گروه شهری: سومین همایش نذر فرهنگی با حضور محمدباقر قالیباف شهردار تهران در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

قالیباف  در سومین همایش نذرفرهنگی


در این همایش همچنین مشاور شهردار تهران در امور بانوان و مدیر طرح نذر فرهنگی، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، مدیرکل امور بانوان، جمعی از استادان دانشگاه و نذرکننده‌های فرهنگی شرکت داشتند و طی مراسمی از تنی چند از نذرکنندگان فرهنگی در حوزه‌های آموزشی، پزشکی، حقوقی و... تقدیر به عمل آمد. سخنران اصلی این مراسم شهردار تهران بود.

قالیباف در سخنرانی خود از آمار دقیقی سخن گفت که نشان می‌دهد حداقل در تهران 500هزار نفر از 2میلیون خانوار ساکن تهران بیش از ظرفیت خود از انواع امکانات برخوردارند از طرف دیگر حداقل 300هزار خانوار داریم که از ابتدایی‌ترین امکانات برخوردار نیستند و 6 ماه یکبار هم یک‌وعده گوشت سر سفره غذای آنها پیدا نمی‌شود. وی اظهار امیدواری کرد شهرداری تهران بتواند در حوزه نذر ارتباط این خانواده‌ها را با هم برقرار سازد. وی حتی قول داد به‌رغم مشغله فراوان وقت بیشتری برای نذر فرهنگی اختصاص دهد و کمک کند تا کارهای بزرگ‌تری در این حوزه اتفاق بیفتد.

قالیباف با اشاره به اینکه در برنامه 5ساله دوم تلاش می‌شود تا با استفاده از خردجمعی روی تغییر و بهبود رفتار شهروندان تمرکز کنیم به‌نحوی که هر کسی وارد این شهر شد احساس کند که رفتار همه قشرهای جامعه در رانندگی، همسایه‌داری، همکاری، خانوادگی و... بهتر شده و مردم با محبت بیشتری با هم رفتار می‌کنند. وی از سنت‌های خوب ایرانی و اسلامی سخن گفت که در حوزه فرهنگی کشور وجود دارد. قالیباف با اشاره به اینکه درک‌اش از انقلاب و سیره امام خمینی (ره) این است که باید اداره امور مردم را در همه زمینه‌ها به‌خودشان واگذار کنیم، گفت: اگر مشارکت مردم را یک مشارکت معنی‌دار و جهت‌دار کنیم، بر بسیاری از مشکلاتی که امروز با آنها دست و پنجه نرم می‌کنیم و قادر به حل آنها نیز نیستیم، فائق می‌آئیم. پس باید باورمان باشد که مردم با پولشان شهر را اداره می‌کنند و باید این فرصت را داشته باشند که با فکر، نگاه و باورهای خود شهر را اداره کنند.

از نظر قالیباف شهرها به‌عنوان مراکز جمعیتی باید مولد قدرت، ثروت، معرفت و منزلت باشند اما باید یاد بگیریم که اگر ثروت تولید کردیم چگونه آن را به منزلت تبدیل کنیم؟ وگرنه صرفا مال‌اندوزی جز مفسده چیز دیگری ندارد. از سوی دیگر وقتی می‌توانیم این ثروت را به منزلت و معرفت تبدیل کنیم که فرهنگ احسان را در جامعه خوب بشناسیم زیرا اگر یکی از افراد دارای ثروت طعم احسان را بچشد و بداند که احسان چه منزلتی در جامعه و دنیا و آخرت به او می‌دهد، هرگز این فرهنگ احسان را با چیز دیگری عوض نمی‌کند. وی در بخش دیگری از اظهاراتش خطاب به شهروندان گفت: گاهی به وقت شما و گاهی دیگر به محبت شما و گاهی نیز در این شهر به مهارت شما نیازمندیم.

شکل‌گیری 374کانون نذر فرهنگی در محله‌های تهران

دیروز سیدمحمدهادی ایازی معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در سومین همایش نذر فرهنگی خبر از تشکیل 374کانون نذرفرهنگی در محله‌های پایتخت داد. وی گفت: سراهای محله نقش مؤثری در اجرای گسترده طرح نذر فرهنگی داشته‌اند و به‌منظور توسعه شبکه‌های اجتماعی به‌زودی 374کانون محلی مرتبط با این موضوع راه‌اندازی خواهد شد. از نظر ایازی نذر فرهنگی یک موضوع اجتماعی است که با مشارکت مردم محقق می‌شود. بر این اساس، در قالب اجرای این طرح مردم بخشی از وقت، توان علمی، تخصص و مهارت خود را در زمینه‌های آموزشی، پزشکی، حقوقی، مشاوره، فرهنگی، هنری و ادبی صرف کمک به نیازمندان و افراد آسیب‌پذیر می‌کنند. ایازی گفت: طی سال‌های گذشته با بهره‌گیری از ساختارهای جدید شکل گرفته در محله‌های شهر و ایجاد شبکه‌های اجتماعی طرح نذر فرهنگی پیشرفت قابل توجهی داشته و زمینه ارائه خدمت بسیاری از متخصصان و استعدادهای محلی به دیگر شهروندان فراهم شده است. بنابراین گزارش، سراهای محله ارتباط بین افراد آسیب‌دیده و نیازمند را با افراد نیکوکار برقرار کرده و مسیر وصول سرمایه معنوی را هموار می‌سازد.

کد خبر 250071

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز