چهارشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: سوها، بیوه یاسر عرفات، رهبر درگذشته سازمان آزادی‌بخش فلسطین می‌گوید نتایج آزمایش‌های متخصصان پزشکی قانونی سوئیسی بر روی جنازه شوهرش، که به دست او رسیده است، نشان می‌دهد مرگ عرفات در سال ۲۰۰۴ در نتیجه پولونیوم رادیواکتیو بوده است.

عرفات

به گزارش رویترز او در مصاحبه‌ای در روز چهارشنبه 6 نوامبر در پاریس گفت: "ما جنایتی واقعی، یک ترور سیاسی را افشا می‌کنیم."

گروهی از کارشناسان از جمله انستیتوی فیزیک رادیواکتیو بیمارستان دانشگاهی لوزان در نوامبر سال قبل با نبش قبر عرفات از جنازه او نمونه‌برداری کردند تا شواهد درباره ادعای مسموم شدن او را بررسی کنند.

سوها عرفات که با تیم پزشکی قانونی سوئیسی در روز سه‌شنبه دیدار کرده بود، گفت: "این آزمایش‌ها شک ما به مسموم شدن عرفات را تایید کرد. اکنون از لحاظ علمی ثابت شده است که مرگ او به علل طبیعی نبوده است، و fا شواهد علمی ;i در اختیار داریم او کشته شده است."

سوها کشور یا شخص خاصی را در این مورد متهم نکرد، اما تایید کرد که رهبر سازمان آزادی‌بخش فلسطین دشمنان بسیاری داشت.

اتهامات درباره قتل عرفات بلافاصله پس از مرگ او آغاز شد. عرفات در میان هموطنان خودش هم دشمنانی داشت، اما بسیاری از فلسطینیان اسرائیل را که در دو سال و نیم پایانی عمر عرفات، او را در مقرش در رام‌الله محاصره کرده بود، در این باره متهم می‌کنند.

دادستانان فرانسوی در اوت 2012 به تقاضای سوها عرفات پرونده‌ای را درباره قتل احتمالی عرفات گشودند. کارشناسان پزشکی قانونی از سوئیس، روسیه و فرانسه پس از کسب اجازه از دولت خودگردان فلسطین برای نبش قبر عرفات، نمونه‌هایی از جنازه او برداشتند.

ماه گذشته خبرگزاری اینترفاکس از قول رئیس انستیتوی پزشکی قانونی روسیه، ولادیمیر اویبا، خبر داد که هیچ ردی از پولونیوم در نمونه‌های آزمایش‌شده در مسکو به دست نیامده است، اما بعدا سازمان فدرال پزشکی- بیولوژیک روسیه این نقل قول را تکذیب کرد و گفت هیچ اظهار نظر رسمی از جانب او درباره یافته‌ها انجام نشده است.

آسیب‌شناسان فرانسوی نیز نه نتایج کارشان را به طور علنی گزارش کرده‌اند و نه این نتایج را با تیم حقوقی سوها عرفات در میان گذاشته‌اند.

سخنگوی اداره دادستانی فرانسه گفت قضات هنوز گزارش کارشناسی دریافت نکرده است.

از طرف دیگر یکی از وکلای سوها گفت که گزارش انستیتوی سوئیسی که بوسیله تلویزیون الجزیره سفارش داده شده بود، از انگلیسی به فرانسه ترجمه خواهد شد و در اختیار سه قاضی که در نانتر در حومه پاریس مسئول تحقیق این پرونده هستند، قرار خواهد گرفت.

پروفسور دیوید بارکلی، متخصص پزشکی قانونی بریتانیایی که بوسیله الجزیره برای تفسیر نتایج آزمایش‌های سوئیسی‌ها استخدام شده است، گفت یافته‌ها از نمونه‌های جنازه عرفات نتایج پیشین درباره یافتن رد پولونیوم در مایعات بدنی روی لباس‌های زیر، مسواک و لباس‌های او تایید می‌کند.

او گفت: "از نظر من کاملا قطعی است که علت بیماری عرفات مسمومیت با پولونیوم بوده است. میزان یافت‌شده این ماده در بدن او برای کشتن او کافی بوده است."

همین ماده رادیواکتیو بود که در سال 2006 در هتلی در لندن به درون فنجان چای جاسوس فراری روس، آلکساندر لیتویننکو ریخته شد و باعث مرگ او شد. 

بارکلی گفت نوع پولونیوم یافته‌شده در بدن عرفات باید در یک رآکتور هسته‌ای تولید شده باشد.

به گفته او در حالیکه کشورهای بسیاری ممکن است منبع این پولونیوم بوده باشند، احتمالا شخصی از ملازمان نزدیک عرفات باید مقدار اندکی از این ایزوتوپ رادیواکتیو مرگبار را به صورت پودر به درون نوشیدنی، غذا، قطره چشمی یا خمیردندان او وارد کرده باشد.

عرفات در اکتبر 2004 بیمار شد و علائم گاستروآنتریت حاد به صورت اسهال و استفراغ در او ظاهر شد. در ابتدا مقامات فلسطینی تصور می‌کردند او دچار آنفلوآنزای گوارشی شده است.

او با یک هواپیمای دولتی فرانسوی به پاریس فرستاده شد، اما مدت کوتاهی پس از رسیدن به بیمارستان نظامی پرسی در کلامارت در حومه پاریس به اغما فرو رفت و در 11 نوامبر درگذشت.

علت رسمی مرگ او سکته مغزی وسیع بود، اما پزشکان فرانسوی در آن زمان نتوانستند منشا بیماری او را تعیین کنند. کالبد شکافی نیز بر روی انجام نشد.

بارکلی گفت در آن زمان کسی به این فکر نبود که به دنبال پولونیوم به عنوان یک عامل مسموم‌کننده احتمالی بگردد، و مورد لیتوننکو دو سال پس از مرگ عرفات رخ داد.

برخی از کارشناسان درباره اینکه مسمومیت با پولونیوم علت مرگ عرفات باشد ابراز تردید می‌کنند، چرا که او در حین بیماریش یک دوره بهبودی مختصر هم داشت که با سیر پیشرونده علائم در هنگام قرارگیری در معرض مواد رادیواکتیو تطبیق ندارد. همچنین آنها به عدم ریزش موهای او اشاره می‌کنند. اما بارکلی می‌گوید هیچکدام از این دو واقعیت با این یافته‌های جدید متناقض نیست.

از آنجایی که پولونیوم هر چهار ماه 50 درصد خاصیت رادیواکتیوش را از دست می‌دهد، به گفته دانشمندان اگر آزمایش‌ها بر روی جنازه عرفات چند سال دیگر انجام شده بود، دیگر اثری از پولونیوم به جای نمانده بود.

بارکلی افزود: "مقدار اندکی پولونیوم به اندازه یک پوسته شوره سر، اگر در آب حل و نوشیده شود برای کشتن 50 نفر کافی است."

تحقیقات الجزیره درباره مرگ عرفات بوسیله کلیتون سوئیشر، رونامه‌نگار تحقیقی، و مامور محافظ سابق در سرویس مخفی آمریکا سرپرستی شد که دوست عرفات شده بود و روند مرگ عرفات او را مظنون کرده بود.

هانی الحسن، دستیار سابق عرفات در سال 2003 گفت که شاهد 13 تلاش برای ترور عرفات در طول زندگیش از سال‌های ریاست او بر سازمان آزادیبخش فلسطین بوده است. خود عرفات مدعی بود که از 40 اقدام برای ترورش جان سالم به در برده است.

کد خبر 237949

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز