یکشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۶
۰ نفر

گروه بورس: ۲ روز نزول سنگین همه را نگران کرده است، استدلال این است که ابهام در سیاست‌های اقتصادی عامل نزول سنگین شاخص بورس است اما برخی کارشناسان می‌گویند مشکلات ساختاری‌تر از این حرف‌هاست، بورس با بحران اعتماد مواجه است و مکانیسم‌های خود کنترلی در بازار درست کار نمی‌کنند که چنین نزول‌های سنگینی در بورس رقم می‌خورد.

بورس

به گزارش همشهری، شاخص بورس تهران که از مرز90هزار واحد برگشته است دیروز خط حمایت 75هزار واحد را هم شکست و به 74هزارو920واحد رسید، این موضوع یاس را در دل سهامداران کاشت چرا که خیلی‌ها فکر می‌کردند شاخص بورس از خط مرزی 75هزار واحد به سمت بالا بر خواهدگشت و دوباره روند صعودی را در پی می‌گیرد اما تحولات 2روز گذشته خط بطلانی بود بر تحلیل تمام کارشناسانی که در زمان صعود بازار شیپور پیروزی سر دادند و حتی از صعود‌های بیشتر سخن می‌گفتند.

شاخص بورس از مرز 90هزار واحد برگشته است این یعنی آنکه این شاخص از 15دی‌ماه تاکنون 16هزار واحد کاهش یافته است. ظرف شنبه و یکشنبه شاخص بورس بیشتر از 3درصد کاهش یافته است. دیروز سهام 257شرکت در بورس مبادله شد اما از میان این شرکت‌ها سهام 227شرکت منفی بود و فقط سهام 16شرکت اندکی رشد کرد و بقیه شرکت‌ها نیز قیمت سهامشان تغییری نکرد. این نشان می‌دهد که سونامی نزول کل بازار سهام را فرا گرفته است و مختص به یک یا چند شرکت نیست.

در عین حال دیروز بیشترین افت روزانه مربوط به حق تقدم سهام شرکت‌ها بود. قیمت همه حق تقدم‌های سهام به‌طور میانگین بین 5 تا 8 درصد نزول کرد حق تقدم‌ها اوراقی هستند که در آینده تبدیل به سهام می‌شوند بنابر این نزول سنگین حق تقدم‌ها نشان می‌دهد که امید به کلی از بورس رخت بر بسته است و سرمایه‌گذاران امیدی به بهبود اوضاع نسبت به آینده ندارند. شاید به همین دلیل است که این روز‌ها کارشناسان تلفن‌ها را جواب نمی‌دهند اما زمزمه‌های گله از بازار سهام همه جا را فرا گرفته است.

در همین رابطه فریبرز پرنا درگفت‌وگو با همشهری از مسائل دیگری سخن گفت: او افزود بازار سهام تحت‌تأثیر ابهام‌هایی که درمورد هدفمندی وجود دارد با نزول مواجه شده است چرا که مشخص نیست قیمت انواع حامل‌های انرژی و آن بخش که مربوط به شرکت‌های بورس است چقدر افزایش خواهد یافت اما این همه موضوع نیست به اعتقاد من بحث اصلی به نحوه حاکمیت و مدیریت بازار بر می‌گردد.

از پرنا پرسیدیم منظورش چیست او توضیح داد:ساختار حاکمیتی بازارسرمایه مشکل دارد حتی شورای بورس از مشکلات بازار سرمایه مطلع نیست این موضوع منجر به بروز بحران اعتماد و اطمینان در بازار سرمایه شده است. برای اینکه بیشتر توضیح بدهم باید بگویم که نقش متغیر‌ها و عوامل بیرونی بورس هرگز و در هیچ‌یک از بورس‌ها از بین نمی‌رود یک روز جنگ با سوریه بر بازار اثر دارد یک روز موضوعات هسته‌ای و دیگر مسائل سیاسی و اقتصادی و این موضوعی است که در همه بازار‌ها وجود دارد نقش این متغیرها در هیچ بازاری برای همیشه از بین نمی‌رود بلکه شدت آن کم و زیاد می‌شود اما این نحوه مدیریت بازار و مکانیسم‌های مدیریت بازار است که نوسان‌های شدید بازار را متعادل‌تر می‌کند.

او تأکید کرد:وقتی بازار صعود می‌کند برخی این صعود‌ها را به‌خود منتسب می‌کنند اما در زمان نزول کسی پاسخی نمی‌دهد و مشکلات بازار انعکاس پیدا نمی‌کند. پرنا ضمن انتقاد از نقش سازمان بورس تأکید کرد:مشکلات بازار سرمایه به شورای بورس منتقل نمی‌شود و این شورا نیز هیچ ابزاری برای دریافت مشکلات کنونی بازار ندارد. به‌طور مثال در حال حاضر شرکت‌های بورس باید فرایند بسیار طولانی را برای دریافت مجوز افزایش سرمایه در سازمان بورس طی کنند.

در واقع اجازه جذب سرمایه به شرکت‌های بورس در پروسه بوروکراسی اداری این سازمان با مشکلات زیادی مواجه شده و این موضوع منجر به سلب اعتماد شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران از بازار سرمایه شده است اینها مشکلاتی است که باید در مورد آنها راه‌حلی اندیشیده شود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه گویا ملاک سنجش عملکرد بورس از سوی شورای بورس رشد وضع شاخص است تأکید کرد: جو کنونی که در بازار سرمایه حاکم است اجازه نمی‌دهد مشکلات به شورای بورس منتقل شود و گویا فضای عمومی بازار سرمایه به شکل درستی در شورای بورس ترسیم نمی‌شود و عموما مثبت گزارش می‌شود.

پرنا تصریح کرد: مدیریت بازار باید به‌گونه‌ای باشد که در شرایط نوسان‌های شدید اجازه ندهد عوامل و متغیر‌های بیرونی سکان بازار را به‌دست بگیرند، فقدان چنین مدیریتی سرمایه‌گذاران را به این نتیجه رسانده است که هیچ اراده متمرکزی بر بازار سرمایه حاکم نیست و همین موضوع جو یأس و ناامیدی در بازار سرمایه حاکم کرده است.

نقش عوامل سه‌گانه

زنگنه، مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری هدف حافظ هم درتحلیل شرایط فعلی گفت: متأسفانه هم‌اکنون آمارهایی وجود دارد که از کاهش فعالیت حقوقی‌ها حکایت دارد به‌گونه‌ای که معاملات در بازار سرمایه بیشتر توسط سهامداران حقیقی انجام می‌شود و به همین‌خاطر بازار با هیجان روبه‌روست و نسبت به کوچک‌ترین خبر، جو کلی بازار مثبت و یا منفی می‌شود.

او افزود:علت این موضوع را در 3مقوله می‌توان بیان کرد. مقوله اول، با توجه به تغییر دولت، مدیران شرکت‌های بزرگ حقوقی که اکثراً نیمه دولتی هستند، تغییر یافتند علت کاهش فعالیت حقوقی‌ها از دیدگاه مقوله اول، این است که مدیران جدید دولتی با توجه به تغییر و تحولات مدیریتی هنوز نتوانستند به ثبات کافی جهت تصمیم‌گیری برسند و بنابراین فعالیت اصلیشان هنوز شروع نشده است، مقوله دوم مربوط به بالا بودن نرخ سپرده بانک‌هاست که حقوقی‌ها احتمالاً ترجیح می‌دهند سرمایه خود را در بازاری با ریسک پایین‌تر درحالی‌که سوددهی 26درصدی نیز دارد، سرمایه‌گذاری کنند مقوله سوم نیز مربوط به‌وجود یکسری مسائل سیاسی است بگونه‌ای که عده‌ای از سهامداران حقوقی انگیزه سیاسی کافی جهت فعالیت و حضور در بازار سرمایه را ندارند.

اردیبهشت بازگشت رونق به بورس

اما یک فعال بازار سرمایه با خوش‌بینی گفت: بازار سرمایه از اردیبهشت‌ماه به ثبات رسیده و در ماه‌های آینده ثبات و رونق نسبی خود را آغاز می‌کند. حسین خزلی خرازی، گفت: اگر اطلاعیه‌های پیش‌بینی سود سال93 شرکت‌های بورس بررسی شود مشاهده می‌شود که اکثر شرکت‌ها پیش‌بینی سال93 را محتاطانه ارائه دادند زیرا سال93 سال سختی برای اقتصاد ایران است. وی افزود: بنابراین اطلاعیه شرکت‌ها برای سود سال93 کمتر از عملکرد محقق شده 12ماهه سال92 است این در حالی است که سال92 سال خاصی برای بازار سرمایه بوده و تحت‌تأثیر سودهای شناسایی شده ناشی از تسعیر نرخ ارز در سال91 بود که در سال92 اثر گذاشت.

به گفته این کارشناس بورس با توجه به اینکه در 3‌ماه اخیر بازار سرمایه منفی بوده، پیش‌بینی می‌شود که در 2‌ماه آینده و در ماه‌های اردیبهشت، خرداد و تیر با نزدیک شدن به فصل مجامع شاهد ثبات و رونق در بازار سرمایه باشیم.

کد خبر 255764
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز