یزد-محمد خادمی: نه خبری از مدرسه است، نه پارک. تنهامحیط بازی کودکان در این محله بالا و پایین کردن زباله‌ها و خاک‌ و پرسه زدن در جوی آب است.

محرومیت محله کشتارگاه یزد

 محله کشتارگاه یکی از محله‌های کمترتوسعه یافته شهریزد است که به‌دلیل بی‌توجهی دستگاه‌های اجرایی و خدماتی ساکنان آن با مشکلات گوناگون دست و پنجه نرم می‌کنند؛ به‌طوری که تعداد زیادی از اهالی این محله خانه‌هایشان را ترک کرده‌اند و حالا افراد زیادی از اتباع بیگانه به‌ویژه از کشورهای افغانستان و پاکستان ساکن آنجا شده‌اند. نداشتن روشنایی و آسفالت نبودن معابر، انتقال نیافتن زباله‌های شهری، جاری شدن آب‌های سطحی و از همه مهم‌تر نگهداری دام و طیور به‌صورت غیربهداشتی از سوی تعدادی از ساکنان مشکلات فراوانی را برای این محل به‌وجود آورده است. اتفاقات ناگواری هم تاکنون رخ داده و از شواهد هم می‌توان فهمید از امنیت نیز در کشتارگاه یزد خبری نیست.

«این محله از گذشته به‌دلیل محلی برای ذبح دام و طیور به کشتارگاه شناخته می‌شده و همیشه ساکنان آن از لحاظ معیشتی در طبقه پایین جامعه قرار داشته‌اند»؛ اینها سخنان مریم رضایی است که به همراه فرزند و همسرش در حال توزیع نذری بین ساکنان این محله است. وی که البته در صفائیه یزد زندگی می‌کند به ما می‌گوید: تعداد زیادی از ساکنان این محله اتباع افغانی هستند که به شکل غیرقانونی وارد کشور شده‌اند. یکی از ساکنان این محله نیز زندگی در این محله را اسفناک می‌داند و به خبرنگار همشهری اینطور می‌گوید: هیچ نهاد خدماتی به این محله خدمات‌رسانی نمی‌کند. عبدالله رحمتی خاکی بودن معابر، نبود روشنایی و جابه‌جا نشدن زباله‌ها را از مشکلات زندگی در این محله عنوان کرده و می‌افزاید: بیشتر خانه‌های این محله در اختیار اتباع بیگانه قرار دارد و همین موضوع باعث شده تا محله مورد توجه قرار نگیرد.

در این میان وکیل مرادی که اهل شهر هرات کشور افغانستان است و آنطور که می‌گوید نزدیک به 2سالی هست که در محله کشتارگاه ساکن شده، یکی از دلایل حضور هموطنانش در این محله را ارزان بودن اجاره واحد مسکونی و در اختیار نگذاشتن اردوگاه مناسب می‌داند. وی با لب خندان خطاب به خبرنگار ما اظهار می‌دارد: این محله همانند شهرهای افغانستان است، به همین‌خاطر هموطنانم این محله را دوست دارند.

پیگیر هستیم

عضو شورای شهر یزد اما درخصوص محله کشتارگاه و مشکلات آن اینطور توضیح می‌دهد: محله کشتارگاه در گذشته محل ذبح دام و طیور بوده که چند سال پیش محل ذبح از اینجا به مکانی دیگر انتقال یافت. سیده حمیده وزیری می‌افزاید: درحال حاضر این محله فاقد مدرسه و مسجد است و همین مسئله سبب‌شده دردبستان‌های محله اکرمیه شهر یزد آمار تعداد دانش‌آموزان افغانی بیشتر از آمار دانش‌آموزان ایرانی باشد. علاوه براین احتمال انتقال بیماری از این محله به محله‌های دیگر شهر به‌دلیل آلودگی زیست‌محیطی ناشی از انباشت زباله، نگهداری و ذبح غیرقانونی حیوانات، خاکی‌بودن معابر و ریخته‌شدن فاضلاب واحد‌های مسکونی به داخل خیابان‌ها وجود دارد. وی اضافه می‌کند: نبود امنیت در این محله تاکنون منجر به وقوع چندین قتل شده است.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما درباره اینکه شهرداری و شورای شهر چه اقدامی برای آبادانی و عمرانی این محله کرده‌اند؟ می‌گوید: کلنگ ساخت مجتمع رفاهی و فرهنگسرای بهمن در این محله به زمین خورده‌ است. همچنین به‌دلیل عبور جوی آب نامناسب از معابر اقدامات برای ساماندهی این جوی‌ها در دستور کار مسئولان شهرداری قرار گرفته است. همچنین اداره بازیافت و خدمات شهری شهرداری اقداماتی را برای جمع‌آوری زباله‌ها انجام داده است و سعی دارد تا این معضل محله برطرف شود.وزیری ادامه می‌دهد: جلسات گوناگونی با مسئولان دیگر نهادهای خدماتی برای بررسی مشکلات محله کشتارگاه انجام داده‌ایم، همچنین جلسه‌ای با اداره اتباع بیگانه برپا کرده‌ایم که البته تاکنون اقدام اساسی در این رابطه صورت نگرفته است.

عمران و آبادی، راه توسعه محله

محمد صالح جوکار، نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی اما تنها راه برطرف شدن مشکلات کنونی این محله و برقراری امنیت در آن‌را عمران و آبادانی و برخورداری مردم از خدمات شهری می‌داند. وی در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهری درباره اینکه تا‌کنون به محله کشتارگاه حوزه انتخابی خود سر زده‌اید؟ پاسخ می‌دهد: چندبار به شکل میدانی از این محله بازدید کرده‌ام و یک‌بار نیز به همراه شهردار شهر یزد از این محله بازدید انجام داده‌ایم.

کد خبر 239909

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز