گروه شهری: از نظر رئیس شورای اسلامی شهر تهران جمعیت امروز تهران بیش از ظرفیتی است که برای آن پیش‌بینی شده و این مهم‌ترین مشکل شهر تهران است.

احمد مسجد جامعی که از شرکت‌کنندگان نشست دگرسازی مدیریت کلانشهر تهران با رویکرد توسعه اجتماعات محلی بود، گفت: افرادی که مدعی انتقال پایتخت هستند خود حاضر به ترک آن نیستند. وی در این نشست که معصومه آباد، محمد حقانی، رحمت‌الله حافظی و ولی‌الله شجاع‌پوریان از اعضای شورای اسلامی شهر تهران و نیز مظفر صرافی عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی شرکت داشتند با اشاره به مشکلات شهر تهران گفت: افزایش جمعیت یکی از مهم‌ترین مشکلات تهران است که سبب شده مشکلات دیگر نیز از دل آن بیرون آید.

براساس طرح جامع پیش‌بینی شده بود که تهران حدود 8میلیون نفر را در خود جای دهد اما به گفته رئیس شورای شهر هم‌اکنون تهران 13میلیون نفر جمعیت دارد که در چنین وضعیتی مشکلاتی نظیر آلودگی هوا، آلودگی‌های زیست‌محیطی و نگاه کالایی شدن به انسان، مسکن و زمین پیش آمده است.

در این نشست همچنین معصومه‌آباد رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به حضور اقوام مختلف در تهران آن را سبب از بین رفتن یکپارچگی شهر و بروز برخی از مشکلات دانست و گفت: قومیت‌های مختلف تعلق خاطری به شهر تهران ندارند به همین دلیل شاید به خیلی از موازین توجه نکنند بنابراین ایجاد تعلقات عاطفی بر حسب نیاز‌های محلی و پاسخگوی نیاز‌ها براساس محله‌محوری می‌تواند یکی از راهکارهای موجود برای برون‌رفت از این وضع باشد.

تقویت دوستی در بین شهروندان

رحمت‌الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری هم با گلایه از نگاه سخت‌افزاری حاکم بر جامعه گفت: تقویت احساس دوست‌داشتن از مهم‌ترین راهکارهای حل معضلات شهری است. از نظر حافظی مشکلات شهر تهران بر 2‌محور استوار است؛ یکی آنکه منافع شخصی را بر منافع عمومی ترجیح می‌دهیم و دیگر آنکه ضعف در احساس دوست داشتن داریم.

به گفته این عضو شورای شهر، تا زمانی که این دو مشکل مرتفع نشود نمی‌توان به حل مشکلات شهر از قبیل آلودگی‌های زیست‌محیطی امیدوار بود. یکی دیگر از شرکت‌کنندگان در نشست دگرسازی مدیریت کلانشهر تهران با رویکرد توسعه اجتماعات محلی ولی‌الله شجاع پوریان معاون اداری و اجرایی شورای اسلامی شهر تهران بود. وی استفاده از ظرفیت پژوهشی و علمی را یکی از راهکارهایی دانست که می‌توان با استفاده از آن به رفع مشکلات شهری خوشبین بود.بر این اساس به گفته شجاع پوریان راه‌اندازی نشست‌های تخصصی در شورای چهارم گامی در جهت حرکت در این مسیر است.

کد خبر 250765
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز