گروه علمی فرهنگی – حمید دهقان: مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری سازمان میراث فرهنگی در گفت وگو با همشهری با اشاره به گذشته شرکت توسعه گردشگری که با نام های مختلف و آخرین آن ها شرکت توسعه میهمانخانه های ایران بود، هدف این شرکت را توسعه هتلداری در کشور بیان کرد

مهدی جهانگیری گفت: درحال حاضر شرکت توسعه گردشگری ایران از سوی سازمان میراث فرهنگی به عنوان یک پل ارتباطی و یک بسترساز برای حضور بخش خصوصی در امر هتلداری، ساخت هتل، تبلیغات در داخل و خارج کشور و برگزاری نمایشگاه ها و سرمایه گذاری در همه زمینه های مرتبط با هتلداری تلاش می کند.
وی افزود: واقعیت این است که در صنعت گردشگری کشور عقب ماندگی زیرساخت ها کاملا مشهود است و هنگامی که در یک هفته، میان تعطیلی چهارشنبه پیش می آید، آشکار می شود که زیرساخت های اقامتی ما به هیچ وجه جوابگوی گردشگری داخلی ما نیست. در چنین وضعیت ، چگونه ما می توانیم رضایت گردشگران خارجی را فراهم سازیم. اکنون غیر از چند استان مانند اصفهان، فارس، تهران، خراسان رضوی و مناطق آزاد بقیه نقاط کشور در زمینه زیرساخت های گردشگری با عقب ماندگی جدی مواجه هستند. در شرایطی که بخش خصوصی قادر به سرمایه گذاری در این رشته نیست، لازم است دولت مشکل زیرساخت ها را حل کند. البته دولت نباید هتلداری کند و مجتمع های اقامتی را اداره کند، بلکه باید هتل بسازد و با شرایط مناسب به بخش خصوصی واگذار کند. کما این که در زمان های گذشته نیز حاکمیت در این زمینه پیشگام بوده است. در دوره شاه عباس 999 کاروانسرای بین راهی از سوی حاکمیت بنا شد و در رژیم گذشته هم میهمانسراهای ایرانگردی و جهانگردی در شهرهای دور و نزدیک احداث شد.
وی گفت: براساس طرح جامع گردشگری با انجام مطالعاتی که از سوی سازمان در سطح کشور انجام شده، درحال حاضر احداث 142 هتل سه، چهار و پنج ستاره حداقل نیاز اقامتی گردشگران است و در مرحله نخست احداث 66 هتل در اولویت قرار دارد و به همین منظور با تصمیم آقای مشایی رئیس سازمان، مشکلات دست و پاگیر بوروکراسی در احداث هتل، واگذاری زمین، تهیه طرح و دریافت مجوز از نهادها و سازمان ها اقدامات موثری انجام شده است. بر مبنای فاینانس سال 84 در قانون بودجه، مبلغ 256 میلیون دلار برای ساخت 30 هتل سه و چهار ستاره در کشور در شورای اقتصاد اعتبار منظور شده که با صدور مجوز به بانک مرکزی، در مدت کوتاهی احداث این هتل ها به مرحله اجرا درمی آید.
وی افزود: در شهرهای بوشهر و گنبد توسط شرکت های سرمایه گذاری، ساخت هتل آغاز شده و در شهرستان قم مقدمات ساخت هتل سه و پنج ستاره و یک مجموعه اقامتی به صورت هتل آپارتمان با یک مجموعه تجاری با مشارکت آستانه حضرت معصومه (س) و شهرداری قم فراهم شده است.همچنین با مشارکت سرمایه گذاران کشورهای سوئیس، امارات و ترکیه چهار پروژه در استان خوزستان و در شهرهای اهواز و آبادان برای احداث هتل های سه و چهار ستاره ساخته می شود و این سرمایه گذاران ساخت ده تا پانزده هتل را شروع کرده اند. دو شرکت سرمایه گذار ترکیه نیز برای ساخت 20 هتل در 20 منطقه کشور اعلام آمادگی کرده اند.
مدیر عامل شرکت توسعه گردشگری ایران با اطمینان به شروع احداث 30 هتل با مجوز شورای اقتصادی و 25 هتل از سوی سرمایه گذاری داخلی بر مبنای تسهیلات سازمان میراث فرهنگی، یک دوره هفت ساله – دو سال ساخت و پنج سال برگشت سرمایه با نرخ 8 درصد – و اجرای 15- 10 پروژه با مشارکت شرکت های خارجی در سال جاری می گوید: من سال 85 را برای صنعت هتل سازی کشور، سال حماسی می دانم و مسلما این حرکت ضربتی و اساسی از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ثمره بسیار خوبی خواهد داشت.
وی گفت: یک هتل پنج ستاره زیبا و بدیع در روستای کندوان آذربایجان شرقی احداث شده که در پایان شهریور امسال گشایش می یابد، این هتل یکی از برترین های دنیا محسوب می شود. نورپردازی، محوطه سازی و فضای دل انگیز و قشنگ آن، یک جاذبه خوب برای گردشگران،  با زندگی در درون صخره های شگفت انگیز فراهم می سازد. امید است سازمان یونسکو هم به این هتل توجه لازم را مبذول دارد.
جهانگیری در مورد فروش هتل لاله تهران گفت: برای فروش این هتل به بخش خصوصی دوبار آگهی شد با قیمت پایه مبلغ 46 میلیارد تومان. خریدارانی نیز مراجعه کردند. ولی با در نظر گرفتن هزینه بازسازی با برآورد حدود 20 میلیارد تومان و مشکلات موجود پرسنلی، از نیمه راه برگشتند. در حال حاضر واگذاری هتل لاله در دستور کار سازمان نیست و با تفاهم نامه ای که با سرمایه گذاران قطری امضا شده، بال غربی هتل لاله بازسازی خواهدشد.
مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری در پایان این گفتگو وجود میهمانسراها و میهمانپذیرهای استانداری ها و ارگان ها و سازمان های دولتی را مشکل اساسی در سرمایه گذاری بخش خصوصی در هتلداری عنوان کرد و افزود: دولت نمی تواند هتلدار خوبی باشد و ساختن و واگذاری آنها به بخش خصوصی هر چه زودتر، از هر لحاظ مصلحت است.

از 25 هتلی که در دو ماه آینده عملیات احداث آن ها در 20 استان کشور آغاز می شود، به شرح زیر نام برده شده است:
هتل سه ستاره کاشمر با 60 اتاق، هتل سه ستاره رزن همدان با 40 اتاق، هتل سه ستاره بیرجند با 80 اتاق، هتل سه ستاره بجنورد با 80 اتاق، هتل چهار ستاره اردبیل با 100 اتاق، هتل سه ستاره خرم آباد با 80 اتاق، هتل چهار ستاره ارومیه با 100 اتاق، هتل سه ستاره کرمانشاه با 100 اتاق، هتل سه ستاره سنندج با 100 اتاق، هتل سه ستاره زنجان با 80 اتاق، هتل سه ستاره قزوین با 80 اتاق، هتل سه ستاره شبستر با 60 اتاق، هتل سه ستاره کاشان با 80 اتاق، هتل سه ستاره جیرفت با 80 اتاق، هتل سه ستاره سیرجان با 80 اتاق، هتل چهار ستاره کرمان با 100 اتاق، هتل سه ستاره لاهیجان با 80 اتاق، هتل سه ستاره شهرکرد با 60 اتاق، هتل سه ستاره زاهدان با 100 اتاق، هتل سه ستاره ایلام با 80 اتاق، هتل چهار ستاره بندرعباس با 100 اتاق، هتل چهارستاره رامسر با 100 اتاق، هتل چهار ستاره مشهد با 100 اتاق، هتل چهارستاره تبریز با 100 اتاق و هتل سه ستاره نیشابور با 80 اتاق

کد خبر 2536

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز