معاونت صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی تصمیم گرفته است ستاد ویژه‌ای با هدف بررسی امور عراق و افغانستان به‌منظور تثبیت وضعیت ایران در بازار صنایع‌دستی این دو کشور تشکیل بدهد.

صنایع دستی


این خبر را همین چند روز پیش بهمن نامورمطلق، معاون صنایع‌دستی کشور که به همراه هیأت شرکت‌کننده ایران در جشن جهانی نوروز در افغانستان حضور یافته بود به خبرگزاری ایسنا اعلام کرده است.معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی که همراه هیأتی از هنرمندان صنایع‌دستی، نوازندگان موسیقی و آشپزهای ایرانی در جشن بین‌المللی نوروز شرکت کرده بود در دیدارهایی جداگانه با برخی مدیران ارشد دولت افغانستان به تثبیت بازار صنایع‌دستی ایران در افغانستان و عراق تاکید کرد. به گفته بهمن نامور مطلق، افغانستان حوزه مستعدی برای کارهای بزرگ است و به همین‌خاطر است که او در دیدار با معاون وزیر صنعت و تجارت کشور افغانستان درباره تعاملات اقتصادی صنایع‌دستی به مذاکره پرداخته تا نخستین گام‌ها برای حضور ایران در بازار صنایع‌دستی افغانستان برداشته شود.بهمن نامورمطلق گفته است که در حال حاضر عراق نخستین کشور واردکننده صنایع‌دستی ایران است و کشورهای اروپایی با اختلاف زیاد در جایگاه بعدی بازار صنایع‌دستی ایران قرار دارند.

معاون صنایع‌دستی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همچنین گفته است که از نظر او افغانستان وضعیتی مشابه عراق در بازار صنایع‌دستی ایران دارد و متأسفانه تاکنون فعالیت زیادی در این بازار همسایه انجام نشده است.نامورمطلق امیدوار است که در برنامه‌های آتی معاونت صنایع‌دستی کشور، به‌صورت جدی به بازار عراق در حوزه صنایع‌دستی ایران پرداخته شود. او اما در مورد بازار صنایع‌دستی ایران در افغانستان گفته است که افغانستان می‌تواند محل تأمین مواداولیه صنایع‌دستی و همچنین بازاری برای فروش محصولات صنایع‌دستی تولید شده ایران باشد. به گفته بهمن نامورمطلق، در جریان برپایی نمایشگاه نوروزی افغانستان که کشورهای ترکیه، ترکمنستان، قزاقستان و تاجیکستان نیز در آن حضور داشتند، هنرمندان ایرانی در رشته‌های میناکاری، خاتم، فرش، سفال، قلمزنی و قلمکاری توانستند تمام محصولات‌ خود را بفروشند و جالب این است که نمایشگاه نوروزی جشن جهانی نوروز در افغانستان محل فروش تولیدات صنایع‌دستی نبود.

آنطور که معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی خبر داده است، بازرگانان افغانستان با معاونت صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی ایران توافق‌ کرده‌اند که کاشی‌های ایرانی را برای استفاده در معماری مساجد آن کشور از ایران خریداری کنند و حتی سفارش خرید محصولات میناکاری‌شده و خاتم‌کاری‌شده تولید شده توسط هنرمندان ایرانی را نیز به معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی ارائه کرده‌اند.

معاون صنایع‌دستی البته در بازدید خود از شهرستان استالف که روستاهای آن، محل تولید سفال‌های سنتی و یکی از مقاصد گردشگری افغانستان به‌دلیل برخورداری از سایت‌ها و محوطه‌های باستانی و آثار تاریخی است، با مقامات محلی این منطقه به مذاکره پرداخته که نتیجه آن برقراری ارتباط با معاونت‌های میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایران بوده است تا به توسعه این منطقه از کشور افغانستان کمک شود. معاون هنرهای سنتی و صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری می‌گوید: اگر امروز و در این وضعیت حساس، در افغانستان حضور بیابیم آینده فرهنگی و تجاری ایران تاحدودی در این کشور تضمین می‌شود.

به گفته او، ارتباطی که با طرف‌های افغانی برقرار شد موجب فرهنگسازی و اعتمادسازی است چون در حال حاضر کشورهایی همچون هند، چین، ترکیه، آمریکا و پاکستان در بازار افغانستان حضور جدی دارند و ایران نباید در بازار افغانستان عقب‌تر از آن کشورها باشد.

بهمن نامور‌مطلق همچنین به اقدام وزارت خارجه کشور در تشکیل ستادهای ویژه افغانستان و عراق اشاره کرد. به گفته او، به‌دلیل اهمیت بازارهای عراق و افغانستان برای تثبیت موقعیت ایران در این کشورها، پیشنهاد مشابهی به رئیس سازمان میراث فرهنگی ارائه شده تا ستاد ویژه افغانستان و عراق نیز در سازمان میراث فرهنگی با هدف حضور بخش صنایع‌دستی در بازارهای این دو کشور تشکیل شود.

بهمن نامورمطلق می‌گوید: در حوزه سنگ‌های نیمه‌قیمتی براساس اطلاعات موجود، بیشترین صادرات چمدانی به کشور تایلند صورت می‌گیرد و صادرات چمدانی به افغانستان کمتر است؛ اما با این‌حال در مذاکره با معاون وزیر صنعت و تجارت افغانستان به این موضوع پرداخته شده و افغانستان در همکاری با ایران برای ساماندهی به وضعیت صادرات چمدانی سنگ اعلام آمادگی کرده است.

معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور گفت: افغانستان تعداد زیادی معدن سنگ تزیینی دارد و ایران می‌تواند به استخراج بهتر آنها کمک کند. نامور مطلق افزود: به این فکر می‌کنیم که استان خراسان رضوی به قطب فراوری سنگ تبدیل شود و در این زمینه می‌توان با افغانستان کارگروهی انجام داد.آنطور که بهمن نامورمطلق بر آن تأکید می‌کند، منطقه سیستان و بلوچستان با افغانستان مشابهت‌هایی دارد که درصورت هماهنگی و مدیریت خوب تشابهات فرهنگی در این منطقه به نفع ایران است.او می‌گوید: می‌توان بازار مشترکی را در دنیا ایجاد کرد که به تقویت صنایع‌دستی 2 کشور منجر شود. به همین‌خاطر است که بهمن نامور‌مطلق پیشنهاد ایجاد یک بازار مشترک صنایع‌دستی را به معاون وزیر صنعت و تجارت افغانستان داده است.

بهمن نامور مطلق تأکید کرده است که پس از انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان، طرف افغانی به ایران دعوت شود تا بتوان به تفاهم بیشتری در ایجاد بازار مشترک صنایع‌دستی دست یافت. معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور می‌گوید: باید از افغانستان و هنرمندان آن حمایت کرد چون ایران و افغانستان ریشه‌های فرهنگی نزدیک با یکدیگر دارند و این روند باید با مدیریت درست همراه شود.

کد خبر 255305

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز