سه‌شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۲
۰ نفر

گروه دانش و سلامت - فتانه انفرادی: درپی ابلاغ سیاست‌های کلی حوزه سلامت از سوی رهبرمعظم انقلاب، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر مسئولان اجرایی و کارشناسان حوزه سلامت از توجه ویژه ایشان به حوزه سلامت قدردانی کردند و با اعلام حمایت و آمادگی برای اجرایی‌شدن این سیاست‌ها، عزم ملی و مدیریت جهادی را لازمه عملیاتی و اجرایی‌شدن این سیاست‌ها دانستند.

سلامت

وزیر بهداشت در پیام تشکر خود با بیان اینکه سیاست‌های اعلام شده زمینه‌ساز تحولی چشمگیر در عرصه سلامت خواهد شد، تصریح کرد: این سیاست‌ها افقی روشن در برابر مسئولان و کارشناسان نظام سلامت گشود. هاشمی در پیام خود اعلام کرد که با همه توان برای تحقق سیاست‌های مدبرانه ابلاغ‌شده تلاشی خستگی‌ناپذیر خواهند داشت. علاوه براین، دکتر هاشمی در خبر ساعت 21دوشنبه هم با اعلام اینکه سیاست‌های کلی سلامت، مهم‌ترین سند برای مجلس و مردم است اظهار امیدواری کرد که با اجرای صحیح این سیاست‌ها گره‌های موجود از پیش روی نظام سلامت برداشته شود.

او با اعلام اینکه کارگروهی برای اجرایی شدن این سیاست‌ها مشخص خواهد شد گفت: باید از مجلس و دولت کمک بگیریم تا این لوایح به سرعت تدوین شوند و با اجرایی‌شدن آنها، مردم به‌تدریج اثرات سیاست‌های کلی سلامت را حس کنند.

اعلام حمایت و آمادگی سازمان‌های نظام پزشکی و پرستاری کشور

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور هم به نیابت از جامعه پزشکی آمادگی کامل جامعه پزشکی را از اجرایی شدن سیاست‌های ابلاغی اعلام کرد. او به همشهری گفت: با توجه به اینکه جامعه پزشکی از مجریان اصلی و میدانی این سیاست‌ها هستند، از تمام ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم تا بتوانیم این سیاست‌ها را که سندی مترقی و بالادستی است اجرایی کنیم.

دکتر علی رضا زالی پیشنهاد کرد که باتوجه به اینکه مقام معظم رهبری سیاست‌های حوزه سلامت را همزمان با روز جهانی بهداشت اعلام کردند روز ابلاغ سیاست‌های حوزه سلامت، به‌عنوان روز ملی سلامت نامگذاری شود. سازمان نظام پرستاری کشور هم برای کمک به اجرای سیاست‌های ابلاغی اعلام حمایت کرد.

دکترمحمد میرزابیگی رئیس این سازمان، ابلاغ سیاست‌های کلی سلامت را منطبق با فرهنگ اسلامی و ملی و نیازهای روز و واقعی مردم دانست. او به ایرنا گفت: سازمان نظام پرستاری و معاونت پرستاری وزارت بهداشت تمام توان خود را برای اجرای بند به بند این سیاست‌های کلی در حوزه پرستاری و تفسیری که از نظر علم مراقبت و پرستاری وجود دارد، به‌کار بسته و از تمام بضاعت و پتانسیل علمی و عملی خود در این راستا استفاده می‌کند. سازمان نظام پرستاری نیز به‌عنوان یک سازمان حرفه‌ای و صنفی که برآمده از جامعه و منتخب جامعه پرستاری است می‌تواند با تقبل خدمت، نهادی مؤثر در کمک به دولت برای اجرای این سیاست‌های ابلاغی باشد.

حمایت نمایندگان مجلس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم از سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری ابراز خشنودی و تشکر کردند.دکتر عابد فتاحی عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی به همشهری گفت: این سیاست‌ها از جنبه‌های مهم و مختلف قابل اهمیت و مشخص است که با نگاه جامع و عمیقی تدوین شده است.
به گفته این عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در سیاست‌های ابلاغی نگاه اقتصادی و فرهنگی به حوزه سلامت به چشم می‌خورد که این مهم می‌تواند بسیاری از مشکلات موجود در این حوزه را حل کند.او افزود: برای عملیاتی‌شدن کامل این سیاست‌ها باید عزم ملی و مدیریت جهادی داشت که تنها از این طریق می‌توان به اجرایی شدن این سیاست‌ها کمک کرد.

اعلام حمایت اداره کل سلامت شهرداری تهران

دکتر محمدمهدی گلمکانی مدیر اداره سلامت شهرداری تهران هم در گفت‌وگو با همشهری این سیاست‌ها را نقشه راه و افقی روشن برای حل مشکلات حوزه سلامت ذکر کرد. از دیدگاه گلمکانی یکی از مهم‌ترین بخش‌های این سیاست‌ها اهمیت دادن به بحث تقدم پیشگیری بر درمان است که باید در این زمینه سرمایه‌گذاری جدی انجام شود چرا که با اهمیت دادن و ایجاد سازوکارهایی برای اجرایی شدن بهتر مقوله پیشگیری در کشور، هم از بار بیماری‌ها کاسته و هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی خواهد شد.

به گفته گلمکانی همه سازمان‌ها و نهادهای دخیل در حوزه سلامت باید با تولیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با مدیریت جهادی به اجرایی شدن بحث تقدم پیشگیری بر درمان کمک کنند.دکتر مهدی واعظ مهدوی، مشاور معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور هم بر این باور است که سیاست‌های ابلاغی آنچنان جامع تدوین شده است که با اجرای آن می‌توان به تمام مناقشات موجود در حوزه سلامت پایان داد. او نیز به همشهری گفت: این سیاست‌های ابلاغی دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که یکی از این کارکردها هم جهت و هماهنگ کردن نظریات متعدد و راه‌های متنوع در حوزه سلامت است.

کد خبر 255204
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز