گروه اجتماعی: هر سال جمعی از مسافران جاده‌ای نوروز، که در روزهای پایان سال برای سفرشان در تعطیلی آغاز بهار برنامه‌ریزی کرده‌اند، هرگز به خانه برنمی‌گردند.

جاده

آمار این افراد در تعطیلی نوروز سال 92خورشیدی، 1277نفر بود که باتوجه به کبیسه بودن سال91، تعداد جان‌باختگان جاده‌ای روزانه بیش از 58نفر بود؛ یعنی تقریبا هر 25دقیقه یک نفر. براساس تحلیل‌های کمیسیون ایمنی راه‌های کشور، واژگونی به‌عنوان بیشترین نوع تصادفات نوروز 92با 1362مورد تکرار و تخطی از سرعت مطمئنه، بی‌توجهی به جلو، خستگی و خواب‌آلودگی و عدم‌توانایی در کنترل وسیله نقلیه به‌ترتیب مهم‌ترین علل تصادفات در ایام نوروز 92بوده‌اند.

این آمار غیراز مجروحیت‌های موقت و دائمی است که بر اثر تصادف برای فرد و خانواده‌اش باقی‌می‌ماند. امسال هم مانند سال‌های گذشته برای کاهش این تلفات جبران‌ناپذیر، طرح نوروز 93در جاده‌های کشور از 25اسفند آغاز و تا پایان روز 17فروردین ادامه خواهد داشت. در این طرح برنامه دستگاه‌های متولی سفرهای نوروزی بر حمل‌ونقل عمومی در جاده‌ها متمرکز شده است. 196دوربین سازمان راهداری برای نمایش برخط ترددها در جاده‌ها در ایام نوروز فعال خواهند بود و این سازمان با همکاری پلیس راه نسبت به استفاده از دوربین‌های نظارت و کنترل فعالیت آنها تا قبل از آغاز مسافرت‌های نوروزی اقدام خواهند کرد.

وزیر راه و شهرسازی در نشست کمیسیون ایمنی راه‌ها تأکید کرد: کنترل و بازرسی ناوگان حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای در همه پایانه‌های کشور ضروری است و بازرسی فنی و دقیق این ناوگان را کارشناسان سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای باید انجام دهند. عباس آخوندی که ریاست این کمیسیون را به‌عهده دارد، همچنین خبر داد که تردد اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های متعلق به شرکت‌ها، دانشگاه‌ها و سایر نهادها ممنوع است. او گفت:

تردد اتوبوس و مینی‌بوس‌های سازمان‌ها و نهادها تنها درصورت داشتن مجوز‌ و بیمه‌های لازم تحت نظارت و عملکرد یکی از شرکت‌های مجاز مسافربری در ایام نوروز امکان‌پذیر است و بخشنامه‌ای در این خصوص به استانداران ارسال خواهد شد. وزیر راه و شهرسازی در حالی چنین گفت که در ایام نوروز، 19هزار و 500 دستگاه اتوبوس ویژه، 35هزار و 900دستگاه مینی‌بوس و 35هزار و 800دستگاه سواری کرایه مسافران را در جاده‌های کشور جابه‌جا خواهند کرد.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای هم در این‌باره گفت: هم‌اکنون ادارات کل حمل‌ونقل و پایانه‌ها آمادگی لازم جهت کنترل و نظارت بر فرایند سفرهای نوروزی از طریق ناوگان حمل‌ونقل عمومی را دارند. داوود کشاورزیان خبر داد که هماهنگی و جلسات لازم با تشکل‌های صنفی حمل‌ونقل مسافر برگزار شد و بخشی از آمادگی لازم صورت گرفته است. سازمان هلال احمر نیز که از سازمان‌های فعال در طرح نوروزی 93در جاده‌ها خواهد بود، 20هزار عضو داوطلب در سازمان جوانان خود را در یک‌هزار پایگاه جاده‌ای مستقر می‌کند.

وحید قبادی دانا رئیس سازمان جوانان هلال احمر با بیان اینکه طرح «ایمنی و سلامت مسافران نوروزی» با هدف راهنمایی مسافران در اماکن تاریخی و همچنین کاهش تصادفات و کشته‌ها در نوروز اجرایی می‌شود، گفت: در این پایگاه‌ها جوانان داوطلب علاوه بر دریافت تست فشار خون و دیابت، به توزیع بروشور، نقشه، کاتالوگ و مانند آن اقدام می‌کنند. پلیس راه هم به‌عنوان مجری انتظامی طرح نوروز 93برای کاهش تلفات رانندگی در جاده‌ها محدودیت‌های ترافیکی اعلام شده از سوی وزارت راه و شهر‌سازی‌ را اجرا می‌کند.

براساس این محدودیت‌های ترافیکی، عبور و مرور انواع موتورسیکلت در ایام طرح نوروزی در تمامی آزادراه‌ها، بزرگراه‌ها و محورهایی که ضرورت ایجاب کند، ممنوع است. همچنین در تمامی محورهای برون شهری که در ایام طرح نوروزی، ممنوعیت و محدودیت ترافیکی برای انواع وسایل نقلیه سنگین اعمال می‌شود، عبور و مرور انواع تریلر، کامیون و تانکرهای حامل مواد سوختی و فاسدشدنی از این امر مستثنی است. ازسوی دیگر جابه جایی محمولات ترافیکی (محموله‌هایی که باید به‌صورت ویژه حمل شود) که از قبل پروانه عبور دریافت کرده‌اند از روز سه‌شنبه 27اسفند تا پایان پنجم فروردین و همچنین از 12فروردین تا پایان روز جمعه 15فروردین ممنوع است. برای روزهای 6، 7، 10و 11فروردین صرفا محمولات ترافیکی اضطراری دارای ضرورت ملی براساس تشخیص مرجع صادرکننده، مجوز عبور محموله می‌گیرند.

محدودیت‌های ترافیکی دیگری نیز در بسیاری از جاده‌های کشور به‌طور جداگانه اجرا می‌شود که از آن جمله می‌توان به یکطرفه شدن جاده کرج به چالوس از عصر چهارشنبه پایان سال تا ساعت ۲۴ جمعه اول فروردین۹۳ اشاره کرد. مراکز مدیریت راه‌ها در سراسر کشور به‌صورت شبانه‌روزی آماده عرضه خدمات به مسافران هستند و تلفن گویای 141و سامانه پیامکی 3000141 آماده ارائه آخرین اطلاعات راه‌های کشور خواهند بود.

کد خبر 251955
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز