سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور به‌عنوان یکی از معاونت‌های ریاست‌جمهوری، گزارش وضع موجود، عملکرد ۱۰۰روزه و برنامه‌های آتی دولت در این سازمان را اعلام کرد.

در گزارش سازمان میراث فرهنگی اعلام شده است که دولت روحانی سازمانی سیاست‌زده، بی‌برنامه و از‌هم‌پاشیده را تحویل گرفته است.سازمان میراث فرهنگی کشور که نسخه‌ای از گزارش تهیه شده با عنوان «عملکرد وضع موجود، عملکرد 100روزه و رویکردهای آتی» را به رسانه‌ها ارسال کرده، به بی‌ثباتی، سیاست‌زدگی و آمارسازی در دوره مدیران قبلی سازمان میراث فرهنگی اشاره کرده و افزوده است: تغییرات مکرر مدیریت و اعمال سلایق متفاوت و گاه متضاد طی 8 سال گذشته موجب بی‌برنامگی، سردرگمی و دلزدگی بخش قابل‌توجهی از فعالان و کارکنان سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شد.

براساس این گزارش، سیاست‌زدگی و اعمال دیدگاه‌های سیاسی در شئون مختلف سازمان و ارائه آمارهای متضاد و گاه غیرواقعی در حوزه‌های سه‌گانه فعالیت سازمان ازجمله آسیب‌هایی بوده که سازمان میراث فرهنگی با آن مواجه شده است.این گزارش همچنین به تزلزل روابط سازمان میراث فرهنگی با رسانه‌ها در دولت نهم و دهم پرداخته است.

آنطور که در گزارش عملکرد 100روزه سازمان میراث فرهنگی آمده است؛ روابط سازمان به‌علت برخوردهای نامناسب با رسانه‌ها، صدور جوابیه‌های توهین‌آمیز و شکایت از آنان در مراجع قضایی در وضع نامناسب و متزلزلی قرار گرفته بود.این گزارش همچنین به برگزاری 54نشست و همایش ملی تنها در 9‌ماه پایانی دولت دهم اشاره کرده و آورده است: تمرکز حوزه‌های مختلف سازمان در برپایی همایش‌ها، نشست‌ها و مراسم نمادین، موجب عدم‌ایفای نقش مؤثر در صیانت از هویت ملی و دینی شده است. از این گذشته، مدیریت سازمان تمرکزی بر مسائل اصلی نداشته و مسئله دفاع از حقوق سازمان در مراجع مختلف ازجمله مراجع قضایی در داخل و خارج کشور را مورد بی‌توجهی قرار داده است.

تنزل جایگاه فرهنگی ایران در سطح جهان نیز از دیگر مواردی است که در گزارش نهایی سازمان میراث فرهنگی در پایان 100روز فعالیت در سازمان میراث فرهنگی مورد توجه قرار گرفته است.براساس این گزارش، در بخش میراث فرهنگی، گفته شده است که در سال‌های گذشته، سازمان میراث فرهنگی به شکل بی‌رویه‌ای به ثبت آثار ملموس و غیرملموس فرهنگی تا سقف 31هزارو683 اثر مبادرت ورزیده؛ درحالی‌که امکان پاسخگویی در قبال آثار متعدد ثبت‌شده را نداشته و به‌ویژه درخصوص اماکن تاریخی، نتوانسته در مراجع مختلف، ازجمله مراجع قضایی از حریم آنان دفاع کند. همچنین به‌رغم تنوع اقلیمی و زیست‌محیطی ایران، تاکنون هیچ اثر طبیعی در فهرست میراث جهانی ثبت نشده است.

در ادامه گزارش سازمان میراث فرهنگی، با اشاره به برخوردهای نابه‌جا با کارشناسان و پژوهشگران سازمان و آثار منفی انتقال بخش‌هایی از سازمان به شیراز و بازگرداندن آنها پس از حدود یک سال و نیم، تأکید شد که این مسائل روحیه کارکنان سازمان را پایین آورده است.آنطور که سازمان میراث فرهنگی کشور در گزارش 100روزه خود آورده است طی 8سال گذشته، مجموع اقدامات صورت گرفته در حوزه میراث فرهنگی، به تنزل جایگاه فرهنگی ایران در سطح جهان انجامیده است.
صدور مجوزهای بی‌رویه و عدم‌نظارت بر حوزه گردشگری نیز از دیگر موضوعاتی است که در گزارش سازمان میراث فرهنگی مورد توجه قرار گرفته است.

در این گزارش 4 آسیب جدی در حوزه گردشگری مورد توجه قرار گرفته و آمده است: صدور بی‌رویه مجوز فعالیت حوزه گردشگری و عدم‌امکان نظارت بر فعالیت آنان، بی‌برنامه بودن در حوزه فعالیت‌های مجازی در بخش گردشگری به‌دلیل نداشتن زیرساخت‌های لازم، بی‌برنامگی و عدم‌انسجام در بسیاری از بخش‌های مرتبط، با وجود کمیته‌های متعدد از قبیل گردشگری طبیعت، گردشگری سلامت و...، عدم‌ارتباط با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی مرتبط و نیز عدم‌امکان استفاده از توانایی‌های دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری و معرفی غیرکارشناسانه و بی‌پشتوانه مناطق نمونه گردشگری آسیب‌های جدی حوزه گردشگری بوده است.
گزارش عملکرد وضع موجود، عملکرد 100روزه و رویکردهای آتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور به وضعیت حوزه سرمایه‌گذاری نیز پرداخته است.

براساس این گزارش، عمده سرمایه‌گذاری‌های انجام شده معطوف به سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری است.این گزارش افزوده است: معرفی 11شهر و شهرستان نمونه گردشگری، اقدامی غیرکارشناسانه بوده که بدون تأمین زیرساخت‌های لازم صورت گرفته است. همچنین در دستور کار قرار دادن 1050روستای هدف گردشگری و تصویب 314روستای هدف بدون انجام کار کارشناسی صورت پذیرفته؛ به‌گونه‌ای که از این تعداد، تنها 56روستا دارای فعالیت اجرایی هستند.

سازمان میراث فرهنگی همچنین اعلام کرد: صدور مجوزهای بی‌رویه برای مناطق نمونه گردشگری به توقعات متقاضیان دامن زده است. همچنین صدور تعداد زیادی مجوز برای ایجاد مناطق نمونه گردشگری در کشور تا سقف 1170مورد، بدون کارشناسی و انجام مطالعات امکان‌سنجی اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست‌محیطی بوده و این در حالی است که از این تعداد تنها حدود 150مورد می‌توانند توجیه لازم را داشته باشند.

گزارش 100روزه سازمان میراث فرهنگی همچنین فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم را موجب پایین‌بودن تقاضای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه‌های سه گانه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور خوانده و تأکید کرده است: مدیریت‌های گذشته نتوانسته‌اند رأسا یا از طریق بانک‌ها، منابع لازم برای ایجاد زیرساخت‌ها را فراهم کنند.

این گزارش در بخش صنایع‌دستی نیز آورده است: صنایع‌دستی با وضعیت سیاست‌زده، نازل از جهت جایگاه بین‌المللی و گسسته از هنرمندان و صنعتگران تحویل گرفته شده است. در عین حال، سیاست‌های غلط به‌ویژه انتقال عجولانه معاونت صنایع‌دستی به اصفهان و بازگشت دوباره به تهران باعث دلسردی و بی‌انگیزگی در همکاران این معاونت شده است.براساس این گزارش، نسبت‌ کارت‌های شناسایی صادر شده برای صنعتگران و هنرمندان صنایع‌دستی به کل شاغلان این بخش تنها 14درصد است و فقط 9کارگاه صنایع‌دستی دارای نشان استاندارد ملی در کشور وجود دارد.سازمان میراث فرهنگی اعلام کرده است که گزارش عملکرد کنونی و برنامه‌های آینده سازمان میراث فرهنگی نیز به‌زودی منتشر می‌شود.

کد خبر 240423
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز