همشهری آنلاین: اعلام نتایج قطعی انتخابات شهرداری‌ها در ترکیه به دلیل ادامه اعتراض‌ها به شمارش آراء در بیش از ۱۰ حوزه انتخاباتی، به بعد از ۲۰ فروردین ماه موکول شد.

به گزارش ایرنا، ده‌ها نامزد انتخاباتی انتخابات شهرداری‌ها در ترکیه با مراجعه به شورای عالی انتخابات در استان‌ها و شهرستان‌ها در ترکیه به نتایج آراء انتخابات شهرداری‌های این کشور که یکشنبه گذشته برگزار شد، اعتراض و خواهان شمارش مجدد آراء شده‌اند.

بر اساس آمار غیر رسمی از انتخابات شهرداری‌های ترکیه، حزب حاکم "عدالت و توسعه" به رهبری رجب طیب اردوغان با کسب 45.51 درصد آرا، توانسته است شهرداری‌های استانبول، آنکارا و بورسا را تصاحب کند.

حزب جمهوریخواه خلق، سه‌شنبه با اعتراض به نتایج انتخابات در آنکارا با مراجعه به شورای انتخابات، خواهان شمارش مجدد آراء در این حوزه شد.

ده‌ها نامزد دیگر در شهرهای استانبول، بورسا، آنتالیا و دیگر مناطق ترکیه نیز به نتایج انتخابات اعتراض کردند.

یک کارشناس امور حقوقی در گفت‌وگو با ایرنا در پاسخ به این سوال که نتایج قطعی انتخابات احتمالاً چه زمانی اعلام خواهد شد، گفت: از نظر قانونی حق اعتراض به شمارش آراء در شهرستان‌ها تا سه روز پس از انتخابات وجود دارد و با احتساب حق اعتراض به تصمیم قطعی شورای انتخابات می‌توان گفت که این روند می‌تواند تا 20 فروردین ماه ادامه داشته باشد و پس از آن نتایج قطعی اعلام شود.

در اعتراض به نتایج انتخابات در آنکارا، هواداران حزب جمهوری‌خواه خلق بزرگترین حزب مخالف در مجلس ترکیه، در برابر ساختمان شورای عالی انتخابات این کشور در آنکارا تظاهرات کردند.

هواداران این حزب با این ادعا که درباره شمارش آراء در آنکارا شبهه وجود دارد، به نتیجه انتخابات شهرداری پایتخت ترکیه اعتراض کردند و علیه شورای عالی انتخابات شعار سر دادند.

آرای حزب عدالت و توسعه در انتخابات شهرداری‌های ترکیه با افزایش 7.12 درصدی نسبت به انتخابات محلی 2009 به 45.51 درصد رسید و احزاب جمهوری‌خواه خلق با 27.92 درصد، حرکت ملی با 15.2 درصد و حزب صلح و دموکراسی با 5.92 درصد در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

حدود 46 میلیون نفر از 52.6 میلیون واجد شرایط در این انتخابات ترکیه شرکت کردند.

برای نخستین بار در تاریخ ترکیه، سه زن موفق به کسب مقام شهرداری در این کشور شدند.

تعداد کشته و زخمی‌های درگیری‌های انتخابات ترکیه 

درگیری‌های میان هواداران احزاب رقیب در انتخابات محلی و پس از آن در ترکیه 11 کشته و 54 زخمی بر جای گذاشته است. در درگیری‌های روز یکشنبه گذشته در جریان انتخابات محلی ترکیه 9 نفر کشته و 41 نفر زخمی شده بودند که در روزهای پس از برگزاری انتخابات بر آمار آسیب‌دیدگان افزوده شده است.

به رغم اعلام نتایج غیر رسمی انتخابات شهرداری‌ها در ترکیه، خصومت میان هواداران احزاب سیاسی ادامه دارد به طوری که دوشنبه شب هفت نفر در شهر قونیه در بخش مرکزی ترکیه در درگیری بر سر نتایج انتخابات شهرداری‌ها، با تفنگ بادی زخمی شدند.

کشته شدن یک نامزد انتخاباتی

دوشنبه نیز در یک حمله مسلحانه در شهرستان تیلو در جنوب شرق ترکیه، بهمن آیدین نامزد حزب اسلامگرای سعادت در مقابل خانه خود به ضرب گلوله کشته و پنج نفر از همراهان وی زخمی شدند.

همچنین در شهر آکساری در بخش مرکزی ترکیه در یک درگیری یک نفر کشته و شماری زخمی شده بودند.

پوتین، هنیه، الهام علی اف و نواز شریف به اردوغان تبریک گفتند

در همین حال، برخی مقامات از جمله الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان، نواز شریف نخست وزیر پاکستان و درویش اراوغلو رهبر بخش ترک نشین قبرس، طی تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه، پیروزی حزب حاکم "عدالت و توسعه" در انتخابات شهرداری‌‍های این کشور را تبریک گفتند.

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه نیز سه‌شنبه در تماسی تلفنی با رجب طیب اردوغان، پیروزی حزب حاکم عدالت و توسعه در انتخابات شهرداری‌ها در این کشور را تبریک گفت. پوتین در این تماس تلفنی از پیروزی حزب حاکم ترکیه ابراز خرسندی کرد.

بر طبق این گزارش، اسماعیل هنیه رییس دولت مردمی فلسطین نیز با استقبال از نتایج انتخابات اخیر شهرداری‌ها در ترکیه گفت: پیروزی حزب حاکم عدالت و توسعه در این انتخابات، دلیلی بر درست بودن روش این حزب در داخل کشور و حمایت از مظلومان جهان در خارج از کشور است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: هنیه که در حال حاضر نایب رییسی دفتر سیاسی جنبش حماس را نیز بر عهده دارد، گفت: از طرف خود و ملت فلسطین به رجب طیب اردوغان نخست وزیر و مردم ترکیه موفقیت در انتخابات اخیر و پیروزی حزب عدالت و توسعه را تبریک می‌گویم.

وی انتخابات ترکیه را در شرایط فعلی و با توجه به تحولات داخلی ترکیه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی بسیار مهم و حساس توصیف کرد.

راهپیمایی حماس در حمایت از پیروزی حزب اردوغان

جنبش حماس روز دوشنبه در اردوگاه جبالیا واقع در شمال غزه، راهپیمایی بزرگی به مناسبت پیروزی حزب عدالت و توسعه ترکیه ترتیب داد. شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی شعارهایی در حمایت از اردوغان و مردم ترکیه سر دادند و این پیروزی را تبریک گفتند.

آنان همچنین پلاکاردهایی با خود حمل می‌کردند که بر روی آنها از اردوغان خواسته شده بود، به حمایت خود از مسئله فلسطین و تلاش برای شکستن محاصره غزه ادامه دهد.

کد خبر 254390
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز