تهران - ایرنا: سایت الف نوشت: هنوز زمان زیادی از پایان دولت محمود احمدی نژاد نگذشته و افکار عمومی روزهایی که رئیس دولت به بهانه‌های مختلف بوق اختلاف را در کشور می‌دمید، فراموش نکرده است.

irna

در ادامه این مطلب آمده است: در این میان رسانه‌ای کردن این اختلافات و دامن زدن به آن توسط خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) موضوعی بوده که در مدیریت قبلی به شدت هرچه تمام به آن توجه می‌شد.

این اقدامات در کنار یکجانبه گرایی ایرنا در برخورد با منتقدان دولت دهم به واسطه در اختیار داشتن ابزار رسانه‌ای و روزنامه ایران به همراه آن ماجراهای مختلفی را رقم زدند. گویا در آن زمان خبرگزاری ایرنا فراموش کرده بود که خبرگزاری نظام بوده و نباید صرفاً منافع و خواسته‌های کوتاه مدت دولت‌هایی که جابجا می‌شوند را در نظر بگیرد.

روند خبر رسانی خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر به گونه‌ای بوده است که با مرور آن، به سختی می‌توان نشانی از سیاست های کلی نظام و منافع راهبردی کشور را در آنها دید.

به حاشیه رفتن و تملق گویی دولتمردان دولت دهم حتی در رسانه‌های وابسته به ایرنا، از حد و حدود معمول فراتر رفت و به انحراف کشیده شد. در اواخر دولت دهم، ایرنا رسالت اصلی خود که همان اطلاع رسانی شفاف بود را کنار گذاشت و مانند توپخانه عملیاتی دولت دهم مشغول برخورد یک سویه با منتقدان اشتباهات دولت دهم شد. این رویه تا آنجایی پیش رفت که این خبرگزاری عملاً در ماه های منتهی به انتخابات 92 به پایگاه تبلیغاتی نامزد مورد نظر دولت تبدیل شده بود.

دادن سوژه به رسانه‌های غربی و القا اختلاف میان مسئولان از دیگر اقدامات این رسانه خبری در طول دولت دهم بود.

از جمله آنها، دستکاری عکس عزاداری شهادت حضرت فاطمه در بیت رهبری بود. پس از حضور محمود احمدی نژاد در مراسم عزاداری شهادت حضرت فاطمه زهرا در بیت رهبری، ایرنا مشخصا با دستکاری در یکی از تصاویر، ذهن بیننده را منحرف و ماهیت آن را تغییر داد.

در عکس منتشر شده از سوی ایرنا، رهبری و رئیس جمهور در کنار یکدیگر بهم لبخند می‌زنند و این در حالی است که در عکس اصلی، مخاطب احوال پرسی رهبری، آیت‌الله محمود هاشمی شاهرودی است نه محمود احمدی نژاد.

اکنون، با شروع دولت تدبیر و امید و با توجه به رویکرد فضا دادن به رسانه‌ها، به نظر می‌رسد فعالیت‌های حرفه‌ای در عرصه خبر در دستور کار اصلی این سازمان خبری قرار گرفته است. در این شرایط به وضوح می‌توان تغییرات محسوسی را در در تولید محتوا و مهمتر از آن، پوشش دادن به اخباری که منتقد دولت یازدهم بوده‌اند، مشاهده کرد.

نزدیک شدن مدیرانی که جنس خبر و خبرسانی را به خوبی می‌شناسند و دوری از القای سلایق شخصی و جناحی در برخورد با مخاطبان رویه‌ای است که به نظر می‌رسد در دستور کار مدیران و سردبیران ایرنا در دوره کنونی قرار گرفته است و از این جهت شایسته تقدیر است.

معیار قرار دادن یکی از اصول مهم و اولیه در تولید و انتشار خبر، که مبتنی بر توجه به واقعیت‌های موجود و به دور از جهت گیری سیاسی است، از موارد مهم دیگری است که می‌توان در سبد خبری این خبرگزاری در ماه‌های اخیر مشاهده کرد.

به عقیده کارشناسان ارتباطات، ایرنا با توجه به امکاناتی که در اختیار دارد، ظرفیت کافی برای تبدیل شدن به منبع اول رسانه‌ای کشور به جهت تاثیر گذاری را دارد. رویه‌ای که مدیریت فعلی این سازمان خبری در پیش گرفته، می‌تواند راهی باشد تا از تمام ظرفیت‌های موجود در آن به بهترین شکل استفاده کرده و خود را به معیارهای حرفه‌ای نزدیک‌تر نماید.

کد خبر 246870
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز