همشهری آنلاین: رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه خواستار در اختیار گذاشتن اطلاعات مردمی درباره جماعت گولن به نیروهای پلیس و امنیتی شد و با رفع ممنوعیت شبکه اجتماعی توییتر مخالفت کرد.

اردوغان با رفع ممنوعیت توییتر در ترکیه مخالفت کرد

به گزارش ایرنا ، نخست وزیر ترکیه در پی بازگشایی مجلس ملی ترکیه پس از انتخابات شهرداری ها در این کشور در سخنانی در جمع نمایندگان حزب حاکم عدالت و توسعه این مطلب را عنوان کرد.

اردوغان ضمن حمله دوباره به فتح الله گولن مخالف آمریکانشین دولت آنکارا از مردم ترکیه خواست اگر اطلاعاتی در مورد این جماعت به ویژه در زمینه منابع مالی این جماعت در اختیار دارند در اختیار منابع پلیس و امنیتی قرار دهند.

وی از جماعت گولن به عنوان ساختاری که مسایل اعتقادی منحرف دارد، یاد کرد و گفت: رهبر این جماعت فتح الله گولن نه یک عالم دینی بلکه به مثابه رییس یک شرکت و یا یک گروه مجرم عمل می کند.

اردوغان با یادآوری اینکه جماعت گولن مسوولان حزب حاکم عدالت و توسعه و دولت ترکیه را فریب داده است افزود :آنان از پشت به ما خنجر زدند.

نخست وزیر ترکیه به رغم اعلام حکم رفع محدودیت شبکه اینترنتی توییتر از سوی دادگاه قانون اساسی ترکیه دوباره خواستار تعطیل این شبکه اجتماعی شد.

اردوغان همچنین از حکم دادگاه قانون اساسی ترکیه انتقاد کرد و گفت: در این حکم حقوق و عدالت تجلی نیافته است و این حکم باید تصحیح شود.

بر اساس قانون اساسی ترکیه، احکام دادگاه قانون اساسی این کشور غیرقابل برگشت و لازم الاجراست.

اردوغان با بیان اینکه دادگاه قانون اساسی ترکیه با عجله حکم صادر کرد، افزود: دادگاه قانون اساسی ترکیه با این حکم به شرکت های بین المللی توییتر، فیس بوک و یا یوتیوب خدمت کرد و این حکم باید اصلاح شود.

مجلس ملی ترکیه پس از یک تعطیلی یک ماهه به علت برگزاری انتخابات شهرداری ها از امروز فعالیت خود را آغاز کرد.

ضرب و شتم رهبر حزب مخالف ترکیه

کمال قلچداراوغلو رهبر حزب مخالف ˈجمهوری خواه خلقˈ بزرگترین حزب مخالف دولت ترکیه در مجلس ملی این کشور روز سه شنبه توسط فرد ناشناسی در مجلس ملی این کشور مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

به گزارش ایرنا ، قلیچداراوغلو به هنگام ورود به سالن محل نشست نمایندگان حزب جمهوری خواه خلق در مجلس ملی ترکیه از سوی فرد ناشناسی مورد حمله و ضربت و شتم قرار گرفت.

سری ساکیک نماینده حزب صلح و دمکراسی در این باره گفت : به هنگامی که با قلچداراوغلو در حال صحبت بودم فرد ناشناسی به وی نزدیک شد و او را مورد ضرب و شتم قرار داد.

نیروهای امنیتی فرد ناشناس را دستگیر و بازجویی از وی ادامه دارد.

جزئیات بیشتری از این حادثه اعلام نشده است.

نمایندگان حزب مخالف اردوغان: مجلس ترکیه ناامن است

نمایندگان حزب مخالف جمهوری خواه در پی مضروب شدن رهبر این حزب از نا امنی در مجلس ملی ترکیه سخن گفتند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، برخی از نمایندگان حزب مخالف جمهوری خواه در گفت وگو با خبرنگاران اعلام کردند که مجلس ملی ترکیه محل ناامنی برای نمایندگان شده است و ما امنیت جانی در این محل نداریم .

قلچداراوغلو در پی مورد ضرب و شتم قرار گرفتن در سخنانی در نشست نمایندگان این حزب در مجلس ملی ترکیه گفت : با چند مشت از میدان بیرون نخواهم رفت.

وی گفت: این نخستین بار نیست که رهبر حزب جمهوری خواه خلق مورد حمله قرار می گیرد ، عصمت اینونو رهبر اسبق این حزب نیز با سنگ هدف حمله قرار گرفته بود.

او افزود : تنها هدف ما تاسیس یک دمکراسی سالم در ترکیه است ، فشارها و خشونت نمی تواند مانعی در راه ما باشد. در مقابل کسی سر خم نخواهیم کرد و از دیدگاه های خود دست بر نخواهیم برداشت.

منابع خبری ترکیه در پی حمله به رهبر مخالف دولت ترکیه نوشتند که فرد مهاجم دارای شانزده مورد سوء سابقه از جمله حمل سلاح و قاچاق مواد مخدر است.

به نوشته این منابع خبری فرد مهاجم از سوی نیروهای مبارزه با تروریسم شهربانی ترکیه تحت بازجویی قرار گرفته و تاکنون سکوت اختیار کرده است.

رسانه های ترکیه نوشتند: در طول 30 سال گذشته هیچ حمله ای به رهبر یک حزب در مجلس ملی ترکیه صورت نگرفته است.

برخی کارشناسان سیاسی حمله به قلچداراوغلو در مجلس ملی ترکیه را یک حمله سازماندهی شده با اهداف مشخص ارزیابی کردند

رهبر حزب مخالف، دولت ترکیه را عامل انتشار نوار صوتی علیه سوریه دانست

دولت باغچه لی رهبر حزب مخالف حرکت ملی ترکیه روز سه شنبه،حزب حاکم عدالت و توسعه و دولت این کشور را عامل انتشار نوار صوتی نشست محرمانه در وزارت امور خارجه دانست.

به تازگی یک فایل صوتی منتسب به هاکان فیدان رییس سازمان اطلاعات ترکیه (میت) منتشر شد، که وی در آن می گوید: برای ورود نظامی به سوریه من می توانم با برخی اقدام ها بهانه ایجاد کنم.

ادعا شده است که این فایل صوتی نتیجه شنود گفت و گو های بین هاکان فیدان رییس سازمان اطلاعات، احمد داود اوغلو وزیر امور خارجه، فریدون سینیرلی اوغلو قائم مقام وزارت امور خارجه ویاشار گولر جانشین ستاد ارتش ترکیه درمورد طرح پنهانی برای مداخله نظامی به خاک سوریه است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا،وی روز سه شنبه در نشست نمایندگان حزب حرکت ملی در مجلس ملی این کشور با اشاره به انتشار متن محرمانه نشست وزارت خارجه ترکیه علیه سوریه گفت : انتشار محتوای این نشست محرمانه مواضع اردوغان و دولت آنکارا را تقویت کرده است و جاسوسان و خائنان آب در آسیاب حزب حاکم ˈعدالت و توسعه ˈ ریخته اند و از نگاه ما حزب حاکم عامل انتشار محتویات این نشست است.

او در ادامه به انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که تابستان آینده برگزار خواهد شد،اشاره کرد و گفت:به جزˈرجب طیب اردوغانˈ هر فردی در ترکیه قابلیت رییس جمهوری شدن را دارد.

وی با عنوان اینکه اردوغان درپی سر پوش گذاشتن به فساد مالی و ارتشاء مقامات دولتی ترکیه است،گفت:اردوغان درهرفرصت از وزیرانی که نام آنان در عملیات فساد و ارتشاء آمده است دفاع کرده و حتی از وزیر سابق خود که قرآن کریم را به سخره گرفته نیز دفاع کرده است.

باغچه لی از نخست وزیر ترکیه با عنوانˈجنگجوی استقلال خیالیˈ نام برد و افزود:نخست وزیر ترکیه بعدازعملیات فسادمالی و ارتشا به تازگی ارزش های ملی را به یاد آورده است .

او به برگزاری انتخابات شهرداری ها در این کشور اشاره و تصریح کرد:نتایج انتخابات محلی هرچه می خواهد باشد، دولت حزب حاکمˈعدالت و توسعهˈ وجهه عمومی ترکیه را خدشه دار کرده است و اردوغان و این حزب حتی اگر به جای 43 درصد آرا 99 درصد آرا را در انتخابات کسب کنند باید حساب پس بدهند.

رهبر دومین حزب مخالف دولت ترکیه در مجلس ملی این کشور با تاکید بر اینکه صندوقهای رای محل تطهیر افراد نیست،گفت: صندوق های رای محل کسب مشروعیت سارقین نیز نخواهد بود و عاملین فسادمالی و ارتشاء دیر و یا زود در دادگاه ها حساب پس خواهند داد.

باغچه لی با اشاره به اینکه حزب ˈحرکت ملیˈ تنها حزب سیاسی ترکیه است که آرای خود در انتخابات محلی را افزایش داده است ، افزود : نتایج انتخابات حاکی از کاهش دو میلیون و 100 هزار رای حزب حاکم ترکیه نسبت به انتخابات سال 2010 است.

وی به ادعاهایی مبنی بر تقلب در شمارش آرای انتخابات شهرداری ها اشاره و بیان کرد : با افراد متخلف برخورد قانونی خواهد شد.

او با اشاره به سخنان پیشین اردوغان مبنی بر اینکه ما در حال جنگ با سوریه هستیم گفت: ترکیه چه زمانی وارد جنگ با سوریه شد که ما از آن خبر نداریم.اردوغان نمی تواند ترکیه را وارد جنگ کند.

وی با اشاره به نزدیک بودن زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ترکیه گفت: اردوغان در روزهای اخیر در سخنان خود تلویحا از نامزدیش برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری خبر داده و حتی سخن از روش های مختلف برای ریاست جمهوری ترکیه گفته است.

باغچه لی با تاکیدبراینکه در یک کشور 77 میلیونی طرح نام تنها دو نفر برای نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری بی احترامی به حق مردم است ، افزود : برای حزب حرکت ملی بیش از آنکه نام افراد مطرح باشد ارزش ها در انتخاب رییس جمهوری ترکیه اهمیت دارد.ترکیه در انتخاب رییس جمهوری پادشاه انتخاب نخواهد کرد،سلطانی را نصب نخواهد کرد و یک معاون دیکتاتور را بر نخواهد گزید.

وی گفت:در انتخاب رییس جمهوری مردم به شخصی با هویت ملی که هیچ شائبه ای در وی موجود نباشد وظیفه ای را محول خواهند کردو اشخاصی که از خودمختاری کردستان سخن به میان می آورند نمی توانند رییس جمهوری ترکیه شوند.اشخاصی که درجامعه قطب بندی ایجاد می کنند؛دربین مردم دو دستگی ایجاد می کنند،شبکه های اجتماعی را ممنوع می کنند و آزادی های فردی را محدود می کنند،آنانی که با رشوه دهندگان و رشوه بگیران دست در دست هم دارند؛ آنانی که در ویلاهای خود میلیون ها دلار انبار می کنند، آنانی که علیه ارتش ترکیه توطئه می کنند، نمی توانند رییس جمهوری شوند .

کد خبر 255214
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز