همشهری آنلاین: دویست و چهل و نهمین سمینار ادواری عصب پژوهی اجتماعی با موضوع "داستایوسکی و جهان وجد انگیز و هولناک صرع" پنجشنبه ۲۱ فروردین با سخنان دکتر عبدالرحمن نجل رحیم در سالن همایش بیمارستان شهدا-تجریش ساعت ۸:۳۰ تا ۱۱:۳۰ برگزار می‌شود.

علمی-پزشکی

به گزارش همشهری آنلاین، در این برنامه که با حضور عده ای از صاحبنظران و همراه با جلسه پرسش و پاسخ برگزار می‌شود، دکتر نجل رحیم در باره انواع صرع که با حالات ذهنی خاص شروع می‌شوند و تا دوران اخیر از نظر علمی ناشناخته بودند و برای اولین بار در قرن نوزدهم توسط داستایوسکی نویسنده شهیر روس شرح داده شدند، سخن می‌گوید.

در این جلسه، با مروری بر زندگی و آثار این نویسنده بزرگ، روایتی نو از جهان شگفت انگیز مغز و حالات وجد انگیز و هولناک ناشی از اختلال کارکردهای اختصاصی آن در صرع ارائه می‌شود.

شکی نیست که زندگی پر تلاطم همراه با قدرت نویسندگی داستایوسکی در خلق فضاهای داستانی برای توصیف حالات درون ذهنی شخصیت های گرفتار از زوایای مختلف، راه را برای چنین رویکردی هموار می‌کند و یک بار دیگر قدرت ادبیات را در بیان حالات غیر قابل توصیف انسانی، نشان می‌دهد و نیاز به استفاده از این منبع عظیم حاصل از تجربیات فرهنگی ـ اجتماعی انسان را درپژوهش های عصب شناسی اجتماعی گوشزد می‌کند.

داستایوسکی نشان می‌دهد که در ادبیات داستانی نیز می‌توان در جایگاه پزشک، بیمار و ناظر بیطرف، قرار گرفت و پژوهشگرانه در احوال انسان کند و کاو کرد و به نتایج قابل اعتنای ارزشمند و پایداری ـ حتی برای استفاده علمی در آینده ـ رسید.

ورود به این جلسه برای علاقمندان آزاد است.

کد خبر 254811
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز