مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۰
۰ نفر

گروه شهری: کلیات طرح پیشنهادی شهرداری تهران درخصوص حریم پایتخت در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران مورد بررسی قرار گرفت.

علیرضا نادری، معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران درگفت‌وگو با همشهری اعلام کرد: در هفتمین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران کلیات طرح حریم شهر تهران به مساحت 5هزار و 918هزار کیلومترمربع بررسی و تصویب شد.
در این جلسه همچنین مقرر شد مطالعات راهبردی ارائه شده توسط معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران پس از بررسی در کمیته مربوطه ظرف مدت یک‌ماه آینده جهت تصویب نهایی به شورای‌عالی شهرسازی و معماری ارائه شود.

براین اساس در حریم 5هزار و 918کیلومتری پایتخت ایجاد و شکل‌گیری هرگونه شهر و شهرستان جدید ممنوع خواهد شد.
همچنین با مدیریت یکپارچه در این طرح سازوکار یکسانی جهت مدیریت و برخورد با تخلفات در حریم تهران اتخاذ می‌شود. تصویب طرح حریم شهر تهران که از اثرات اجرای طرح جامع تهران است، امکان ایجاد مدیریت یکپارچه در محدوده تهران را فراهم می‌آورد.
پس از اجرای طرح جامع شهر تهران، طرح تفصیلی نیز تهیه و 5سال پس از طرح جامع یعنی در سال 91به اجرا در آمد. با اجرای طرح تفصیلی محدوده شهر تهران از حدود 713کیلومتر به 648کیلومترمربع تقلیل یافته است.

در این طرح که مساحت حریم شهر تقریبا 10برابر مساحت تهران شده است وضعیت جمعیت‌پذیری پایتخت نیز ساماندهی می‌شود.پیش از ارائه این پیشنهاد، بخش‌هایی از شهر تهران فاقد حریم قانونی بود و تنها محدوده حریم شهر تهران به جا مانده از نخستین طرح جامع شهری در سال 1347با عنوان حریم استحفاظی مورد توجه بود.در طول 4دهه گذشته به‌دلیل رشد روزافزون شهر تهران بخش‌هایی از محدوده‌های حریم شهر که در طرح فرمانفرمائیان پیش‌بینی شده بود، نقض شد و تهران به بیش از محدوده‌های ذکرشده به‌عنوان حریم توسعه یافت.

اعضای شورای شهر نیز همواره نسبت به تعیین محدوده حریم پایتخت تأکید کرده و آن‌ را یکی از اولویت‌های اصلی شهر تهران اعلام می‌کردند.معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران در این‌باره گفت: اجرای طرح جامع شهر تهران در سال 1386ضرورت ساماندهی حریم تهران و تعیین حریم وسیع‌تر برای تنظیم رابطه کالبدی، اقتصادی و اجتماعی بین اراضی پیرامون و شهر تهران را ضروری دانسته و حریم کلانشهر تهران به‌عنوان نقش هاله شهری و عملکرد زیست‌محیطی و تنفسگاه شهر تهران مطرح شده است.

در واقع این اقدام شهرداری تهران با هدف هدایت و کنترل تحولات کالبدی شهر و حفظ هویت و تشخیص فضایی- کالبدی حریم تهران، با وسعت حدود 5هزار و 918کیلومترمربع به تصویب شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور رسیده است. علیرضا نادری نبود نگرش برنامه‌ریزی منطقه‌ای برای محدوده پایتخت و همچنین وجود تداخل‌های مدیریتی را دلیل پیشنهاد طرح جامع حریم و مدیریت یکپارچه آن به شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور دانست.

به گفته او نیازسنجی محیطی و قانونی در حریم شهر تهران و توجه به لزوم ساماندهی و نگرش یکپارچه به محدوده و حریم در سال‌های گذشته، کارشناسان و مدیران مرتبط با معاونت شهرسازی و معماری شهرداری را به‌خود مشغول ساخته و شهرداری تهران را بر آن داشته تا با توجه به چالش‌ها و معضلات پیش رو به سرعت طرح راهبردی حریم پایتخت را تدوین و به شورای‌عالی شهرسازی و معماری پیشنهاد کند.این طرح پس از تأیید شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور به اجرا در خواهد آمد. در محدوده حریم تهران که به شورای‌عالی شهرسازی پیشنهاد شده است، 8شهرستان، 15بخش، 33دهستان و 24شهرداری وجود دارد.

کد خبر 245536
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز