سه‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۷:۳۰
۰ نفر

داستان انتخاب سرمربی تیم ملی والیبال ایران به معمایی چندمجهولی تبدیل شده است. البته به‌نظر می‌رسد که فدراسیون والیبال خواسته یا ناخواسته این موضوع را پیچیده کرده است.

آیا کواچ به سرنوشت برناردی دچار خواهد شد؟


به محض اینکه ولاسکو تصمیم گرفت که با والیبال ایران قطع‌همکاری کند، مسئولان فدراسیون والیبال به راحتی در برابر خواسته او تسلیم شدند. شاید آنها تصور می‌کردند که یافتن جانشین برای ولاسکو بسیار آسان است و لورنزو برناردی در یک انتقال آرام و بدون تنش روی صندلی استادش در تیم ملی ایران خواهد نشست. به هر حال درگیر بودن برناردی در تیم جاسترزبسکی لهستان و حضور این تیم در لیگ قهرمانان اروپا سبب شد تا فدراسیون والیبال به گزینه‌های دیگری هم فکر کند. در این میان آندریا آناستازی سرمربی سابق تیم ملی لهستان گزینه اول فدراسیون بود اما به 2دلیل امضای قرارداد با آنستازی به بن‌بست خورد؛ رقم بالای درخواستی او و همچنین خواسته وی مبنی بر امضای قرارداد با دستیارانش تا المپیک 2016.

به هر حال برای چند روز، تلاش فدراسیون والیبال برای استخدام مربی در سکوت خبری سپری شد تا اینکه صبح روز گذشته محمد رضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال در گفت‌وگو با ایسنا مدعی شد که سرمربی تیم ملی انتخاب شده و از دهم فروردین کارش را آغاز خواهد کرد.

چند ساعت پس از انتشار این خبر، محمود افشاردوست، دبیر فدراسیون والیبال گفت‌وگویی با فارس انجام داد و اعلام کرد که فدراسیون با اسلوبودان کواچ برای هدایت تیم ملی به توافق رسیده اما قراردادی امضا نشده است.افشاردوست البته با احتیاط گفت: «توافقات نهایی با کواچ حاصل شده اما تا وقتی که قراردادی امضا نشود نمی‌توان گفت وی سرمربی تیم ملی است. با برناردی هم توافق کرده بودیم اما لحظه آخر قرارداد امضا نشد.»

اما اسلوبودان کواچ کیست که ناگهان نامزد هدایت تیم ملی والیبال ایران شده است؟ وی متولد سال 1967و بازیکن سابق تیم ملی والیبال صربستان است. این بازیکن در دوران بازیگری خود که 20سال به طول انجامید همراه با تیم یوگسلاوی سابق قهرمان رقابت‌های المپیک 2000سیدنی و برنده مدال برنز المپیک 1996آتلانتا شد. وی که 1/92متر قد دارد در حالی در سال 2000قهرمان المپیک شد که 33سال سن داشت. کواچ در سال 2008وارد حرفه مربیگری شد و هدایت تیم رادنیکی در لیگ دسته اول صربستان را برعهده گرفت. او طی 3فصل مربیگری با این تیم 2مقام قهرمانی در لیگ و 2مقام قهرمانی در رقابت‌های حذفی صربستان کسب کرد. کواچ در سال 2011به ایتالیا رفت تا هدایت تیم سرسیفتی پروجا را برعهده بگیرد. هنگامی که کواچ به پروجا رسید این تیم در رقابت‌های دسته دوم حضور داشت اما یک سال بعد وی این تیم را قهرمان کرد و به رقابت‌های دسته اول آورد. در سال پس از آن هم پروجا در لیگ ششم شد و در این فصل نیز هم‌اکنون پس از 20بازی با 15برد و 5باخت در رده سوم جدول رده‌بندی است.

البته کواچ با والیبال ایران چندان هم بیگانه نیست چون وی حدود 10سال پیش برای تیم پگاه ارومیه در لیگ ایران بازی کرده بود.با توجه به اتفاقات یک‌ماه اخیر 2سناریو در مورد نیمکت مربیگری تیم ملی والیبال ایران مطرح است. سناریوی نخست کمی خوش‌بینانه است؛ فدراسیون برای جذب کواچ با خود وی به توافق کامل رسیده و همچنین رضایت باشگاه پروجا ایتالیا را هم جلب کرده است. در چنین شرایطی او در آینده‌ای نزدیک برای امضای قرارداد به ایران خواهد آمد.

اما سناریوی دیگر توأم با بدبینی است؛ هنوز لورنزو برناردی گزینه نخست فدراسیون والیبال برای هدایت تیم ایران است اما چون سرنوشت تیم جاسترزبسکی لهستان در لیگ قهرمانان اروپا فروردین 93مشخص می‌شود فدراسیون در حال زمان خریدن است و انتشار خبر مذاکره و حتی توافق با کواچ، تنها به جهت خرید زمان و راضی کردن افکار عمومی است.به هر حال گذر زمان یکی از این دو سناریو را تأیید خواهد کرد.

کد خبر 252756

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز