گروه شهری- محمدباریکانی: رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی که در دولت دهم به‌دلیل فشارهایی که بر او و برخی دیگر از دوستانش حاکم بود در حاشیه قرار گرفت، اکنون که در کابین سکانداران کشتی آسیب‌دیده میراث فرهنگی کشور در دولت جدید نشسته است به حال بیمار در کما مانده پژوهشگاه میراث فرهنگی می‌گرید.

اشک‌های رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی در مصیبت آسیب ناشی از جابه‌جایی‌ها


دکتر جلیل گلشن یکی از 3 مدیر ارشد سازمان میراث فرهنگی است که مهدی حجت به همشهری می‌گوید پیشنهاد ریاست او بر پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی را به محمدعلی نجفی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور داده است. معاون میراث فرهنگی کشور و قائم‌مقام رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: جلیل گلشن رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و مهناز گرجی رئیس موزه ملی ایران به همراه محمدرضا کارگر، مدیرکل امور موزه‌ها انتخاب‌های اصلی او در سازمان میراث فرهنگی بوده‌اند که تحصیلات و فعالیتشان مرتبط با حوزه کاری‌شان در سازمان میراث فرهنگی بوده است.

طوفان جابه‌جایی‌ها

اکنون جلیل گلشن رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی است، پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی را به خوبی می‌شناسد و می‌داند وضعیت این پژوهشگاه پس از طوفان جابه‌جایی از تهران به شیراز و بازگشت مجدد به تهران چه میزان خسارت همراه داشته است. اگر چنین نبود جلیل گلشن هدایتگر مغز سازمان میراث فرهنگی کشور چندی پیش در گفت‌وگو با خبرگزاری میراث فرهنگی بر وضعیت این بیمار در حال کما نمی‌گریست. او واقعا به حال پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و آنچه بر پژوهشکده‌ها و اسناد سازمان میراث فرهنگی در پروژه جابه‌جایی رفته، گریسته است.

جلیل گلشن به خبرگزاری میراث فرهنگی گفته است: «پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی دچار ضربه‌ای مهلک شده است». آنطور که وی اعلام کرده، پژوهشگاهی تحویل او شده که تنها خوبی آن وجود تعدادی از کارشناسان قدیمی سازمان میراث فرهنگی در این بخش بود؛ هرچند به گفته او، همان تعدادی هم که مانده بودند، دغدغه و انگیزه‌ای برای کار نداشتند. آنطور که رئیس کنونی پژوهشگاه میراث فرهنگی اعلام کرده است، این پژوهشگاه که به‌عنوان مغز سازمان میراث فرهنگی معرفی شده، با بدهی‌های سنگین مواجه است؛ بدهی‌هایی که از 5سال پیش تاکنون باقی‌ مانده و به همراه بی‌انضباطی‌های بسیار موجب معضلات زیاد امروز شده است.

گلشن حتی واژه طوفان را نیز به‌کار برده و گفته است که پژوهشگاه میراث فرهنگی همچون مکانی طوفان‌زده بوده که خرابی بسیار داشته و اکنون به‌دست او رسیده است. درست همین جاست که اشک‌های رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور بر تلفات آنچه او طوفان سهمگین در سازمان میراث فرهنگی خوانده است در گفت‌وگو با یک خبرنگار جاری می‌شود. گلشن می‌گوید: ارکان پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی تخریب شده بود تا جایی که حتی اگر همین حالا بخواهند فعالیتی انجام بدهند مواد اولیه این فعالیت‌ها مهیا نیست.

گزارش تلفات

وی می‌گوید: دستگاه‌های آزمایشگاه، خراب شده‌اند و قابل تعمیر هم نیستند. این دستگاه‌ها در نقل‌و‌انتقالات سازمان به شیراز شکسته شده‌اند. ارزش مالی این دستگاه‌های آزمایشگاه سازمان میراث فرهنگی میلیاردها تومان برآورد می‌شود. تلفات طوفان جابه‌جایی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی که 7پژوهشکده بسیار مهم را در خود جای داده آنچنان زیاد است که به گفته رئیس کنونی پژوهشگاه میراث فرهنگی حتی هارد کامپیوترهای منتقل شده از زیرمجموعه‌های پژوهشگاه میراث فرهنگی نیز به سرقت رفته است. جلیل گلشن معتقد است که انتقال پژوهشگاه میراث فرهنگی به شیراز آخرین ضربه مهلک بر پیکر سازمان میراث فرهنگی بود. وضعیت کتابخانه، اسناد و مدارک سازمان میراث فرهنگی و پژوهشکده‌های زیرمجموعه پژوهشگاه که گزارش مفقود‌شدن برخی از آنها در جریان جابه‌جایی‌ها پیش‌تر در روزنامه همشهری منتشر شده بود چگونه است؟

جلیل گلشن رئیس کنونی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی اینگونه پاسخ می‌دهد: سعی کردیم اسنادی که به شیراز رفته بود با شرایط لازم بازگردانده شوند و در مکان مناسبی قرار بگیرند. اسناد در تهران، ازجمله در کتابخانه و مرکز اسناد مستقر شدند.

گلشن می‌گوید: اسناد در آن زمان در کارتن‌هایی ریخته و به شیراز برده شدند و ما هنوز نمی‌دانیم چه اسناد و کتاب‌هایی به شیراز برده شده‌اند. به گفته او، اسناد بازگشته به تهران در حال کنترل هستند که تا پایان همین‌ماه کنترل آنها به اتمام می‌رسد و این اسناد به سازمان میراث فرهنگی منتقل می‌شوند.

اسناد ارزشمند یا گونی سیب‌زمینی

رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی نیز تأیید می‌کند که اسناد منتقل شده به شیراز و آن بخش از اسناد میراث فرهنگی که به مرودشت منتقل شده بودند، آسیب‌ جدی دیده‌اند. گلشن در همین رابطه می‌گوید: با اسناد و کتاب‌ها همچون گونی‌های سیب‌زمینی برخورد شد. اسناد خیلی بیشتر وقت می‌برند که جابه‌جا شوند چون سند مانند کتاب نیست و تنها یک ورق نازک است. او می‌گوید: در بازگرداندن اسناد از شیراز به تهران نهایت مراقبت انجام شده است و اکنون تمامی اسناد در ساختمان اصلی سازمان میراث فرهنگی قرار دارند.

کد خبر 242343

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز