جمعه ۱ تیر ۱۳۸۶ - ۱۵:۳۱
۰ نفر

مصر با هدف نشان دادن حمایت خود از دولت محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری نشستی است که طی آن عباس با حسنی مبارک، رئیس جمهور مصر و مقامات ارشد اردن و رژیم صهیونیستی دیدار خواهد کرد.

این نشست روز دوشنبه در شرم‌الشیخ، از شهرهای تفریحی حاشیه دریای سرخ که شهر محبوب مبارک برای برگزاری این‌گونه گردهمایی‌ها است، برگزار خواهد ‌شد.

اگرچه هدف از برگزاری این نشست جلوگیری از تعمیق شکاف در جامعه فلسطینی عنوان شده اما متحدان ایالات‌متحده در منطقه سعی دارند در چارچوب آن زمینه انزوای جنبش حماس که پس از درگیری با جناح‌هایی از فتح کنترل کامل نوار غزه را در دست گرفته است، فراهم آورند.

خبر برگزاری این نشست روز پنجشنبه توسط احمد ابوغیظ، وزیر امور خارجه مصر اعلام شد و به فاصله کوتاهی پس از آن دولت خودگردان، اردن و سخنگوی هیأت دولت رژیم صهیونیستی نیز برگزاری آن ‌را تأیید کردند.

مصر که به‌دلیل یک سال تلاش ناکام برای متقاعدکردن حماس به مبادله گیلاد شالیت، سرباز به اسارت گرفته اسرائیلی در برابر زندانیان فلسطینی چهارشنبه گذشته تصمیم به منتقل کردن هیأت دیپلماتیک خود از نوار غزه به کرانه باختری رود اردن، جایی که کماکان تحت کنترل نیروهای فتح است، گرفت اکنون با این نشست قصد دارد پیامی دیگر برای حماس بفرستد.

رهبران حماس طی هفته گذشته بارها اعلام کردند که قصد ندارند نوار غزه را به تنهایی مدیریت کنند، ریاست عباس بر حاکمیت خودگردان را به رسمیت می‌شناسند و خواستار احیای دولت وحدت ملی هستند که در ماه مارس و پس از رایزنی‌های طولانی بین فتح و حماس به رهبری اسماعیل هنیه، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فعالیت خود را آغاز کرد.

با بالا گرفتن ناآرامی‌ها در نوار غزه و رویارویی تمام‌عیار نیروهای فتح و حماس، عباس که از سوی ایالات‌متحده و اسرائیل حمایت می‌شد عزم خود را برای یکسره کردن تکلیف حماس جزم کرد و در اولین گام دولت هنیه را برکنار کرد و در مقابل سلام فیاض مأمور تشکیل کابینه اضطراری شد که تصمیماتش صرفا در کرانه باختری لازم‌الاجراست.

عباس می‌گوید دیگر نمی‌تواند با حماس وارد مذاکره شود. در این بین او فرامینی صادر کرده که بی‌شک تنش‌ها بین فتح و حماس را تشدید کرده و مشکلاتی را برای رهبران حماس به‌وجود می‌آورد. به‌عنوان نمونه عباس اعتبار همه گذرنامه‌های صادره در غزه را باطل کرده است.

این بدان معناست که ساکنان غزه برای دریافت گذرنامه‌های جدید دارای اعتبار بین‌المللی باید روانه کرانه باختری شوند که با توجه به اعمال تمهیدات امنیتی شدید از سوی اسرائیلی‌ها برای تردد بین نوار غزه و کرانه باختری رود اردن عملا دریافت گذرنامه جدید برای اعضا و هواداران فتح ناممکن خواهد شد و رهبران این گروه دیگر قادر به سفر به خارج از سرزمین‌های فلسطینی نخواهند بود.

علاوه بر این توزیع نشریات حماس و پخش برنامه‌های تلویزیونی این گروه در کرانه باختری قطع شده است.

با وجود آن‌که سعودی‌ها در تلاش هستند تا رهبران فتح و حماس را به کنارگذاشتن اختلافات و احیای دولت وحدت ملی ترغیب کنند حمایت اردن و مصر از عباس موجب شده شکاف بین غزه و کرانه باختری تعمیق شود.

ایهود اولمرت، نخست‌وزیر اسرائیل که به‌تازگی از سفر به ایالات‌متحده و دیدار با جورج بوش، رئیس‌جمهور این کشور بازگشته در اولین اظهارات خود از عزم مشترک دو کشور برای حمایت از عباس به‌رغم ضعف سیاسی وی سخن به میان آورد. آمریکایی‌ها خواستار دیدارهای دو هفته یکبار اولمرت و عباس برای بررسی افق‌های سیاسی برقراری صلح دائم بین دو طرف شده‌اند.

عباس که تا پیش از این با این دیدارها به‌دلیل اجتناب اسرائیلی‌ها از آزادکردن دارایی‌های دولت خودگردان و محدودیت‌های زیادی که اسرائیلی‌ها برای تردد مردم در کرانه باختری به‌وجود آورده بودند چندان موافق نبود اکنون از پیگیری آن‌ها پس از موافقت اسرائیل و آمریکا با رفع همه محدودیت‌های مالی و دیپلماتیک علیه دولت خودگردان حمایت می‌کند.

دولت‌های نزدیک به غرب در منطقه امیدوار هستند که با اعمال فشار به ساکنان غزه و  حصر حماس در این منطقه، کمبودها و فشارها به نارضایتی عمومی از عملکرد حماس منجر شود و شرایط را به سمت و سویی سوق دهد که امکان یکسره کردن تکلیف حماس فراهم آید اگرچه هیچکس حاضر نیست درمورد مفهوم این عبارت توضیحی بدهد.

آخرین نظرسنجی‌ها در سرزمین‌های فلسطینی که توسط مرکز نظرسنجی و تحقیقات خلیل شکاکی انجام شده، نشان می‌دهد نگرانی فلسطینی‌ها نسبت به آینده منازعه بین فتح و حماس تشدید شده و آنان اعتماد خود را به رهبری دولت خودگردان بیش از گذشته از دست داده‌اند.

بر این اساس 47 درصد فلسطینیان در نوار غزه و 40 درصد از آنان در کرانه باختری با تشکیل دولت اضطراری مخالف هستند. این درحالی است که محبوبیت عباس پس از تحولات هفته گذشته به 38 درصد سقوط کرده است.

دیدار پر سر و صدا

ایهود اولمرت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ابراز امیدواری کرد دیدار با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی در شرم‌الشیخ مصر سرآغازی جدید برای صلح میان تل‌آویو و فلسطینیان باشد.

اولمرت طی سخنانی در حضور هیئت وابسته به آژانس یهود در بیت‌المقدس گفت: بوش که چند روز پیش با وی دیدار داشته، مایل است در دوره ریاست جمهوری‌اش کشور مستقل فلسطینی تشکیل شود.

کد خبر 24848

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز