شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۷
۰ نفر

فتانه انفرادی : استقبال متولیان نظام سلامت کشور از ابلاغ سیاست‌های کلی سلامت توسط مقام معظم رهبری، بیانگر این مهم است که این سند به‌طور بسیار شفاف و با نگاهی همه‌جانبه مشکلات حوزه سلامت را در کشور بررسی کرده و برای آن راهکار اندیشیده است، بنابراین به‌نظر می‌رسد که با ابلاغ این سند دیگر جای هیچ اما و اگر و عذر و بهانه‌ای باقی نمی‌ماند چرا که با تدوین این استراتژی راه روشن شده است و حال باید دید چگونه مسئولان اجرایی کشور از این فرصت طلایی استفاده خواهند کرد و ناهمواری‌ها را در این حوزه، هموار خواهند کرد.

به سخن بهتر، این سند، نقشه راه را به وضوح برای حل مشکلات حوزه سلامت نشان داد که اگر بر مبنای آن عمل شود، قطعا ایران از لحاظ سلامت به پیشرفت‌های قابل توجهی خواهد رسید. اکنون، نوبت مسئولان اجرایی کشور است که بتوانند بند‌بند این سند روشن را به‌خوبی به اجرا در آورند و با اجرایی‌شدن آن به مطالبات مردم در حوزه بهداشت و درمان که بحق مطالبات منطقی و جدی است، پاسخ دهند.

اما قطعا، عملیاتی‌شدن این سیاست‌ها نیاز به هماهنگی‌ها و ارتباطات کارآمد با محور قرار دادن تولیت وزارت بهداشت و درمان دارد تا مشکلات حل ناشدنی حوزه سلامت که سال‌هاست مردم را به ستوه درآورده است، حل شود. نکته قابل تامل آن است که چگونگی اجرایی‌شدن سیاست‌های کلان سلامت به همان میزان ارزشمند است که تدوین آن، چراکه این سیاست‌ها اگر به شیوه درست و منطقی، اجرایی نشود، ساعت‌ها وقت و انرژی را که برای تدوین آن صرف شده است هدر می‌دهد و این به معنای غفلت از یک فرصت است.

بنابراین، باید با تامل و نه عجله برای چگونگی عملیاتی‌شدن این سیاست‌ها وقت گذاشت و برنامه‌ریزی کرد. باید با حوصله و دقت، قوت و ضعف‌ها و فرصت‌ها و تهدیدهای احتمالی بر سر راه اجرایی شدن سیاست‌های ابلاغی حوزه سلامت را شناسایی کرد تا بتوان از بهترین و معقول‌ترین راهکارهای موجود برای اجرایی‌شدن سیاست‌ها بهره برد. قطعا تعیین دبیر کار گروه ویژه‌ای برای تدوین راهکارهای اجرایی‌شدن سیاست‌های ابلاغی از سوی وزیر بهداشت و درمان می‌تواند نویدبخش این باشد که وزارت بهداشت هم می‌خواهد با رعایت تمام احتیاط‌ها و جوانب لازم ابتدا بهترین راهکارهای اجرایی‌شدن سیاست‌ها را تدوین و سپس اجرا کند. از یاد نبریم، مردمی که از فشار هزینه‌های درمان به‌شدت در رنج هستند، سخت چشم انتظار چگونگی اجرایی‌شدن سیاست‌های حوزه سلامت هستند و می‌خواهند تغییر را به چشم ببینند و لمس کنند.

کد خبر 255622
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز