دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۲ - ۰۵:۲۲
۰ نفر

معاون پژوهشی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: دولت و مسئولان وقت سازمان میراث فرهنگی با وجود اطلاع از اقدام کشور آذربایجان، برای جلوگیری از ثبت جهانی پرونده چوگان به نام کشور دیگر هیچ کاری نکردند.

مرتضی رضوانفر، معاون پژوهشی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به ایسنا گفت: تمام کشورها پرونده‌های پیشنهادی خود را از 8‌ماه قبل از اجلاس به یونسکو می‌فرستند. مسئولان وقت سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اما با وجود اطلاع از قصد کشور آذربایجان برای ثبت جهانی چوگان، در زمان مناسب هیچ اقدامی نکردند. وی افزود: فدراسیون چوگان پیشنهاد ثبت جهانی این ورزش ایرانی را به مسئولان سازمان داد اما این کار انجام نشد و به جای آن پرونده طب سنتی به‌صورت غیرکارشناسی تهیه و به یونسکو فرستاده شد. وی گفت: پرونده طب سنتی که به‌صورت کلی و غیرکارشناسی تهیه شده بود، با 2 اشکال جدی از سوی شورای یونسکو مواجه شد؛ اول اینکه پرونده به‌صورت کلی تنظیم شده و دنیایی از اطلاعات پزشکی را در خود جای داده است و نکته دومی که موجب شد این پرونده به کشور بازگردانده شود، این بود که بین بخش‌های مختلف آن ارتباطی وجود نداشت و عناصر فهرست شده ارتباط منطقی با هم ندارند.

رضوانفر افزود: این نکته نباید فراموش شود که پرونده طب سنتی به‌صورت غیرکارشناسی و فقط به‌دلیل پافشاری مسئولان وقت سازمان تهیه و به یونسکو فرستاده شد. وی یادآور شد: سازمان به مقررات موجود برای تشکیل کمیته‌ای با حضور 10دستگاه مرتبط برای انتخاب پرونده میراث ناملموس اهمیتی نداد و پرونده غیرکارشناسی طب سنتی را به یونسکو فرستاد که این پرونده هم عودت داده شد. او تصریح کرد: با توجه به اینکه هر کشور حق ثبت یک اثر ناملموس در سال را دارد، باید این کمیته‌ تشکیل می‌شد و اولویت ثبت جهانی را مشخص می‌کرد، اما این اتفاق نیفتاد و سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به تنهایی برای تهیه پرونده ثبت جهانی تصمیم‌گیری کرد.

هشتمین مجمع سازمان جهانی یونسکو هفته جاری در جمهوری آذربایجان برگزار می‌شود و قرار است یکی از موارد مهمی که در این اجلاس به رأی گذاشته شود، موضوع درخواست آذربایجان برای ثبت جهانی ورزش «چوگان» به نام این کشور زیر عنوان «چوگان، بازی محلی قره‌باغ» باشد.

 

کد خبر 240844

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز