گروه اقتصادی -رضا کربلایی: مدیرعامل بانک مسکن از پیشنهاد این بانک برای افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن به‌صورت منطقه‌ای به شورای پول و اعتبار خبر داد و گفت:

درصورت تصویب پیشنهاد بانک مسکن، افرادی که برای نخستین‌بار اقدام به خرید مسکن می‌کنند، می‌توانند تا سقف 60میلیون تومان وام بگیرند. محمدهاشم بت‌شکن افزود: با تصویب پیشنهاد بانک مسکن و ابلاغ آن از سوی بانک مرکزی، خانه‌اولی‌ها افزون بر دریافت سقف تسهیلات 50میلیونی تومانی می‌توانند 10میلیون تومان هم تسهیلات جعاله بگیرند.

او با اشاره به اینکه این طرح هم‌اکنون برای زوج‌های جوان در حال اجراست، گفت: اما اگر منابع و مصارف بانک مسکن اجازه دهد قصد داریم این طرح را برای افرادی که برای نخستین‌بار خانه خریداری می‌کنند نیز اجرایی کنیم.به گزارش همشهری، همزمان با تصمیم اخیر شورای پول و اعتبار مبنی بر افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن، انتقادها از ناکافی‌بودن میزان این تسهیلات برای متقاضیان خرید مسکن در کلانشهرها بالا گرفت. مدیرعامل بانک مسکن در یک نشست خبری با اعلام اینکه افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن فاز نخست برای خانه‌دار شدن مردم است، تأکید کرد:

براساس رشد قیمت مسکن و تورم، وام مسکن بعد از بررسی توسط بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار افزایش خواهد یافت. او با اشاره به مناسب‌بودن سقف تسهیلات جدید خرید مسکن در برخی شهرها و شهرستان‌ها افزود: الان 28درصد سبد هزینه‌ای خانوار مربوط به اجاره مسکن است و برآوردهای بانک مرکزی نشان می‌دهد اقساط تسهیلات جدید بانک مسکن حدود 30درصد از هزینه‌های خانوار را شامل می‌شود. او با اذعان به اینکه سقف تسهیلات خرید مسکن در کلانشهری مثل تهران 10 تا 15درصد میانگین قیمت مسکن برای اقشار متوسط جامعه را شامل می‌شود، افزود: یکی از پیشنهادهای بانک مسکن، منطقه‌ای‌شدن سقف تسهیلات خرید مسکن است که به شورای پول و اعتبار پیشنهاد شده است.

مدیرعامل بانک مسکن همچنین خبر داد: زمان بازپرداخت تسهیلات مسکن مهر از 15 به 20سال افزایش‌یافته و بانک مسکن طرح‌های جدید سپرده‌گذاری جهت خرید مسکن را به‌زودی رونمایی می‌کند. بت‌شکن در پاسخ به سؤال خبرنگار ما درباره شکست انحصار بانک مسکن در اعطای تسهیلات خرید مسکن، اظهار داشت: در حال حاضر هم هیچ انحصاری وجود ندارد، اما به‌دلیل اینکه تسهیلات خرید مسکن براساس نرخ عقود مبادله‌ای با سررسید 12 تا 15ساله پرداخت می‌شود، بانک‌های تجاری علاقه‌ای به پرداخت تسهیلات یادشده ندارند.

او همچنین گفت: منابع شرکت سپرده‌گذاری ساختمان بانک مسکن هم در خدمت سپرده‌گذاران بانک مسکن قرار می‌گیرد و سپرده‌گذاران علاوه بر امتیاز تسهیلات می‌توانند از منابع این شرکت بهره‌مند شوند. بت شکن همچنین از راه‌اندازی صندوق زمین و ساختمان با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد و افزود: براساس تدابیر اتخاذ شده اوراق رهنی توسط این بانک نیز ارائه خواهد شد.

کد خبر 248289
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز