‌اند و ‌با توجه به مقررات بورس، هیچ‌یک از شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی نتوانسته‌اند روال قانونی ورود به بورس را طی کنند، ضمن آنکه هنوز طرح آزادسازی سهام عدالت به تأیید هیأت دولت نرسیده است. اگر این وضع ادامه یابد، باید 3سال صبر کنیم که سود سهام تسویه شود و پس از آن آزادسازی سهام اتفاق بیفتد.

افت ارزش سهام عدالت

او در پاسخ به این پرسش که افت بورس چه تأثیری بر ارزش سهام عدالت گذاشته است؟ گفت: زمانی که بورس دچار افت می‌شود، سبد سهام عدالت نیز طبیعتا از آن اثر می‌پذیرد. ارزش سهام عدالت در ماه‌های اخیر و در پی نزول بورس، از محدوده 102هزار میلیارد تومان به کمتر از 92هزار میلیارد تومان تنزل پیدا کرده است. در نتیجه با اغماض می‌توان گفت ارزش اسمی سهام عدالت به یک میلیون و 900هزار تومان کاهش یافته است.

چراغ سبز به خریداران خارجی

رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ از اعلام آمادگی 3 سرمایه‌گذار خارجی برای خرید سهام دولتی خبر داد وگفت: قرار است امسال 3شرکت بزرگ را از طریق مزایده به خریداران خارجی بفروشیم. هرچند مذاکرات لازم با 3 سرمایه‌گذار خارجی انجام شده ولی معنی آن این نیست که 3 شرکت را قطعا به 3 خارجی‌ خواهیم فروخت زیرا آنها باید در مزایده شرکت کنند و درصورتی که قیمت‌های بالاتری ارائه دهند می‌توانند سهام شرکت‌های مدنظر را مالک شوند.

واگذاری پالایشگاه ها

وی درخصوص آخرین وضعیت واگذاری پالایشگاه‌ها گفت:‌پالایشگاه لاوان، بندرعباس و کرمانشاه سال گذشته در لیست واگذاری قرار داشتند ولی بنا به دلایلی واگذاری آنها صورت نگرفت که امیدواریم در نیمه اول امسال واگذاری آنها انجام شود.

کد خبر 255939
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز